Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Чуждоезиково обучение Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение", 2016 г.

Чуждоезиково обучение, книжка 3, година XLIII, 2016

в Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение", 2016 г.

СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS

 

ACADEMIC SPEECH / АКАДЕМИЧНО СЛОВО

Русский язык современной России
[Russian Language of Modern Russia] /
Вербицкая Людмила Алексеевна / Lyudmila Verbitskaya – стр. 239

 icon Отвори пълния текст

 

APPLIED LINGUISTICS / ПРИЛОЖНА ЛИНГВИСТИКА

 

Теоретични основи на „Речник на френските думи в българския език“ 
[Theoretical Basis of „Dictionary of the French Words in Bulgarian Language“]
/
Димитър Веселинов / Dimitar Vesselinov – стр. 250

icon Отвори пълния текст

 

Теорията на лексикалните функции на И. Мелчук и прилагането є за изучаване на съчетаемостта в съпоставителен план
[The Theory of Lexical Functions of I. Melchuk and its Application to Study the Word Coocurrence in Terms of Comparison]
/
Палмира Легурска / Palmira Legurska – стр. 272

icon Отвори пълния текст

 

LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY / МЕТОДИКА

Système d’exercices sur la macrostructure du texte /
Anelia Brambarova – стр. 280

icon Отвори пълния текст

 

LANGUAGE AND CULTURE / ЕЗИК И КУЛТУРА

А. Ахматова, „Последняя сказка Пушкина“
[A. Akhmatova, „Pushkin’s Last Tale“] /
Сурен Золян / Suren Zolyan – стр. 291

icon Отвори пълния текст

 

EVENTS / ХРОНИКА

ХІV международна конференция „Междукултурна комуникация и междукултурно обучение“
[ХІV International Conference „Intercultural Communication and Intercultural Education“] /
Мартин Хенцелман / Martin Henzelmann – стр. 313

icon Отвори пълния текст

 

Шести франкофонски фестивал „Солей“ в Созопол
[Sixth Francophone Festival „Soleil“ in Sozopol] /
Мария Петкова / Maria Petkova – стр. 316

icon Отвори пълния текст

 

REVIEWS AND ANNOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ

Комуникацията в клиника – езиково и интеркултурно предизвикателство за чуждестранния студент по медицина
[Communication in Clinic – Language and Intercultural Challenge for Foreign Students in Medicine] /
Йовка Тишева / Yovka Tisheva – стр. 318
icon Отвори пълния текст

 

OPEN FILE / ОТКРЫТАЯ ЛИНИЯ

Этноориентированная особенность лексики: немецко-русские соответствия
[Ethno Oriented Particularity of Vocabulary: German and Russian Matchings]
/
Елена Викторовна Невмержицкая / Elena Viktorovna Nevmerzhitskaya – стр. 323

icon Отвори пълния текст

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 336

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 338

нагоре


ТЕОРЕТИЧНИ ОСНОВИ НА  РЕЧНИК НА ФРЕНСКИТЕ ДУМИ В БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК

 

Димитър Веселинов

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. В статията са представени теоретичните основи на „речник на френските думи в българския език“, като специално внимание е обърнато на лексикографските принципи, макроструктурата и микроструктурата на речника.

Keywords: empruntology, frenchism, loanword,  foreign words, lexical borrowing

 

THEORETICAL BASIS OF DICTIONARY OF THE FRENCH WORDS IN BULGARIAN LANGUAGE

 

Abstract. The article presents theoretical foundations of the dictionary of French words in Bulgarian language. Special attention is paid to Lexicographical principles, macro- and microstructure of the dictionary.

 

Prof. Dimitar Vesselinov, DSc.

University of Sofia

 


ТЕОРИЯТА НА ЛЕКСИКАЛНИТЕ ФУНКЦИИ НА И. МЕЛЧУК И ПРИЛАГАНЕТО Й ЗА ИЗУЧАВАНЕ НА СЪЧЕТАЕМОСТТА В СЪПОСТАВИТЕЛЕН ПЛАН

 

 

Палмира Легурска

Институт за български език „Проф. Л.Андрейчин“ – БАН

 

Резюме. В работата се прилага операционално-семантичният параметър – абстрактен общ смисъл, който има различни словесни реализации и при това такива, че изборът на нужната реализация се определя напълно от думата, към която се присъединява този смисъл. Методиката е особено актуална за активното владеене на езиците, като при това се изследва съчетаемостта на думите. Илюстрациите са в съпоставителен план на руския и българския език.

Keywords: theory of lexical functions, semantic parameter, foreign languages, lexicography, databases

 

THE THEORY OF LEXICAL FUNCTIONS OF I. MELCHUK AND ITS APPLICATION TO STUDY THE WORD COOCURRENCE IN TERMS OF COMPARISON

 

Abstract. The paper discusses the application of the semantic parameter ‘abstract general sense’. This parameter can have various verbal materializations depending on the head of the phrase. Contrastive exemplifications from Russian and Bulgarian are applied. The methodology is particularly relevant for the active command of languages.

 

Dr. Palmira Legurska, Assoc. Prof.

Institute for Bulgarian Language

Bulgarian Academy of Sciences

 


Système d’exercices sur la macrostructure du texte

 

 

Anelia Brambarova

New Bulgarian University

 

Резюме. Статията е в помощ на преподавателите по чужд език, които биха искали да въведат в часовете си  резултатите от един по-различен поглед върху работата с текст, а именно от гледна точка на възможностите, които дава лингвистиката на текста. Представена е система от 15 прогресивно усложняващи и надграждащи се дейности  за работа върху текст.

Keywords: text linguistics, macrostructure, activities, foreign language teaching

 

A SYSTEM OF EXERCISES BASED ON TEXT MACROSTRUCTURE

 

Abstract. The article helps Foreign Language teachers that would like to employ in their classroom a more varied idea to work with texts, namely what text linguistics has on offer. A system of 15 progressively compounding and building text-work activities is presented.

 

Dr. Anelia Brambarova, Assoc. Prof.

Roman and German Studies Department

New Bulgarian University


ЭТНООРИЕНТИРОВАННАЯ ОСОБЕННОСТЬ ЛЕКСИКИ: НЕМЕЦКО-РУССКИЕ СООТВЕТСТВИЯ

 

Невмержицкая Елена Викторовна

Московский государственный технологический университет

 

Аннотация. На примере анализа национально-языковой специфики лексики немецкого языка автор характеризует этнокультурную составляющую значения слова, которое (как и русское) национально маркировано.

Keywords: ethnocultural problem, ethno oriented partucularity of German vocabulary, ethnopedagogic potential

 

ETHNO ORIENTED PARTICULARITY OF VOCABULARY: GERMAN AND RUSSIAN MATCHINGS

 

Abstract. By the example of national and linguistical specificity of German vocabulary the author characterizes ethnocultural component of a word meaning, which is (like Russian one) nationally marked.

 

Prof. Elena Viktorovna Nevmerzhitskaya, DSc.

Sociology, Psychology and Pedagogics Department

Moscow State Technological University

нагоре 


СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Мигрант, емигрант или имигрант?

Следваща статия

Професионално образование, година XVIII, книжка 3, 2016

Следваща статия

Професионално образование, година XVIII, книжка 3, 2016

Уникални специалности учат в Нови пазар

Уникални специалности учат в Нови пазар

Награди за най-добрите в „Кенгуру“

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2021, година XLVIII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2020 г.
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2020, година XLVII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2019 г.
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2019, година XLVI
  • Towards Conceptual Frames
  • The Prefix Na- in Bulgarian Verbs: a Cognitive Linguistic Approach
  • Attitudes of Bulgarian Language Teachers to Digital Competence
  • Лексикална интерференция в българската писмена реч на носители на руски език
  • Translanguaging as a Norm in Multilingual Education: An Example from Poland
  • За някои преводи на романа „Тютюн“ на Димитър Димов
  • La mise en espace des formules stéréotypées dans le discours politico-médiatique: stratégie d’attraction
  • Нестор Марков и неговият принос в чуждоезиковото обучение в края на XIX и началото на XX век
  • По повод тазгодишното издание на „Међународни салон стрипа“ в Белград
  • Принос към чуждоезиковото обучение и модерната граматика на българския език
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2019, година XLVI
  • Eine exemplarische Studie zur Nutzung von Anglizismen im Aufmacherartikel einer deutschen Tageszeitung
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG