Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 29, 2023

МОН започва промени в наредби

Лаборатории за иновации ще бъдат създадени в пет училища в различни населени места

Елена Василева от Елена Василева
19-07-2023
в Брой 29, 2023
A A
Снимка: БТА 

Промени в няколко наредби анонсира на брифинг министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. „Първият приоритет на МОН е свързан с намаляване на административната тежест и с възможности за осигуряване на повече време за работа на учителите с децата и учениците. За целта през тази седмица ще „отворим“ някои подзаконови нормативни актове, някои от наредбите, свързани със стандарти в училищното образование“, обяви той.

В Наредба 11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците например е предвидено намаляване броя на текущите оценки по различните предмети. „По предметите, които се изучават с над 4 часа на седмица, вече няма да е нужно да се пишат по 4 оценки на срок, а само по 3 оценки“, даде за пример той. От две на една пък ще се намалят изискуемите оценки на срок по отделните дисциплини в рамките на профилираните предмети. Предвижда се също да се даде възможност за ангажиране на учениците с изследователска проектна дейност, която може да отнеме и по-продължителен период.

„Нашият екип има приоритет да търси възможност за качествено образование за всяко дете и да се освободи повече време за работа на учителите с учениците в класната стая, включително чрез изследователски и проектни дейности. Това намаляване на минималния брой изпитвания в хода на учебния срок е важна възможност това да се случи“, коментира министър проф. Цоков.

В Наредбата за организацията на дейностите в училищното образование ще се планират нови възможности, свързани с проектно базираното обучение на учениците, фиксиране на неговата структура и съвместното преподаване и оценяване от учители по различни предмети.

Според просветния министър това ще даде по-голяма сигурност на учителите в иновативните училища при тяхната съвместна работа за планиране и организиране на проекти и дейности, както и за оценяване на учениците.

До дни се събират и комисии за обсъждане на промени в Наредбата за статута, професионалното развитие и квалификацията на учителите, на училищните директори и другите педагогически специалисти. Ще работи и комисия, която ще структурира и предложи Наредба за управление на качеството на образователните институции – стандарт, който липсва от години в нашето училищно образование, обяви още министър Цоков. По думите му той е ключов по отношение на всички останали дейности – от структурирането на учебните програми до оценяването и функционирането на образователната система.

„За първия месец, в който екипът ни работи, успяхме да набележим тези промени, които могат да започнат да действат още от идващата учебна година. Заедно с това продължава работата и по стратегическите изменения, които да започнат по-сериозна реформа“, обясни проф. Цоков. Той обяви, че до края на седмицата ще бъдат публикувани за обществено обсъждане и промени в учебните програми.

Министър Цоков заяви още, че се създава карта на иновациите в училищата. Приключило е обобщаването на информацията, като в нея са описани характерът и срокът на действие на съот­ветната иновация. „През следващите седмици предстои визуално да се представи тази информация, за да може всеки училищен директор, учител или експерт в областта на образованието с едно кликване да види характера на иновацията, която се реализира в съответното училище“, обясни министърът. Тази видимост ще улесни анализа на нововъведенията и ще допринесе за тяхното мултиплициране в други образователни институции.

Нов модул в програмата „Иновации в действие“, финансиран със 150 хил. лв., предвижда създаването на пет училищни лаборатории за иновации, обяви още министър Цоков. Те ще бъдат обособени в 108. СУ – София, ОУ „П.Р. Славейков“ – Варна, ПМГ „Яне Сандански“ – Гоце Делчев, Второ ОУ „П.Р. Славейков“ – Стара Загора, и ОбУ „Неофит Рилски“ в село Дерманци, община Луковит. Всяка от тях ще е с различно тематично направление – „Пред­приемачество и финансова грамотност“, „Екология и зелена енергия“, „Проектно базирано обучение и интегрирано знание“, „Позитивно образование и личностно развитие“ и „Образователна интеграция и гражданско образование“.

В рамките на лабораториите ще бъдат привлечени учители и директори от други училища, като целта е да се формират общности и екипи с визия за сродни образователни иновации чрез представяне и структуриране на идеи, които да доведат до развиване на тематични иновативни мрежи и надградени иновативни модели.

Решен е проблемът с финансиране работата на образователните медиатори, съобщи още министърът. Средствата за тази година ще бъдат обезпечени от бюджета на МОН, а за следващата ще бъдат отпуснати целево малко над 10 млн. лв. от държавния бюджет. В наредбата се въвежда нов елемент за финансиране на училища и детски градини с концентрация на деца и ученици от уязвими групи. Ще се предоставят целево средства за назначаване на образователни медиатори, социални работници и помощници на учителя в рамките на определените работни места за тези служители.

Your Image Description

Свързани статии:

Допълнителни средства за 4 национални програми Минимум 300 часа аудиторна заетост в университетите Биосветът – предпочитаната тема И най-малките училища с достъп до евросредства

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Над 5500 ученици в обучение по програмиране

Следваща статия

Добрият пример

Следваща статия
Вестник "Аз-буки"

Добрият пример

От ума, през технологията до материята

От ума, през технологията до материята

Министър Цоков поиска повече пари за образование

Нови учебни програми – до ноември 2024 г.

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"