Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Педагогика Съдържание на сп. "Педагогика" Съдържание на сп. „Педагогика“, 2020 г.

Сп. „Педагогика“, книжка 7/2020, година XCII

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
17-08-2020
в Съдържание на сп. „Педагогика“, 2020 г.
A A

ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ

Mетодологични способи на обучение, насърчаващи критическото мис­лене на учениците

Резюме. Новата образователна ситуация изисква учениците да се учат да мислят, да формират и развиват умения за критическо мислене, които умения стоят в основата на ключовите компетентности, разгледани в концепциите на европейските и националните нормативни документи. Съобразно новите стратегии на образователната парадигма, основаваща се на идеите на конструктивизма, съвременният учител насърчава учениците да анализират и трансформират образователната информация, като се учат да задават правилните въпроси, да вземат решения и да извеждат адекватни изводи.
В образователната стратегия на програмата „Развиване на критическо мислене чрез четене и писане“ (RWCT) призивът на реформата е използването на методологии, подкрепящи различните стилове на учене; въвеждането и моделирането на различни учебни стандарти за преподаване и учене, създаващи възможност за цялостно развитие на личността на ученика.
В този контекст се акцентира върху очертаването на методологически способи (стандартите на програмата (RWCT)), насърчаващи критическото мислене на учениците и тяхното самостоятелно учене.
Ключови думи: стандарти; критическо мислене; преподаване; обучение учител; ученици

Антония Кръстева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Мотивация и свободен избор при подготовка и реализация на дипломна работа от студенти педагози

Резюме. Изборът на дипломна работа като учебно-изследователски формат за завършване на висше образование е дълбок мотивационен личностен акт.
С него студентът изразява личните си позиции, ниво на компетенции и умения за научноизследователска дейност в избраната от него област. В настоящата статия този избор е пряко свързан със свободния избор и развитие на мотивация за учебно-изследователска дейност. В статията се проследяват характеристиките на този личностен и учебен избор, като релация към качеството на обучение във висшето образование. Представят се емпирични данни от проведено проучване между студенти от педагогически специалности. Правят се изводи и проекции, насочени към трансформиране и оптимизиране на процедурите, свързани с изготвяне на дипломни работи във висшето образование.
Ключови думи: дипломна работа; висше образование; качество; мотивиране

Румяна Неминска
Тракийски университет – Стара Загора

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Модели на супервизия и възможности за прилагане в практическото обучение на студенти по социална работа

Резюме. В статията се представя изследване за идентифициране на нагласите на студенти по социални дейности към прилагането на модел на ко-супервизия в практическото обучение по социална работа. Анализира се съдържателната и организационно-технологичната специфика на различни модели на супервизия по социална работа със студенти и се извеждат основни техни характеристики. Използваната методология съответства на целта и спецификата на изследването. Резултатите от анализа на емпирични данни разкриват устойчива тенденция на изразени позитивни нагласи на респондентите към прилагане на модел на ко-супервизия. Откроява се приносът на разработената технологична конструкция за повишаване качеството и ефективността на практическото обучение по социална работа, усвояването на компетенции в професионалната област и развитието на студентите. Представени са организационно-технологичните и практико-приложните достойнства на модела и възможностите за развитието му в съвременния динамичен образователен, професионален и социален контекст.
Ключови думи: надзор; надзор на студента по социална работа; модели на студентски надзор; отношение към модела на надзор; модел на съвместен надзор; качество и ефективност на практическото обучение за социална работа

Сашо Нунев
Русенски университет „Ангел Кънчев“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Основни учебни дейности в урока за проверка и оценка на математическите компетентности на учениците

Резюме. В статията се разглеждат основните учебни дейности на учителя и учениците в отделните структурни компоненти на урока за проверка и оценка на знанията, уменията и навиците на учениците по математика. Изяснени са понятията проверка и оценка като структурни компоненти на учебната дейност. Разкрита е същността на показателите, по които се оценяват усвоените математически знания, умения и навици от учениците в началните класове. Специфичните особености на този тип урок изискват да се използват дейности, които в максимална степен да гарантират както успешно усвояване, така и коректно проверяване и оценяване на математическите компетентности на учениците от началния етап на основното образование.
Ключови думи: основни учебни дейности; проверка и оценка; урок по математика за проверка и оценка на знанията на учениците; показатели за усвояване на знания; начално училище

Янка Стоименова
Югозападен университет „Неофит Рилски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия


СЪВРЕМЕННИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПРОЦЕСИ

Баланс в педагогическите взаимоотношения

Резюме. В статията е представен анализ на педагогически постановки и тенденции в педагогическата практика (в т.ч. непрофесионална, образователна и социално-педагогическа), провокирани от актуалната социална ситуация в глобален и национален аспект. Настоящата статия е опит да се акцентира вниманието върху позитивите и рисковете от различни тълкувания на хуманния и личностно центриран подход в педагогическата нормативна уредба и практика.
Ключови думи: педагогически взаимоотношения; уважение; хуманност; изисквания; баланс

Иванка Шивачева-Пинеда
Тракийски университет – Стара Загора

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

Кариерно планиране и кариерно развитие във висшето образование

Резюме. Динамичните промени в обществото и пазара на труда, новите технологии изискват ново отношение към кариерното развитие, осъзнато планиране на собствената кариера и развитие на умения за нейното управление. В статията се представя анализ на състоянието на проблема за кариерното развитие във висшето образование у нас. Представят се методи и инструменти за кариерно развитие и кариерно планиране, експериментирани и прилагани с различни целеви групи от студенти и педагогически специалисти в продължение на повече от десет години.
Ключови думи: висше образование; кариерно развитие; студенти; педагогически специалисти; методи и инструменти

Валентина Шарланова
Тракийски университет – Стара Загора

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Формиране на комуникативно-речева компетентност по метода „Mонтесори“ при деца, отглеждани в условията на социален дом

Резюме. Овладяването на комуникативно-речевата компетентност обезпечава на личността пълноценно участие в общуването. Като основен аспект в психическото и личностното развитие на децата, тя има статута на видово понятие по отношение на родовото понятие ‘комуникативна компетентност’. Статията е посветена на изследване, фокусирано към един от най-актуалните проблеми на специалната педагогика – формиране на комуникативно-речевата компетентност при деца от предучилищна възраст, отглеждани в условията на социален дом, чрез използването на алтернативни методи за обучение. Сравнителният подход при анализа на емпиричните данни от двата изследователски корпуса позволява тяхното съпоставяне по предварително формулирани критерии и показатели. Резултатите показват, че методът „Монтесори“ осигурява по-ефективно развитие на комуникативно-речевите умения и навици при децата, отглеждани в условията на социален дом, в сравнение с прилагането на традиционните методи на обучение и комуникация.
Ключови думи: комуникативно-речева компетентност; методът Монтесори; деца, отглеждани в условията на социален дом

Дияна Георгиева
Тракийски университет – Стара Загора

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Развиване на интегрирани дизайн базирани педагогически и изобразителни умения в неформална среда

Резюме. В изследването са проследени и анализирани някои процеси, свързани с развитието на дизайн базирани педагогически и изобразителни умения при деца в неформална среда. В неговата концептуална рамка са включени теоретични и емпирични педагогически модели, които са насочени към стимулиране на креативността, познанията и уменията на децата по нов иновативен начин.
В проучването целите са насочени в две посоки: да се очертаят някои иновативни, базирани на дизайн мисленето тенденции в обучението и да се проучи развитието на изобразителните умения при деца в неформална среда след прилагане принципите на дизайн обучението. Правят се интегрирани връзки с различни научни дисциплини – педагогика, изкуство, история, археология и т.н., изведени на теоретично и аналитично ниво. Анализира се свободният избор при комуникация с интерпретирани визуални прототипи за деца, постигнати със средствата на дизайн мисленето на исторически значими артефакти, подбрани от колекция „Праистория“, „Античност и Ранно средновековие“ на Историческия музей в Стара Загора. Дава се възможност на децата да формират по забавен и творчески начин своята визуална култура и да развият и задълбочат своите познания за историята, способностите си за възприемане и разбиране на художествено-пластичните достижения на древните балкански цивилизации и култури. При педагогическия анализ са използвани стандартни методи, които включват: емпирични, праксиметрични, контент-анализ, количествен и качествен анализ на получените емпирични данни. Направени са изводи и заключения, които биха подпомогнали развитието на бъдещата педагогическа практика не само в областта на обучението по изобразително изкуство, но и във всички образователни направления.
Ключови думи: художествено образование; дизайнерско мислене; интегриран дизайн; неформална среда

Ани Златева, Катя Тинева-Гюрковска
Тракийски университет – Старa Загора

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Музикално-компютърни технологии в контекста на академичната подготовка на студенти от педагогически специалности

Резюме. Формирането на дигитални компетенции е един от актуалните проблеми, който е поставен пред съвременното образование. В условията на реформи и новаторство, прилагането на разнообразни педагогически подходи в преподаването модернизира обучителната среда, в чийто облик трайно се позиционират и компютрите. Общите преимущества на дигиталните технологии пренамират различни проекции в частните науки, където се използват за постигане на разнородни и специфични цели. В музикалната подготовка на студенти от педагогически специалности те представляват информационна (образователна) територия, в която всеки обучаван може да разшири своите музикални познания, да получи необходимите обосновки и решения на определени музикални задачи в конкретни педагогически ситуации.
Ключови думи: музикално-компютърни технологии; академична подготовка; музика

Милен Димитров
Тракийски университет – Стара Загора

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 


Самоефективност на детски и начални учители за приобщаване на деца със специални образователни потребности в двигателното обучение

Резюме. Целта на статията е изследване на увереността на детски и начални учители в способностите им да приобщят деца със специални образователни потребности в заниманията по физическо възпитание. В проучването участват 120 детски учители и 100 начални учители. Те попълват модифициран и адаптиран вариант на анкетната карта „Скала за самоефективност за приобщаване в обучението на учители по физическо възпитание“ на Блок. Резултатите показват, че респондентите са със средна степен на изразеност на приобщаваща самоефективност, като въпреки колебанията си са по-скоро уверени в своите възможности да приобщят деца със специални образователни потребности в двигателното обучение. Също така учителите, които имат личен контакт с лица с увреждания, опит в приобщаващото физическо възпитание или се чувстват подготвени, демонстрират по-висока степен на приобщаваща самоефективност.
Ключови думи: адаптирано физическо възпитание; приобщаващо образование; деца с увреждания

Галена Терзиева
Тракийски университет – Стара Загора

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 


КНИЖНИНА

Подготовката на педагогически кадри за предучилищните възпитателни заведения през периода 1944 – 1991 година

Въчева, С. (2019). Подготовката на педагогически кадри
за предучилищните възпитателни заведения през периода
1944 – 1991 година. Шумен: Университетско издателство
„Епископ Константин Преславски“, ISBN 978-619-201-316-5

Наталия Витанова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

 

На фокус – висшето стопанско образование във Варна (1920 – 1945)

Русев, Ив. (2020). Висшето търговско училище – Варна (1920 – 1945) и началото на висшето икономическо образование в България. Варна: Издателство „Наука и икономика“, с. 1–261. ISBN 978-954-21-1026-2

Асен Кожухаров
Висше военноморско училище „Никола Йонков Вапцаров“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

Пазарни механизми в училищното образоване. Теоретико-приложни въпроси

Първанова, Й. (2020) Пазарни механизми в училищното образование. Теоретико-приложни въпроси. София: Колбис, ISBN 978-619-7284-35-5

Божидара Кривирадева
Софийски университет „Св. Кл. Охридски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 


IN MEMORIAM

За проф. Фидана Даскалова (15.01.1941 – 02.06.2020) – с преклонение и благодарност

Маргарита Колева
Югозападен университет „Неофит Рилски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСп. „Педагогика“, книжка 1/2020, година XCII Default ThumbnailСп. „Педагогика“, книжка 3/2020, година XCII Default ThumbnailСп. „Педагогика“, книжка 4/2020, година XCII Default ThumbnailСп. „Педагогика“, книжка 7s/2020 – специално издание, година XCII – Sports education on the balkans during a pandemic

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

(Не)частен случай

Следваща статия

Новият колективен трудов договор предвижда середно над 15% увеличение на заплатите на учителите

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Новият колективен трудов договор предвижда середно над 15% увеличение на заплатите на учителите

Вселената  в три измерения

Вселената в три измерения

Децата искат чисто бъдеще

Децата искат чисто бъдеще

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"