Резултатите от националните външни оценявания на учениците в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ са над средното ниво Снимки Олег Попов
В края на учебната 2024/2025 г. в 201. основно училище „Св. св. Кирил и Методий“ в с. Лозен започна изграждането на нов корпус. Разширението на сградата ще позволи капацитетът му да се увеличи почти двойно. Сега в него учат 240 деца, а с новия корпус ще може да бъдат приети почти още толкова, от които две групи в предучилищна възраст. Проектът се изпълнява по програмата на МОН „Изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища“ (2024 – 2026 г.). Инвестицията е с общ бюджет 9 430 708 лв., от които безвъзмездното финансиране по Програмата е 3 000 000 лв. и съфинансиране от Столична община – 6 430 708 лв.
Веселин Веселинов, директор
„Имахме голяма нужда да се разширим. В момента Лозен е най-голямото село в България и има много желаещи деца да учат. Старият проект през осемдесетте години на миналия век не се е реализирал, за съжаление. Така се наложи да направим нов. Преди три-четири години започнахме работа по него, за да можем да отговорим на съвременните тенденции за образование“, разказва директорът на 201. ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ Веселин Веселинов.
Другият плюс на проекта е, че ще бъде облекчена детската градина в селото, защото в училището ще има възможност да се разкрият предучилищни групи. Сега, поради липса на места, деца от селото посещават детски градини в София, в съседни села и това е проблем за родителите.
Проектът предвижда изграждането на нова сграда
с физкултурен салон, с шест класни стаи плюс две лаборатории, с предучилищен модул общо за около 150 – 200 деца. Срокът за неговото изпълнение е 420 дни и ако всичко върви по план, новият корпус ще бъде готов за учебната 2026/2027 г.
Като свое успешно решение директорът отбелязва, че от години тук се набляга на информационните технологии, и най-вече на роботиката. Но не само това. Има и групи за изкуства. Възстановен от две години е и духовият оркестър. През последните години учениците завоюват и много спортни успехи, особено по тенис на маса – главно отборът на момичетата. Те печелят призови места на градските областни състезания в различни дисциплини.
Възпитаниците на училището участват в много различни проекти със съседните училища от района.
По Националната програма на МОН „Иновации в действие“ в момента си партнират с училището в село Бистрица.
201. основно училище „Св.св. Кирил и Методий“ участва във всички инициативи на район „Панчарево“ и на кметство Лозен. Осигурява се възможност за много различни изяви, за да се отговори на повечето желания на децата да се занимават с дадена извънкласна дейност.
Резултатите от националните външни оценявания в VII клас са близо до средното ниво.
„Много ни е трудно да се сравняваме с математическите гимназии, те са специализирани. Но при Националното външно оценяване за IV клас учениците постигат резултат над средното за София и по математика, и по литература. Когато имаме силен випуск, това оказва влияние. При нас децата са пъстри и шарени от тази гледна точка, че имаме и такива, които се готвят след VII клас да кандидатстват в Софийската математическа и в Националната природо-математическа гимназия. Друга част от учениците ни се насочват към професионалните паралелки“, обяснява директорът.
„С 99,90% от родителите се работи перфектно“, казва Веселинов. По-голямата част от тях са местни хора. Кореняк лозенчанин е и самият той. Категоричен е, че няма напрежение, няма драми, проблеми от голямо обществено значение. Само някои от тях имат различни виждания за процеса на обучение, претенции към оценки, към учител, че нещо не е дооценено у детето. Директорът подчертава, че е привърженик на диалога. Той и неговите колеги се стремят винаги да разговарят с родителите, за да установят точно къде се е появил проблем, за да го решат.
Още от началния етап екипът се стреми да индивидуализира нуждите на децата, да насочи и родителите.
За съжаление, през 2007 г. училището е преобразувано от гимназия в основно.
„През седемдесетте години започва една тенденция за високо развитие на образованието по биохимия и когато учех тук, училището ни беше колеж по бизнес и финанси в тясно сътрудничество с Икономическия университет в София и The Collеge of North West London в Лондон“, спомня си директорът. Посочва, че училището има много постижения и
неговата амбиция е да се опита да възстанови отново гимназиалния етап,
за да могат все пак да вървят нагоре. „И този проект ще отговори на нуждите за бъдещо развитие към гимназия. Гордея се, че 80% от съзнателния ми живот е свързан с това училище. Първо като ученик, после като студент. След това вече двайсет години съм тук като преподавател и пета година вече съм директор. Гордея се със самото развитие и особено с проекта, защото този проект за разширение и реновация на сегашната сграда е страхотна инвестиция от 13 милиона лева, което за нашата общност и за мен, като ръководител, е нещо доста добро“, посочва моят събеседник.
В училището се изгражда и STEM център, но ще се наложи да се удължи срокът за неговото довършване
и да се изчака построяването на новия корпус, защото в момента не достигат помещения.
Сред най-големите предизвикателства, с които се сблъсква Веселин Веселинов,
е чисто административната работа. В последните години, въпреки технологичното развитие административната работа продължава да тежи. Един директор, особено на по-малко училище, където няма заместник-директори, трябва да бъде мултифункционален и компетентен в много сфери. Защото едно училище, колкото и да е подвластно на МОН, то е отговорно и пред всички други институции в държавата и всеки училищен ръководител трябва да има достатъчно много познания.
„За мен наистина е предизвикателство да се образовам във всички сфери – от социалната политика до здравното образование през целия процес на труда. Ето сега са актуални наредбите за водата, с които също трябва да се запознаем, за да отговорим на определени изисквания“, казва той.
В училището няма проблеми с дисциплината
може би защото директорът има опит в това отношение. Още като студент работи като обществен възпитател към Детска педагогическа стая и Местната комисия за прояви на малолетни и непълнолетни в район „Панчарево“. Винаги е разчитал на превенцията, решаването на проблема още в зародиш. И подчертава, че във всяко училище има по-буйни деца, тийнейджъри, между които възникват различни дрязги. Но това са просто естествени процеси в съзряването на децата. Според него оценката за дисциплина към настоящия момент е безсмислена, особено докато е в пълна сила формулата парите следват ученика. Това важи най-вече за малките училища, които, за да се запазят, се налага понякога да правят и компромиси. А когато се правят такива компромиси, няма смисъл от тази оценка. Освен това е имало случаи много умни деца, със страхотни постижения по български и математика, но чисто поведенчески да са бунтари. И ако едно такова дете иска да кандидатства в някое от елитните училища, подобна оценка би му се отразила негативно. Затова трябва да се помисли как наистина да е функционална тази оценка, както и кой ще я дава. Всеки учител по предмет ли ще има възможност да пише оценка за поведение.
В училището има и деца със СОП. Според директора това е широко понятие,
в което влизат и аутисти, и деца с обучителни затруднения, и други.
„За съжаление, не можем да отговорим на едно дете с по-тежка форма на аутизъм примерно. Защото имахме един случай преди няколко години с подобно дете, беше с придружител. Когато порасна, се е случвало в час по математика, в който се прави контролно, то да избухне, да стане нервно. И часът се прекъсва, другите деца се разконцентрират – такива проблеми, за съжаление, възникват често. Затова трябваше да запазим специализираните звена, където наистина специалистите да работят и да помагат на тези деца. Да се работи с тях повече време в специализираните училища, а по-малък процент да бъдат при нас“, завършва той.