ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ПРИОБЩАВАНЕ ЧРЕЗ ДУАЛНО ОБУЧЕНИЕ
Д-р Силвия Тонева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“ (България)
https://doi.org/10.53656/voc25-1-2-01
Резюме. Тази статия прави опит да представи опциите за интеграция на хората със специални образователни потребности в професионалното образование и обучение в България, Германия и Гърция чрез дуалната система. Описват се съществуващи практики, предизвикателства и възможности за включването на хората със специални образователни потребности в дуална форма на обучение за придобиване на професионална квалификация.
Ключови думи: дуално обучение; приобщаване; достъпност
КАК ИЗКУСТВЕНИЯТ ИНТЕЛЕКТ ПРОМЕНЯ ОБРАЗОВАНИЕТО
Магдалена Мъглижанова
Професионална гимназия по електротехника и електроника – Пловдив (България)
https://doi.org/10.53656/voc25-1-2-02
Резюме. Настоящата статия разглежда влиянието на изкуствения интелект (ИИ) върху образователния процес и начините, по които той може да бъде използван за повишаване качеството на обучението. Анализират се основните предимства и предизвикателства, свързани с интеграцията на ИИ в образованието, както и добрите практики за неговото ефективно прилагане.
Ключови думи: изкуствен интелект; образование; технологии; иновации; персонализирано обучение
СОЦИАЛНО-ИКОНОМИЧЕСКИ ФАКТОРИ И ИНТЕГРИРАНА СИСТЕМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ – ЕФЕКТИВЕН МЕХАНИЗЪМ ЗА КАЧЕСТВЕНО ПРОФЕСИОНАЛНО ОБУЧЕНИЕ
Доц. д-р Мария Гюлеметова
Професионален център „Устойчив свят“ (България)
https://doi.org/10.53656/voc25-1-2-03
Резюме. Системата за професионално образование и обучение подготвя граждани за реализация във всички сфери на обществения живот, като създава условия за придобиване на професионална квалификация и за нейното непрекъснато усъвършенстване. Целта на тази публикация е да се сподели една практика за работа по успешно обединяване на социално-икономически фактори и интегрирана система за управление в публични организации с цел ефективност и качество в професионално обучение. Резултатите от приложената практика се свързват с надеждност, стабилност и ползотворно ниво на обучение и възможност за комбиниране на редица процеси в рамките на интегрирана система за управление за качествено професионално обучение.
Ключови думи: социално-икономически фактори; интегрирана система за управление; качествено професионално образование
ИНТЕРАКТИВНИТЕ ПЛАТФОРМИ – СРЕДСТВО ЗА ПО-ЛЕСНО УСВОЯВАНЕ НА УЧЕБНИЯ МАТЕРИАЛ
Ренета Цветкова
Средно училище с езиково обучение „Александър Сергеевич Пушкин“ – Варна (България)
https://doi.org/10.53656/voc25-1-2-04
Резюме. Тяхното използване става все по-често и по-всеобхватно. Комуникационните и информационните технологии се налагат в много сфери на общуване. Образователната среда не прави изключение. С въвеждането на технологиите в учебния процес се цели да се привлече вниманието на учениците, да се достигне до висока успеваемост и до реализиране на целите. Интерактивните платформи започват да се внедряват успешно в уроците, да ги правят разнообразни, интересни и привлекателни за обучаемите. Учителите срещат нов начин за поднасяне на материала, правят го завладяващ и увлекателен. Интерактивните платформи са средство за по-лесно усвояване на учебния материал, защото чрез тях учениците попадат в света на дигиталното – свят, който те идеализират и е свързан с технологиите. Това, от своя страна, подбужда тяхното желание за учене, за подготовка и за по-лесно научаване на учебното съдържание.
Ключови думи: интерактивни платформи; лесно; усвояване; учебен материал
РОЛЯТА НА ПРОФЕСИОНАЛНОТО STEM ОБРАЗОВАНИЕ В ИЗГРАЖДАНЕТО НА КУЛТУРА НА СТАНДАРТИЗАЦИЯ: ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА И ВЪЗМОЖНОСТИ
Доц. д-р Боряна Илиева
Технически университет – София (България)
https://doi.org/10.53656/voc25-1-2-05
Резюме. Настоящата статия анализира значението на професионалното образование и обучение (ПОО) в STEM дисциплините (наука, технологии, инженерство и математика) като ключов фактор за изграждането на култура на стандартизация у младите специалисти. В условията на нарастваща технологична комплексност и глобализиращи се пазари познаването и прилагането на стандарти се очертава като критична компетентност. Представени са добри европейски и национални практики, предизвикателства в обучителната практика и предложения за стратегическо интегриране на теми, свързани със стандартизацията в професионалното образование.
Ключови думи: професионално образование; STEM; стандартизация; компетентности; индустрия; образователни политики
ПРЕХОД КЪМ ДИГИТАЛНО ДОВЕРИЕ – РОЛЯТА НА ФИРМЕНИЯ ИМЕЙЛ В УСПЕХА НА МАЛКИТЕ И СРЕДНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ
Никола Цоцев
Университет за национално и световно стопанство (България)
https://doi.org/10.53656/voc25-1-2-06
Резюме. Настоящото изследване разглежда значението на фирмения имейл като ключов инструмент за изграждане на дигитално доверие и постигане на успех сред малките и средните предприятия (МСП). Чрез комбинация от теоретичен анализ и емпирично проучване (онлайн анкета с 268 респонденти) изследването оценява влиянието на използването на имейл адрес с фирмен домейн върху възприемането на професионализъм, надеждност и сигурност в бизнес комуникацията. Основните резултати показват, че МСП, които интегрират корпоративен имейл в своите дигитални стратегии, постигат по-високо ниво на доверие от страна на клиенти, партньори и доставчици, което се отразява позитивно върху продажбите и общите бизнес показатели. Анализът подчертава, че фирменият имейл не само допринася за утвърждаване на корпоративната идентичност и подобряване на маркетинговия имидж, но и осигурява по-добра защита на данните и вътрешна координация. На базата на установените данни статията предлага практически препоръки за МСП, включително навременно инвестиране в корпоративни имейл услуги, разработване на цялостна комуникационна политика и интегриране на фирмения имейл с останалите дигитални канали. В заключение се подчертава, че преходът към корпоративен имейл е от съществено значение за утвърждаване на дигиталното доверие – предпоставка за устойчив растеж и конкурентоспособност в съвременната дигитална ера.
Ключови думи: дигитално присъствие; корпоративен (фирмен) имейл; професионални комуникационни инструменти; малки и средни предприятия
АНАЛИЗ И ИЗБОР НА СТРУКТУРНИ КОМПОНЕНТИ НА НИСКОСТОЙНОСТЕН ПАРАЛЕЛЕН ДЕЛТА РОБОТ
Д-р инж. Станислав Цолов
Технически университет – София (България)
https://doi.org/10.53656/voc25-1-2-07
Резюме. Настоящата разработка има за цел избор на структурни компоненти за нискостойностен паралелен делта робот. Необходимо е да се управляват и контролират три актуатора, които задвижват кинематичните вериги на робота. Самите актуатори са реализирани чрез използване на серводвигатели. За основен критерий при съставяне на схемата и избора на компоненти е приет икономическият показател, като са търсени решения, които изискват минимален бюджет. Електрическата схема е реализирана, като са спазени всички изисквания – големина на прекъсвачи, мощност на захранвания и др. Използван е индустриален стил на организация на компонентите.
Ключови думи: автоматизация; нискостойностен делта робот; компоненти
