ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ / INTERCULTURAL EDUCATION
Цигански групи в Средна и Западна България – Кюстендил, Дупница,София, Перник, Благоевград и Симитли
[Gypsy Groups in Middle and West of Bulgaria – Towns of Kyustendil, Dupnica, Sofia, Pernik, Blagoevgrad and Simitly] /
Л. Ковачева / L. Kovatcheva – стр. 151
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Правата на децата, лишени от родителска грижа, в алтернативни форми за отглеждане и възпитание
[Rights of Children Deprived of Parental Care in Alternative Forms for Their Raising and Education] /
Б. Кривирадева / B. Kriviradeva – стр. 165
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Правата на децата от уязвими групи – съвременни социално-правни предизвикателства в България
[Children’s Rights in Vulnerable Groups – Nowadays Social-Law-Related Challenges in Bulgaria] /
Ц. Коларова / Tz. Kolarova – стр. 172
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Системите за професионално обучение в България и Германия – в услуга на младежи в неравностойно положение
[The Systems for Vocational Education in Bulgaria and Germany – Support for Disadvantaged Youths] /
М. Молхова / M. Molhova / З. Станева / Z. Staneva – стр. 186
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
Стратегии за учене и модели на обучение
[Learning Strategies and Educational Models] /
Р. Милкова / R. Milkova – стр. 194
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Приоритетна стратегия на системно-екологична ориентация на студентите в университетската образователна среда
[Priority Strategies of SystemEnvironmental Orientation of University Students in the Educational Environment] /
Е. Асафова / E. Asafova – стр. 207
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Интерактивно обучение и оценяване по правата на човека и детето
[Interactive Teaching and Assessment on Human and Children’s Rights] /
В. Гюрова / V. Gurova – стр. 219
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ / EDUCATIONAL ASSESSMENT
Оценяване на гражданските компетентности на учениците: предизвикателства и възможности
[Assessment of Civic Competences in School Education: Challenges and Opportunities] /
Св. Петрова / Sv. Petrova – стр. 229
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Ръководство за съставяне на тестове
[Development of Tests, a Manual] /
Ф. Картрайт / F. Cartwright / Дж. Мусио / J. Mussio – стр. 242
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Българските ученици и чуждите езици: резултати от участието на България в Европейското изследване на чуждоезиковите компетентности – ESLC
[Bulgarian Students and Foreign Languages: Bulgarians Results from European Survey on Language Competences] /
Н. Василева / N. Vassileva – стр. 264
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ДРУГИТЕ СПИСАНИЯ НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ПУБЛИКУВАТ /
PUBLISHED IN THE „AZ BUKI“ JOURNALS – стр. 283
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 285
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ЦИГАНСКИ ГРУПИ В СРЕДНА И ЗАПАДНА БЪЛГАРИЯ –
КЮСТЕНДИЛ, ДУПНИЦА, СОФИЯ, ПЕРНИК, БЛАГОЕВГРАД И СИМИТЛИ
Лиляна Ковачева
Център за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства
Резюме. Познаването и изучаването на циганските групи е от голямо значение за самите цигани и за тяхната идентичност, за научното познание,
но и за правителствените стратегии и политики. Различните цигански групи са носители на различни характеристики, традиционни норми, обичаи и
правила в общността, които не са общовалидни за всички цигански групи, и затова е добре да се изследва хетерогенността на ромската общност. Имайки предвид досегашните изследванията, определенията, анализите и модела за циганска група в циганологичната литература, в настоящата статия се
представя мозайка на съществуващите циганските групи в Средна и ЗападнаБългария. Информацията за групите е базисна и е представена в сравнителна перспектива. Тя представлява първото цялостно изследване на ромските групи в разглеждания регион на България.
Keywords: Gypsy groups, Roma community, Middle and Western Bulgaria
GYPSY GROUPS IN MIDDLE AND WEST OF BULGARIA –
TOWNS OF KYUSTENDIL, DUPNICA, SOFIA, PERNIK, BLAGOEVGRAD AND SIMITLY
Abstract. The knowledge and study of the Gypsy groups is of great importance for the Gypsies themselves and their Gypsy identity, for the scientific knowledge, but also for government strategies and policies. Different Gypsy groups do have different characteristics, traditional values, customs and rules in the community that are not universal for all Gypsy groups. That is why it is necessary to explore the heterogeneity of the Roma community. Considering previous research, defi nitions, analyzes and model Gypsy group in the Romani Studies, this paper presents a mosaic of the existing Gypsy groups in Middle and Western Bulgaria. The information about the groups is fundamental and it is presented in a comparative perspective. This is the fi rst comprehensive study of Roma groups in this region of Bulgaria.
Lilyana Kovatcheva
Center for Educational Integration of Children and Young People from the Minorities
Ministry of Education, Youth and Science
Sofia, Bulgaria
ПРАВАТА НА ДЕЦАТА, ЛИШЕНИ ОТ РОДИТЕЛСКА ГРИЖА, В АЛТЕРНАТИВНИ ФОРМИ ЗА ОТГЛЕЖДАНЕ И ВЪЗПИТАНИЕ
Божидара Кривирадева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В настоящата статия са представени детски права и най-вече едно от основните права на всяко дете, а именно то да бъде отглеждано и възпитавано в семейна среда. Направен е опит да се изясни какво разбираме под алтернативни грижи за деца, лишени от родителски грижи, домовски синдром и са очертани основните предизвикателства при реализиране на правата на децата, лишени от родителска грижа, чрез развитието на алтернативни форми за отглеждане и възпитание и стимулиране на родителите да задържат децата си в семействата.
Keywords: alternative family care, children care in special institutions of different types, children rights, social-pedagogical services for children and families
RIGHTS OF CHILDREN DEPRIVED OF PARENTAL CARE IN ALTERNATIVE FORMS FOR THEIR RAISING AND EDUCATION
Abstract. The article presents children rights and focuses especially on one of the basic rights – to be raised and nourished in а family setting. It presents an attempt to clarify the meaning and the understanding of „alternative cares for children who are deprived of family care“, „the institutionalization syndrome“ as well as it outlines some of the basic challenges when children rights are applied in practice when it comes to children without family care. The article stresses the need for development of alternative forms for raising and educating children as well as stimulating parents not to give up their children.
Assoc. Prof. Bozhidara Kriviradeva, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Education
Sofia, Bulgaria
ПРАВАТА НА ДЕЦАТА ОТ УЯЗВИМИ ГРУПИ – СЪВРЕМЕННИ СОЦИАЛНО-ПРАВНИ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА В БЪЛГАРИЯ
Цецка Коларова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Основната цел на настоящата разработка е теоретично да се разграничат съвременните уязвими социални групи в България, в чийто начин на живот се крие реална или потенциална опасност за правата на децата в тях. Проследява се закрилата на правата на децата в страната през последните 20 години, диференцират се социално-правните проблеми и предизвикателства пред уязвимите групи деца и пред децата от уязвимите групи семейства и се предлагат за тях изпълними обществени решения.
Keywords: children’s groups in risk, groups of families in risk, problems and challenges
CHILDREN’S RIGHTS IN VULNERABLE GROUPS – NOWADAYS SOCIAL-LAW-RELATED CHALLENGES IN BULGARIA
Abstract. The maim aim of this paper is theoretically systematizing of nowadays social groups in risk in Bulgaria, in which kind of life there is a real and potential danger about their children’s rights. This exposition gives a general idea of the protection of children’s rights in the country during last twenty years. It delimits social-lawrelated problems and challenges for the groups of children in risk and for the children of the groups of families in risk. It also offers possible social decisions for them.
Assoc. Prof. Dr. Tzetzka Kolarova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Primary and Preschool Education
Sofia, Bulgaria
СИСТЕМИТЕ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО ОБУЧЕНИЕ В БЪЛГАРИЯ И ГЕРМАНИЯ –
В УСЛУГА НА МЛАДЕЖИ В НЕРАВНОСТОЙНО ПОЛОЖЕНИЕ
Миглена Молхова
Зорница Станева
Фондация за развитие на културния
и бизнес потенциал на гражданското общество
Резюме. Настоящата статия е изготвена във връзка с изпълнението на проект „Иновативни подходи за идентифициране и отговаряне на потребности от
професионално обучение на младежи в неравностойно положение“, номер на договора BG051PO001-7.0.01-0014-C001, осъществяван с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“, съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз. Нейната основна цел е да разгледа, анализира и сравни системите за професионално обучение в България и Германия и да очертае онези предимства, които използването на немската практика би дало на специалистите и обучаемите в България, особено по отношение на методите за успешно установяване на потребности от обучение и разработване на адекватни обучителни програми, съобразени както с възможностите и стремежите на бенефициентите, така и с потребностите и тенденциите за развитие на пазара на труда.
Keywords: vocational training, special training needs, labor market, disadvantaged youths
THE SYSTEMS FOR VOCATIONAL EDUCATION IN BULGARIA AND GERMANY –
SUPPORT FOR DISADVANTAGED YOUTHS
Abstract. The present article has been developed in accordance with the „Innovative approaches for identifying and responding to vocational education and training needs of disadvantaged youth“ project, contract number BG051PO001-7.0.01-0014-C001, implemented with the fi nancial support of the Human Resources Development Operational Programme 2007–2013, co-fi nanced by the European Social Fund of the European Union. Its main objective is to consider, analyze and compare the vocational education systems in Bulgaria and Germany and to outline the advantages which the use of German practices could grant to the specialists and benefi ciaries in Bulgaria, particularly in relation to the methods for successful identifi cation of training needs and development of adequate training programs, consistent both with the capacities and the aspirations of the benefi ciaries as well as with the needs and development trends of the labor market.
Dr. Miglena Molhova
Zornitsa Staneva
Foundation for Development of the Cultural
and Business Potential of Civil Society
Sofia, Bulgaria
СТРАТЕГИИ ЗА УЧЕНЕ И МОДЕЛИ НА ОБУЧЕНИЕ
Румяна Милкова
Шуменски университет „Еп. Константин Преславски“
Резюме. Статията насочва вниманието на специалистите по дидактика и педагогическа психология към въпросите, свързани със съвременните стратегии за учене и най-актуалните и препоръчвани модели на обучение в нашето съвремие. Чрез тях се търси възможността ученето да се превръща от пасивен процес на акумулиране и използване на знания, насочван и опосредстван от сложна система от външни фактори, в активен и конструктивен процес, насочен към личностното развитие на индивида.
Keywords: learning strategies, models of education, learners, educational activities, personal development
LEARNING STRATEGIES AND EDUCATIONAL MODELS
Abstract. The article brings the attention of specialists in Didactic studies and those in Pedagogic Psychology to matter concerning modern day strategies of
learning. It also focuses on the most recent and recommended models of education in present days. By the use of such strategies and models professionals explore an opportunity to transform the process of learning from a passive one, where knowledge is accumulated and used in various ways to an active and constructive
process which is aimed at the overall development of the individual.
Assos. Prof. Rumyana Milkova, PhD
Konstantin Preslavsky University of Shumen
Shumen, Bulgaria
ПРИОРИТЕТНА СТРАТЕГИЯ НА СИСТЕМНОЕКОЛОГИЧНА ОРИЕНТАЦИЯ НА СТУДЕНТИТЕ
В УНИВЕРСИТЕТСКАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА СРЕДА
Елена Асафова
Казански федерален университет
Резюме. В статията се обсъжда значението на университетската образователна среда във връзка с решението на задачи, свързани с екологичното възпитание и развитие на екологична култура у студентите по време на учебнопрофесионалната им дейност. Разглежда се зависимостта на формирането на екологични представи, убеждения и екологично поведение от специализацията на обучението. Установена е възможност за повишаване на междупредметна основа на екологичната култура на студентите, участващи в проекти и творчески дейности на екологична проблематика. Допуска се, че системноекологичната ориентация на студентите във висшето училище способства за усъвършенстването на подготовката на бъдещите випускници.
Keywords: students, design and creative activities, inter-disciplinary approach, system-environmental orientation, ecological culture
PRIORITY STRATEGIES OF SYSTEM-ENVIRONMENTAL ORIENTATION OF UNIVERSITY STUDENTS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT
Abstract. The paper discusses the importance of the educational environment of the University in connection with the tasks of environmental education of
students. The features of the development of ecological culture of students in educational activities are shown. The dependence of ecological concepts,
convictions, environmental behavior of students from the specialization training are considered. The possibility of improving the environmental culture of the
students involved in the design and creative work on environmental issues in an interdisciplinary manner was determined. It is assumed that the systemecological orientation in higher education helps to improve training of future graduates.
Dr. Elena Asafova
Kazan (Volga Region) Federal University
Kazan, Russia
ИНТЕРАКТИВНО ОБУЧЕНИЕ И ОЦЕНЯВАНЕ ПО ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ДЕТЕТО
Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията разглежда основни аспекти на образованието по правата на човека и правата на детето. Представени са предимствата на интерактивното обучение и оценяване и възможностите, които те дават на всеки участник в процеса на обучение да сравнява своите постижения и мислене с тези на останалите участници и да се обогатява от техните знания и опит.
Keywords: human rights, children’s rights, interactive teaching, interactive assessment
INTERACTIVE TEACHING AND ASSESSMENT ON HUMAN AND CHILDREN’S RIGHTS
Abstract. The article presents the specifi city and the advantages of an interactive Children’s and Human Rights Education. Main aspects of an interactive education and the opportunities it gives to each participant to compare her/his achievements and thinking with those of the others and to enrich herself/himself by the others’ knowledge and experience are discussed.
Prof. Dr. Viara Gurova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Education
Sofia, Bulgaria
ОЦЕНЯВАНЕ НА ГРАЖДАНСКИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ НА УЧЕНИЦИТЕ: ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА И ВЪЗМОЖНОСТИ
Светла Петрова
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Резюме. Предложената статия представлява първоначален общ анализ на проблемите и предизвикателствата пред образователните системи в България и някои европейски държави при оценяването на гражданските компетентности на учениците. Образователната политика в държавите от Европейския съюз поставя акцент върху формирането на гражданските компетентности като част от обучението на учениците в училище и признава тяхното определящо значение за икономическия успех и социалното единство в страните от общността. Като елемент в учебното съдържание и училищната подготовка на учениците, те са обект на оценяване, с цел да се измери напредъкът на учениците и да се определят факторите, които най-силно влияят върху образователните им постижения. За да аргументира тезата си, че оценяването на гражданските компетентности на учениците е сериозно предизвикателство пред образователните системи днес, авторът се спира накратко върху основните специфики на гражданското образование, от една страна, и на гражданските компетентности, от друга.
Keywords: key competences, Europe, civic education, civic competences, assessment, active citizenship
ASSESSMENT OF CIVIC COMPETENCES IN SCHOOL EDUCATION: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES
Abstract. This article is initial analysis of the problems and challenges in the assessment of civic competence in Bulgaria and other European countries.
Civic competence has recently become the focus of European Union education policy where EU countries agreed that this competence is one of the 8 key
competences that are defi nes as essential for economic success and greater social cohesion. As part of the school curriculum and subject content the civic competence is object of assessment with the aim of measuring students’ progress. Today the assessment of the civic competence is provocation to the education
systems. In order to explain and argue this assertion the author discusses briefly the basic features of civic education and civic competence.
Svetla Petrova, PhD
Centre for Control and Assessment of the Quality in School Education
Ministry of Education, Youth and Science
Sofia, Bulgaria
РЪКОВОДСТВО ЗА СЪСТАВЯНЕ НА ТЕСТОВЕ
Фернандо Картрайт
Джери Мусио
Резюме. Образованието се превърна в основен фактор, определящ социалното и икономическото развитие на индивидите и нациите. Затова реформата на образователната система е обикновено сред ключовите национални приоритети на правителствата. Националните програми за външно оценяване на учениците са основният инструмент за измерване на качеството на образованието и за текущо наблюдение на ефекта от образователните реформи. Това налага да бъде гарантирано, че разработените тестове и изпитни програми са на най-високо професионално равнище. Целта на настоящото ръководство е да подпомогне всеки екип, отговорен за разработването и провеждането на тестове, както и при анализа и обявяването на резултатите. Текстът е фокусиран върху практическото приложение на теорията за разработване на тестове въз основа на опит от провеждането на различни програми за оценяване в Канада и в други държави. Главните теми, които са разгледани, са следните: планиране на оценяването, разработване на тест, създаване на тестови задачи, съставяне на тестове и провеждане на пилотни тестове, анализ на тестовете и тестовите задачи и интерпретиране на тестовите резултати.
Keywords: education, assessment, item development, test design, testing
DEVELOPMENT OF TESTS, A MANUAL
Abstract. Education has become an important determinant of the social and economic progress of individuals and of nations, and it typically ranks as one of the
top priorities established by national governments. National student assessment programs play a central role in measuring the quality of education and monitoring the impacts of education reform. As such, assessment agencies have a responsibility to ensure that the development of tests and examinations meet the highest professional standards. The purpose of this manual is to assist a staff responsible in the design and development of student tests, and the analysis and reporting of results. Our focus here is on the practical application of test theory based on our experiences in carrying out a variety of assessment programs in Canada and internationally. The main themes are as follows: planning the assessment, test design, item development, test development & pilot testing, item and test analysis, interpreting test results.
Fernando Cartwright
Jerry Mussio
БЪЛГАРСКИТЕ УЧЕНИЦИ И ЧУЖДИТЕ ЕЗИЦИ: РЕЗУЛТАТИ ОТ УЧАСТИЕТО НА БЪЛГАРИЯ
В ЕВРОПЕЙСКОТО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ЧУЖДОЕЗИКОВИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ – ESLC
Наталия Василева
Център за контрол и оценка
на качеството на училищното образование
Резюме. Европейското изследване на чуждоезиковите компетентности (ESLC) е първото по рода си изследване, което има за цел да събере данни за
постиженията на учениците в областта на чуждоезиковата подготовка в училище. От друга страна, проучването цели да определи успешните педагогически практики в преподаването и изучаването на чужди езици. Изследването ESLC е инициирано и финансирано от Европейската комисия с намерението на базата на събраните данни и резултати да се разработи европейски индикатор за чуждоезиковите компетентности на учениците.
Тази статия има за цел да представи общ поглед на резултатите на българските ученици, участвали в Европейското изследване на чуждоезиковите компетентности (ESLC), проведено през 2011 г. Постиженията на учениците са представени според равнищата на компетентност, описани в Общата европейска езикова рамка, а фокусът е насочен към влиянието на някои особености на българската социално-икономическа среда и образователна система върху постиженията на учениците.
Keywords: ESLC, language competences, European Commission, CEFR, international survey, students’ assessment
BULGARIAN STUDENTS AND FOREIGN LANGUAGES:
BULGARIANS RESULTS FROM EUROPEAN SURVEY ON LANGUAGE COMPETENCES
Abstract. The European Survey for Language Competencies is the fi rst of its kind, which aims to gather data about the achievements of students in the field of foreign language studies in schools. The other purpose of the study is to determine the most successful pedagogical practices in teaching and the learning of foreign languages. The ESLC is initiated and fi nanced by the European Commission with the ultimate goal to produce a European indicator of foreign language profi ciency of the students, based on the gathered results. This article aims to provide a general perspective on the results of the Bulgarian students that had taken part in the ESLC conducted in 2011. The achievements are presented in correlation to the levels of profi ciency, described in the Common European Framework of Reference for Languages. The article’s main focus is on the infl uence of several particularities of the Bulgarian socio-economic environment
and educational system over pupils’ results.
Natalia Vassileva
Centre for Control and Assessment of the Quality in School Education
Ministry of Education, Youth and Science
Sofia, Bulgaria