Учениците от неделното училище са заинтригувани от наказанията и поощренията през Възраждането
Стела МАРИНОВА
С виртуална разходка в залите на Националния музей на образованието в Габрово учениците от X и XI клас в Българското училище „Св. св. Кирил и Методий” в Хага изучават урока по история и цивилизации „Просветното движение по българските земи през Възраждането“. Това се случва благодарение на партньорството между двете институции, споделя пред „Аз-буки“ Пенка Петрова – учител в неделното училище. Тя поддържа дългогодишни връзки с Националния музей на образованието, тъй като е преподавала в Националната Априловска гимназия в Габрово. Още тогава се възползва от възможностите за провеждане на уроци в културната институция. От миналата учебна година започва да преподава в неделното училище и ѝ се иска да продължи тази инициатива. „Когато дойдат през лятото в България, децата нямат възможност да посетят всички обекти, които ги докосват до родината. Говорих с колегите от Музея и те с радост приеха. Технологиите позволят да влезеш в експозициите дори да си далеч“, споделя Петрова.
Сътрудничеството започва в края на миналата учебна година. По идея на Светлана Храброва започва инициативата „Чети с мен на български език“, в рамките на която известни личности четат откъс от любима книга. Тогава директорът на НМО Любка Тинчева разказва на учениците за създаването на „Рибния буквар“ на д-р Петър Берон и на „Буквар“ от 1844 г.
на Георги Бусилин. Децата са заинтригувани от нравоучителните текстове. За да провокира интереса и творческото им търсене, тя поставя задача да издирят български пословици и поговорки, които съответстват на нравствените четива от букварчетата, и да ги прочетат следващия час. „Така чрез прекия досег до възрожденските книги се провокира интересът към българската книга и четене на български език“, споделя Петрова. Инициативата се разраства и в нея се включват родители и по-големи ученици.
Този месец учениците посещават виртуално Музея за един по-различен урок. Служителите в културната институция подготвят филм, който да пренесе гимназистите във възстановките на килийното и взаимното училище. Уредникът Димитър Иванов показва какво представляват уредите за наказание, върху какво са писали децата. Какво е пинакида и фалага, как се носи пачето перо с дивита. Научават как се прави мастило. Докато гледат видеоматериала, Иванов е онлайн, за да отговаря на възникнали въпроси.
„Силно впечатление на учениците направиха наказанията и поощренията от периода. Имаха много въпроси защо ги е имало. Интересно им беше, че лицата на наказаните ученици се мажат със сажди и така се прибират през града до дома си. Това са неща, които ги няма в учебника. Учениците влязоха в атмосферата, а така периодът се изучава много по-лесно“, казва учителката. Допълва, че предварително раздава на учениците таблици, които трябва да попълнят в хода на изложението. Ако са пропуснали нещо, могат да прочетат в учебника. Когато проверява материалите, установява, че основните неща, свързани с годините, учебниците, личностите, ги попълват по време на виртуалния урок. Уредникът успява да представи пред гимназистите развитието на просветното движение през Възраждането чрез паралелки между Габрово и страната. Запознава ги с различните видове училища, с организацията на работата им, с личностите, дали своя принос за развитието на учебното дело.
„Контактът между учениците и музейните специалисти и пренасянето на младите хора в света на възрожденските българи позволява по-лесно да се възприема учебното съдържание“, казва Петрова.
И допълва, че смята да продължат да работят по този начин. „Така имаме връзка с България. Децата установяват контакти с нови хора и имат още възможности да се докоснат до българското“, споделя Петрова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg