Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 28, 2023

Ученето – забавно, достъпно и интересно

В часовете на Незабравка Пенкова учениците сами създават образователни материали

Диляна Кочева от Диляна Кочева
12-07-2023
в Брой 28, 2023
A A

За втора поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.

В. „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната ни система.

Днес разказваме за нова технология за приложение на образователно портфолио в часовете по биология и здравно образование в IX клас. Разработката на добрата практика е на Незабравка Тренева-Пенкова от 134. СУ „Димчо Дебелянов“ в София.

 

Незабравка Пенкова вярва, че най-хубавият урок предстои

Искам да направя всичко възможно учениците ми да учат забавно, достъпно и интересно, но задължително да използват и съдържанието в учебника. Уроците съдържат всички необходими методически компоненти за изграждане на отлична основа на всяка наука. Затова не бива да се подценяват техните предимства.

Част от проблемите в часовете са свързани с факта, че децата не искат, а често и не могат да разберат науката, представена чрез задължителното учебно съдържание. Не проумяват значението му за своето интелектуално развитие. Именно в това се състои и новата роля на учителя – да съумее да поднесе научните факти, логиката и „красотата“ на своя предмет на техния език. Тогава нещата се получават“, обяснява Незабравка Пенкова – учител по биология и здравно образование в 134. СУ „Димчо Дебелянов“ в София.

Така преди три години възниква нейната идея за образователно портфолио, в което учениците сами да създават своите дидактически материали, с които да трупат самочувствие на можещи млади хора. Те изработват флаш-карти на новите понятия, с които да преговарят и затвърдяват наученото в часовете; да следват алгоритми; да решават различни задачи, а след това да ги подреждат, да ги класифицират и сами да ги оценяват.

Практиката е разработена за часовете по биология и здравно образование в IX клас, но амбицията на Незабравка Пенкова е да я развие и приложи през новата учебна година и в X клас. Тя е убедена, че тази практика може да бъде адаптирана за всеки учебен предмет и клас.

Моята събеседничка работи в столичното училище от 2017 г. Педагогическият ѝ стаж е доста по-голям – над 20 години. През 2008 г. решава да се откъсне от образователната система. Споделя, че тогава изпитва разочарование от отношението на обществото към българските учители (и най-вече от конфронтацията между учители и родители) и не вижда смисъл да продължава. „С приемането на Закона за предучилищно и училищно образование през 2015 – 2016 г., въвеждането на новите учебници и учебни програми, новата функция на учителя, повярвах, че образованието у нас ще поеме в нова посока. Убедена съм, че това ще се случи с всички новости, които произтичат от STEM обучението и свободата на учителите за прилагане на собствени идеи и творчески подходи“, обяснява тя.

Още през втората година след завръщането си в училище тя започва да развива иновативната си практика – превръщане на образователното портфолио по биология в активно работно пространство на ученика. От 2018 г. насам не спира да надгражда идеята си и с всяка следваща година добавя по нещо ново.

„Първата година ми беше доста трудно. Всичко в главата ми беше хаотично. Отне ми три години, за да придобия ясна представа как да подобрявам работата на учениците с портфолиото, така че те да бъдат по-мотивирани. Описах своя опит. Направих разработка, в която представих създадените от мен разнообразни материали – указания, карти за самооценка, скали за оценяване на компетентности, практически задачи, с които да работя с учениците. И така, вече четвърта година доразвивам и обогатявам практиката си“, обяснява Незабравка Пенкова.

Във всеки клас портфолиото се прилага по различен начин, защото учениците не са с еднакви интереси. Например в паралелката „Природни науки“ гимназистите са по-мотивирани и затова се дават най-трудните задачи. В другите две паралелки (хуманитарна и технологична) задачите се адаптират, но развиват важни за профила умения и компетентности. Например в хуманитарната паралелка се работи за създаването на по-богат речник, разбиране смисъла на думата и правилната ѝ употреба в изречението. Докато в паралелката по компютърни науки и дигитална компетентност учениците създават дигитално портфолио, работят и в онлайн среда.

В профил „Природни науки“ обаче нещата не стоят така. Там задължително портфолиото е в папка с класьори, хартиени флашкарти, решения на задачи, място за изработените модели от различни материали. Пенкова е убедена, че при прилагането на тази образователна практика в час всеки учител задължително трябва да се съобразява с интересите и възможностите на учениците си, нагласата на родителите и да търси тяхната подкрепа. Не бива да бъде максималист, а по-скоро вдъхновяващ мотиватор, който да провокира децата да работят допълнително. Задължително условие е и работата им да бъде непрекъснато коментирана. Само така учителят ще се превърне в сътрудник и съмишленик.

„Нещо, което се прави насила, никога не успява. Затова стигам дотам, докъдето всеки ученик иска. Това е по-ценното за мен“, разказва моята събеседничка. Изработването на своето портфолио учениците от IX клас започват в края на първия учебен срок. Първо развиват уменията си за работа с учебника – как да се ориентират, как да използват рубриките, как да откриват новите понятия, какво е алгоритъм.

„Има огромно празно пространство от „наука“ между VII и IX клас. В езиковите паралелки в VIII клас се набляга на чуждия език и в IX клас учениците вече са забравили всичко от природните науки. Затова и първият срок e за това да се ориентират. В началото на втория срок започва активната работа по портфолиото, когато учениците вече са по-напреднали, разполагат със собствени знания и са с нагласата, че могат да работят на по-високо равнище. Флаш-карти на понятия се изработват през цялата година. В биологията, както и във всяка наука, това е основният проблем за учениците – разбирането и запомнянето на думите. Създаването на собствен интерактивен речник е задача за цялата учебна година. „Притискат ни ограниченият брой часове и големият брой ученици в паралелките, но всичко това може да се преодолее с разработката на портфолио“, разказва Пенкова.

В учебната програма е заложен много материал, но тя е категорична, че всичко е въпрос на организация. „Ако учителят разпредели правилно учебното съдържание, нещата се получават. В програмата има часове за семинари, проверка на знания, които могат да се използват за портфолиото“, разказва тя.

Новата роля на учителя му дава свобода – да планира и да адаптира учебно съдържание и разпределение на учебно време. Важен елемент за формиране на научно мислене, богат научен и езиков речник са задачите. Те трябва да са зададени разбираемо, да имат конкретен срок за изпълнение и да бъдат оценени – често и от самия ученик. Материалите от портфолиото могат да се използват за разделяне на класа на групи за работа. „Разчитам и учениците вкъщи да са прочели материала, а в клас да говорим само за трудните неща от урока“, споделя учителката.

Подреждането на портфолиото цели осъзнаването на логически връзки – например на необходимостта от ред и класифициране (не само в природата, но и в знанията) и лесно намиране на изработените материали. За целта в самото портфолио има няколко папки, в които се разпределят изработените ученически материали. В първата са флаш-картите с терминологията, а в следващите са класифицирани различните задачи и решенията им за работа с източниците на информация. В последната са контролните, тестовете, наградите. „В края на учебната година портфолиото се превръща в „работен портрет“ на ученика, когато обсъждаме каква да е оценката по биология и какво да се подобри през следващата учебна година. Отделям много време да говоря с всеки ученик индивидуално“, обяснява Незабравка Пенкова. Освен това тя е изработила карта с критерии за оценка, с които всички предварително са запознати. Затова няма сърдити относно крайната оценка за годината.

Освен учител от 2015 г. Незабравка Пенкова е и редактор по природни науки в едно от големите издателства. „Едната част от работата допълва другата и ме зарежда – дава ми различни идеи и различен поглед върху образователния процес. Съвместявам тези две професии, което за мен е огромно богатство и предимство“, казва моята събеседничка. В последно време работи в посока на STEM обучението и създава ресурси – книжни и дигитални, с такава насоченост. Съавтор е и на учебник за профилирана подготовка в XII клас на тема „Еволюция“.

В работата си използва и други иновативни практики. Заедно със своите колеги от 134. СУ „Димчо Дебелянов“ са разработили „капитанска техника“, в която по-големите ученици преподават на по-малките. Това са интердисциплинарни STEM уроци. Последният от тях се казва „Птици в маратонки“ и е между предметите биология и здравно образование и физическо възпитание и спорт.

В ролята на преподаватели влизат единайсетокласници, които изнасят урок пред III клас. „Ако учителят е гъвкав, всичко може да стане. Научих се да го правя, и съм много горда от това. Вярвам, че най-хубавият урок предстои“, завършва Незабравка Пенкова.

Your Image Description

Свързани статии:

Красивото лице на физиката* Гледка през прозореца Математиката дава крила МОН разпореди проверка в Софийския университет

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Добри практики

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Емоциите и децата

Следваща статия

Как да се учим от примера на другите

Следваща статия
Как да се учим  от примера на другите

Как да се учим от примера на другите

Изграждат се  2271 STEM центъра

Изграждат се 2271 STEM центъра

Партньорство в името на децата

Партньорство в името на децата

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"