Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2016 Брой 41, 2016

За или против новите заемки?

в Брой 41, 2016

Нашествието на нови думи в езика ни през последните (вече 25) години е очевидно за всички. Всеки, волю или неволю, ги включва в речта си.

Въпреки че голяма част от новите думи се създават на българска почва или пък отдавна съществуващи думи в езика ни придобиват нови значения, обновяването на лексиката днес е свързано с процеса на заемане на думи от чужди езици (най-вече от английски), който придоби много широки размери. Защо? След преломната 1989 г. всичко ново в живота ни се налага да бъде назовано. Най-лесно (и едва ли не единствено възможно) за целта се оказва заемането на чужда дума (адаптирана или не към особеностите на езика ни), тъй като е известно, че трудно се „кове“ дума. (Образувания от типа драсни-пални-клечица вм. кибрит, варди-здраве вм. медицина и под. не са се наложили и будят насмешка, но са били създадени от видни езиковеди (и родолюбци) поради желание за заместване на чуждите думи с наши.) Поради това процесът на нахлуване на нови думи в езика е неизбежен. Само че непрекъснатото попълване на съвременната българска лексика – не само терминологична (напр. компютърна, икономическа и др.), но и общоупотребима, със заети думи, както и използването на тези нови езикови средства в медиите създава, от една страна, впечатление за англицизиране на езика ни, а от друга – трудности в комуникацията поради неразбиране на значението на дадена дума или словосъчетание. В случай че новата дума „дублира“ по значение и стилистика друга, отдавна съществуваща в езика ни, не е оправдано да използваме новата – било заради езикова мода или псевдоинтелектуализация, криворазбрана престижност или от желание за разнообразяване на речта. Обаче новите предмети, сфери, професии, спортове, понятия и др., както и лицата, свързани с тях, ще продължаваме (независимо дали ни допада, или не) да назоваваме с новите, чужди по произход, думи, които ще учим, както се вижда, от практиката и от речниците.

Гл. ас. д-р Ванина Сумрова

работи в Секцията за българска лексикология и лексикография

към Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН.

Четете повече в бр. 41, 13 – 19 октомври 2016 г.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Написаното остава
СподелянеTweet
Предишна статия

Образованието е фундамент

Следваща статия

Маломерни паралелки и в градовете

Следваща статия

Маломерни паралелки и в градовете

Търсеното училище

Европарламентът заседава в… България

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2021 г.
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2021, година XLVIII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2020 г.
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2020, година XLVII
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2023 Национално издателство "Аз-буки"

  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2023 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG