
Весела Николова е родена през 1993 г. във Варна. Средното си образование завършва в Първа езикова гимназия в града. През 2016 г. се дипломира като бакалавър по финанси и счетоводство с преподаване на английски език в УНСС – София, а през 2018 г. завършва магистърска степен по международен бизнес със специализация „Стратегически корпоративни финанси“ в Маастрихтския университет, Нидерландия. Има завършена Лидерска академия на West Peak, Великобритания, и курс за асистент по дисциплината „Бизнес стратегия“ в Маастрихтския университет, където преподава на студентите в бакалавърски курс, използвайки метода на проблемно базираното обучение. В периода между 2017 и 2021 г. подпомага реализацията на социални инициативи като съосновател на българския клон на неправителствената организация „180 градуса Консултинг“. През 2022 г. става управляващ директор на „Амдарис България“ и е включена в престижната класация „Forbes 30 под 30“ в категорията „Бизнес мениджъри“. Година по-късно е повишена до регионален оперативен директор за Източна Европа на „Амдарис“. Наскоро фондация „Еврика“ ѝ връчи наградата в категорията „Млад мениджър“ за 2024 г. за значим личен принос в развитието на аутсорсинг бизнес, изграждане на стратегически партньорства със заинтересованите страни и успешно професионално развитие.
Какво е да си жена мениджър и какви точно са задълженията на един мениджър? С тези въпроси се обърнахме към Весела Николова.
„Истински добрият мениджър е този, който стимулира развитието на хората, които ръководи. Той няма нужда да знае и разбира всичко, а по-скоро да даде възможност на всеки в екипа си да се развива и да прилага това, в което е добър. Ключово е да се намери най-удобният и ефективен начин за работа, така че хората да бъдат продуктивни, доволни и да се развиват, както и да имат добър пример пред себе си. В крайна сметка, работим цял живот и е важно да ни харесва това, което правим, и да имаме възможност да растем. Да създава здравословна и стимулираща среда за растеж – това е основната роля на добрия мениджър.“
Любопитно е, че като малка Весела е искала да стане интериорен дизайнер.
В момента дори се занимава с такава дейност вкъщи, докато обзавежда новия си дом. В основното училище е учила в паралелка по изобразително изкуство и е рисувала много, а успоредно с тези артистични занимания е участвала и в олимпиади по физика и математика. Дори е била част от лекоатлетическия и волейболния отбор на училището, благодарение на учители по физическо, които я забелязват. Въпреки изобилието от възможности за кариерно развитие тя осъзнава, че пътят ѝ я е отвел точно там, където трябва – в професия, която ѝ приляга напълно. Опитът ѝ в различни сфери ѝ е помогнал да придобие разностранни умения, които са полезни за един мениджър.
„Много е полезно лидерът да не бъде тясно специализиран – категорична е тя. – Той трябва да има цялостен поглед върху процесите и да може да реагира адекватно във всяка ситуация, спрямо всеки човек, защото хората, които ръководи, са различни. Мениджърът, или както аз го наричам лидерът, за мен не е само специалист в определена област. Такива са професионалистите и експертите. Лидерът е човекът, който трябва да дава възможност на различни хора с различни умения да разгърнат потенциала си. Именно благодарение на разнообразието от талант и разнородни идеи бизнесът достига нови висини и постижения“
Понякога, когато на човек му вървят много области, му е трудно да избере в какво да специализира. Но Весела Николова не е имала този проблем. Изборът накъде да поеме след гимназията, е труден, но тогава осъзнава, че медицината например не е за нея, въпреки успехите ѝ в олимпиади по химия. По-интересни са ѝ математиката, бизнесът и финансите и избира да следва именно това.
Пътят на Весела е шарен, изпълнен с уроци и повратни моменти.
След като завършва магистратура по стратегически корпоративни финанси в Маастрихтския университет в Нидерландия, тя се връща в България и започва да търси работа.
Избира едно конкретно предложение и отказва останалите покани за интервю. Но тогава получава дълъг и искрен личен имейл от финансовия директор на една от компаниите, които е отклонила. В него той изразява съжаление, че дори не са се срещнали, и въпреки отказа ѝ, оставя вратата отворена – ако реши да преосмисли.
Весела усеща страхотна възможност в посланието,
породена от визията, споделена в имейла, и решава да отиде на среща. Така започва работа в стартъп, занимаващ се с електронни спортове. Амбицията на екипа е да изгради платформа, подобна на Facebook, но посветена изцяло на света на e-sports – бързо развиващ се и с огромен глобален потенциал. „В България този пазар не е толкова развит, но съществуват специални зали за електронни спортове. Организацията на отборите е подобна на традиционните спортове – имат си спонсори, треньори, а дори и рехабилитатори, защото при стоене дълго време на компютър са необходими специални упражнения“, казва Весела.
След време българският офис на компанията е затворен и тогавашният ѝ мениджър я препоръчва на свой колега – германски предприемач и ангел-инвеститор. Така стартират първия безводен козметичен бранд в Европа.
„Козметиката беше изцяло натурална, без вода и без консерванти – подчертава Весела. – Произвеждахме я в България, но я продавахме главно в Германия и Франция. Основната оперативна дейност беше в мои ръце. Това беше невероятен опит – изискваше огромно проучване на световния пазар, изграждане на много партньорства от разстояние и развитие на много умения за изграждане на бизнес от нулата. COVID обаче затрудни развитието ни и ограничи ресурсите. Липсата на маркетингова инвестиция забави много растежа ни, а без позициониране по време на пандемия в козметичния сектор е времеемко да се пробие.“
Така след електронните спортове и електронната търговия идва ново предизвикателство – компанията „Амдарис“, която е в сферата на IT консултантския бизнес. Предоставя услуги по разработка на софтуерни приложения, услуги, базирани на данни, както и решения, свързани с изкуствения интелект. Това е изцяло нова сфера за Весела, която я привлича с това, че е изключително интересна и динамична, а има възможност и да създаде офис отново от нулата в България. В технологиите всеки ден се появяват новости, които са необходими на бизнеса или клиентите, и трябва бързо да се реагира, да си адаптивен.
„Амдарис България“ стартира през февруари 2022, а само месец по-късно вече има трима служители и офис.
До края на годината екипът нараства над 30 души.
„Растежът беше изключително бърз и първата година беше много вълнуваща. Събрахме страхотен екип от хора с предприемачески начин на мислене – всички бяха ангажирани и проактивни и участваха в изграждането на бизнеса със свежи идеи. Това създаде стабилна основа за бъдещето ни“, спомня си Весела.
Наскоро фирмата е придобита от американската Insight Enterprises Inc, Fortune 500 – компания, търгувана на американската борса.
„Ние сме около 950 души в „Амдарис“, а Insight, които ни придобиха, имат над 14 000 служители по целия свят – в САЩ, Азия, Австралия, Индия, Филипините, Германия и други. Такива промени са страхотна възможност. За да продължи да расте, да покорява нови върхове и да открие нови възможности за развитие, често една компания трябва или да се слее с друга, или да стане част от още по-голяма структура.“
Интересното е, че
стратегията на компанията майка Insight е да бъде глобалният водещ интегратор на услуги.
Те придобиват компании с експертиза в различни технологични области. Досега са нямали компетенции в софтуерната разработка – нещо, което предлага екипът на „Амдарис“. Придобиването позволява да се разширят пазарите. Досега основните клиенти на „Амдарис“ са във Великобритания и Близкия изток, но вече имат такива и от Германия, Франция, Италия, а в бъдеще и на други континенти.
Технологичният център и разработка на компанията са в Източна Европа. Тук се разработват софтуерните решения, а клиентите често посещават фирмените офиси в България, Румъния, Молдова и Украйна.
„Качеството на услугите ни е на световно ниво и клиентите ни го оценяват високо – подчертава Весела. – Източна Европа понякога се подценява, но резултатите ни показват друго – тук работят страхотни специалисти.“
Като най-голямо предизвикателство тя посочва намирането на висококвалифицирани кадри.
Въпреки че България бележи напредък в IT сектора, все още има какво да се подобри. Отговорността е споделена – както от младите хора, които тепърва навлизат в професионалния свят, така и от техните ментори и колегите, които са около тях и им дават пример. В компанията, която Весела ръководи, има страхотен екип по подбор на кадрите, който внимателно пресява кандидатите за работа. Осигурена е и работна атмосфера, в която всеки има шанс да разгърне своя потенциал. Над 90% от служителите в компанията оценяват баланса между работа и личен живот на много високо ниво.
Приоритет е да се подкрепят онези, които са силно мотивирани
и проявяват истински интерес към технологиите, като по този начин не само напредват в развитието си, но и допринасят за утвърждаването на региона като технологичен хъб. Затова компанията развива стажантска програма, която през 2025 г. се провежда за трета година. В рамките на три месеца се обучават кандидати без предишен опит, а най-успешните от тях остават на работа. Тазгодишното издание започва с петима стажанти, като с разширяването на компанията се очаква техният брой да нараства.
В номинацията за Весела на конкурса на „Еврика“ в категория „Млад мениджър“
тя е представена като лидер, който изпипва всеки детайл и не прави компромис с качеството. В същото време, притежава силна емпатия и умее да се съобразява с нуждите и чувствата на околните. Хората ѝ вярват, защото разчитат на нейното силно чувство за справедливост и на внимателния подход, с който взема решенията си, съобразени с конкретната ситуация. Показателно в това отношение е високото ниво на NPS – оценка на удовлетвореността сред служителите. Това постижение попада във високия клас, което само най-успешните работодатели успяват да постигнат. Партньори и хора, с които Весела пряко работи, също я описват като човек с изключителна самодисциплина и постоянство – качества, които водят до отлични резултати.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg