Доц. д-р инж. Минчо Полименов
Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас
https://doi.org/10.53656/str2022-3-7-tou
Резюме. Статията се стреми да насочи вниманието на държавните институции, училищата, университетите и туристическия бизнес така да обвържат образователните политики, че младите хора да са мотивирани в професията, която си изберат, и тя да им гарантира работно място в туризма. Стремежът е да се иновират образователните системи, за да се подобри качеството на знанията и уменията и да се повишат компетенциите и компетентностните модели (Ribov 2004). Осмислена е възможността за валидиране на знания и умения в работна среда, като е предложена градивна диференцирана система, звездеви клас квалификация за конкретна длъжност. Образованието се насочва към пазарното търсене и се дискутира възможността за осъществяване на връзка между средното и висшето образование, за признаване на кредити по определени дисциплини, а и за създаване на възможност за надграждане в професията и сертифициране на знанията и уменията. Търси се възможност за свобода в образованието, дуалност и класност при обучение от страна на бизнеса, което да се материализира в адекватно финансово заплащане на вложения труд.
Ключови думи: политики в туризма; образование по туризъм; компетенции; стимули и конкурентно предимство; компетентност и качество