Concept on STEM Education in Accordance with Bulgarian Curriculum Content of Secondary School
Dr. Nadezhda Raycheva, Assoc. Prof.
Sofia University “St. Kliment Ohridski” (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2024-2s.01
Abstract. Main concept in STEM education is implementing of synergetic potential of connections across different disciplines…
Israeli Math Teachers‘ View on Integration of STEM Modules in Mathematics Studies as a Motivator in 9th Grade
Aharon Goldreich
Ministry of education – Tel Aviv (Israel)
Dr. Elena Karashtranova, Assoc. Prof.
South-West University “Neofit Rilski” – Blagoevgrad (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2024-2s.02
Abstract. In recent years, one of the main problems in learning mathematics is the motivation of students. It is important to use the possibilities of modern technologies and the availability of a STEM environment for the development and implementation of learning resources that will increase students’ motivation to study science and mathematics in depth…
Синергичен модел за STEAM обучение по природни науки (първи гимназиален етап)
Светла Буковска
Център за оценяване на предучилищното и училищното образование – МОН
https://doi.org/10.53656/ped2024-2s.03
Резюме. В статията е представена информация какво представлява синергичният модел за обучение при изследване на сложни системи, каквато е и образователната система…
Mnemonics – Known and Unknown
Michaela Toncheva
Sofia University “St. Kliment Ohridski” (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2024-2s.04
Abstract. The given article deals with the issue of mnemonics, their types and their application in the learning process and daily activities. Examples in several languages and for different study subjects and areas are covered. Mnemonic techniques proposed by artificial intelligence are reviewed…
Диагностика на интелектуална и личностна рефлексия в обучението по биология и здравно образование (втори гимназиален етап на средната степен на образование)
Доц. д-р Иса Хаджиали
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2024-2s.05
Резюме. Поради многофункционалната си изява и богат развиващ потенциал в цялостния образователен процес рефлексията е изведена с ранг на съществен елемент в структурата на ключовите компетентности, необходими и присъщи за всеки в „обществото на знанието“…
Промени в мотивацията за учене по химия чрез самостоятелни групови дейности
Мартина Евгениева,
доц. д-р Милена Кирова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2024-2s.06
Резюме. През последните десетилетия се установяват понижен интерес и ниска мотивация за учене по природни науки в средното училище…
Ефект на контекстно обучение по органична химия върху мотивацията и ангажираността на ученици oт IX клас
Весела Павлова,
доц. д-р Александрия Генджова
Софийски университет „Св. Климент Охридски
https://doi.org/10.53656/ped2024-2s.07
Резюме. За успешното природонаучно образование е много важно да се свърже науката с живота. Проучването цели да установи как изучаването на теми по органична химия в IX клас в ежедневен контекст (здраве, общество, околна среда) се възприема от учениците и как влияе върху мотивацията им…
The Motivation of Bilingual Students in Mathematics and Information Technology Education
Silvena Milanova
Bishop Konstantin Preslavsky University of Shumen (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2024-2s.08
Abstract. This article examines what constitutes bilingualism in school. What is education for these students. What difficulties do bilingual students face in mathematics and information technology and whether teachers succeed in motivating them…
Method for solving system of linear equations mxn, m=1, 2, 3; Based on its Geometrical Interpretations
Prof. Zoran Misajleski, DSc.,
Prof. Daniel Velinov, DSc.
St. Cyril and st. Methodius University in Skopje (N. Macedonia)
Prof. Aneta Velkoska, DSc.
University of Information Science and Technology “St. Paul the Apostleˮ (N. Macedonia)
https://doi.org/10.53656/ped2024-2s.09
Abstract. In this paper, by using the geometrical classification of the types of linear equations or systems of two equations, we determine a method for solving systems of linear equations…
Tutoring in Mathematics and Education and Everything in between
Simon Sultan
Urban Comprehensive D – Ashkelon (Israel)
https://doi.org/10.53656/ped2024-2s.10
Abstract. In this period, we witness the importance of education and teaching as a means of shaping people, if unfortunately for the purposes of inciting hatred or terrorism, and on the other hand, shaping a better person through a change of direction…