THE TEACHER AND THE TEACHING PROFESSION / УЧИТЕЛЯТ И УЧИТЕЛСКАТА ПРОФЕСИЯ
Учителят и учителската професия
[The Teacher and the Teaching Profession] /
Лиляна Стракова/ Lilyana Strakova – стр. 151
Педагогическото образование на учителите в България в контекста на хербартианството
[Teacher’s Education in Bulgaria in the Context of Herbartianism] /
Албена Чавдарова/ Albena Chavdarova – стр. 153
Учителят и учителската професия– реалности и предизвикателства
[The Teacher and his Profession – Realities and Challenges] /
Лиляна Стракова/ Lilyana Strakova – стр. 168
Съвременната професионално-педагогическа подготовка на учителя – между обществото, държавата и университета
[Contemporary Professional-Pedagogical Teacher Preparation – between the Society, the State and the University] /
Сийка Чавдарова-Костова/ Siyka Chavdarova-Kostova – стр. 181
За учителската професия, „професионализацията“, „пролетаризацията“ и аргумента„Така е в чужбина“
[About Teacher Profession, “Professionalization”, “Proletarianization” and the Argument “This is the Way, they do it Abroad”]/
Вася Делибалтова/ Vasya Delibaltova – стр. 191
Мотивацията на учителите за приложение на нови образователни идеи
[Teachers Motivation to Use New Ideas in Education]/
Радка Василева / Radka Vasileva – стр. 197
Професионално-личностният профил на съвременния учител през погледа на студентите
[Professional and Personal Profile of the Modern Teacher through the Eyes of Students]/
Снежана Янакиева/ Snezhana Yanakieva – стр. 210
Автономията като принцип за организационна идеология в различните управленски школи
[Autonomy as a Principle of Organizational Ideology in Various Schools of Management]/
Ваня Кастрева-Монова/ Vanya Kastreva-Monova – стр. 216
Директорът на училището– симбиоза между мениджър и лидер
[The School Principal – Symbiosis between Manager and Leader] /
Елеонора Лилова/ Eleonora Lilova – стр. 224
Приоритети вeвропейските образователни политики
[Teacher Training in the Context of the Educational Priorities of the European Union] /
Вася Ликова-Арсенова/ Vassya Likova-Arssenova – стр. 236
Мултиекипност и синергизъм при работата на учителя с деца и младе със специфични потребности
[Multiteamwork аnd Synergy in the Work the Teacher with Children and Youth with Specific Needs] /
Моника Богданова/ Monika Bogdanova – стр. 244
Ролята на училището и учителите за половото възпитание на децата и подрастващите
[The Role of the School and the Teacher for Sexual Educat of Children and Adolescents /
Берджухи Лефтерова/ Berjuhi Lefterova – стр. 252
Учителят и учителската професия
[The Teacher and the Teaching Profession] /
Ели Пещерска/ Eli Peshterska – стр. 258
FOREIGN EXPERIENCE / ЧУЖДЕСТРАНЕН ОПИТ
Разработки электронных учебных пособий для дисстанционного обучения как ресурс повышения качества образования
[Development Electronic Textbooks for Distance Learning as a Resource for Improving the Quality of Education] /
Гулрайхан Жантеева/ Gulraikhan Zhanteyeva – стр. 263
Особенности преподавания русского языка и литературы в художественной коле
[Specifics in Teaching Russian Language and Literature in Art School] /
Ж. Даныбаева/ J. Danibaeva – стр. 269
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Психогимнастиката за опазване психичното здраве при5-6-годишндеца
[Psycho Gymnastics to Protect Mental Health at 5-6 Year Old
Любимка Габрова/ Lyubimka Gabrova – стр. 274
NEW BOOKS / НОВИ КНИГИ
Нова динамична модификация в границите на„Аз-концепцията“ на математическото моделиране
[A New Dynamic Modification in the ‘Teacher – Learner’ System Using the I Concept of Mathematical Modelling]/
Яна Рашева-Мерджанова/ Yana Racheva-Merdjanova – стр. 279
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ НА УЧИТЕЛИТЕ В БЪЛГАРИЯ В КОНТЕКСТА НА ХЕРБАРТИАНСТВОТО
Албена Чавдарова
Софийски университет„Св. Климент Охридски“
Резюме. Подготовката и квалификацията на началните учители след Освобождението се осъществява на основата на учебни планове и програми, които се приемат от МНП и имат задължителен характер. В тях са очертани съдържателните компоненти по всеки отделен учебен предмет, като най-общо професионалната педагогическа подготовка се осъществява в две направления – теоретическо и практическо. Това е в съответствие с европейската практика, и по-специално с т. нар. хербартиански модел. Макар и приложен частично, поради това че е съобразен с условията в България, той изиграва положителна роля при цялостното организиране и систематизиране на педагогическата подготовка и квалификация на учителите в България в периода след Освобождението.
Keywords: herbartianism model, teacher education, teacher training, theoretical training, practical training
TEACHER’S EDUCATION IN BULGARIA IN THE CONTEXT OF HERBARTIANISM
Abstract.Training and qualifi cation of primary school teachers after the liberation is implemented on the basis of curricula and programs that are accepted by Ministry of Education and are obligatory. In them a content component in each subject, such as general professional teacher training is carried out in two directions – theoretical and practical. This is according with the European practice and especially with so called herbartianism – model. Even though applied in part, because it is consistent with conditions in Bulgaria, he played a positive role in the overall organization and systematization of pedagogical training and qualification of teachers in Bulgaria in the period after the Liberation.
Prof. Albena Chavdarova, DSc.
Faculty of Education
University of Sofia
УЧИТЕЛЯТ И УЧИТЕЛСКАТА ПРОФЕСИЯ – РЕАЛНОСТИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
Лиляна Стракова
Софийски университет„Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се разглеждат редица актуални въпроси, свързани с учителската професия. Специално внимание се отделя на професионално-педагогическата подготовка на учителя. Подчертава се, че една от основните цели на училищното образование днес е даването на по-добри образователни шансове на всички деца. Подражанието на добрия учител е път за усвояване на просоциално поведение, на ценности и норми. По този начин учителят и училището се превръщат в основен фактор на социална промяна.
Keywords:teacher, teaching profession, professional pedagogical training, educational opportunities, good teacher, values and norms
THE TEACHER AND HIS PROFESSION – REALITIES AND CHALLENGES
Abstract. The article addresses several issues related to the teaching profession. Special attention is paid to professional pedagogical training of the teacher. One of the main objectives of school education today is the provision of better educational opportunities for all children. The good teacher is also a positive model of prosocial behavior, values and norms. Thus the teacher and the school become a major factor of social change.
Dr. Lilyana Strakova, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Sofia University
СЪВРЕМЕННАТА ПРОФЕСИОНАЛНО-ПЕДАГОГИЧЕСКА ПОДГОТОВКА НА УЧИТЕЛЯ – МЕЖДУ ОБЩЕСТВОТО, ДЪРЖАВАТА И УНИВЕРСИТЕТА
Сийка Чавдарова-Костова
Софийски университет„Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се поставя проблемът за съвременните измерения на професионално-педагогическата подготовка на учителите през призмата на обществените и държавните очаквания към нейното осъществяване и отра-жението им в университетското образование. Разгледани са няколко основни въпроса, които последователно се коментират с оглед на възможни отговори и решения– отражението в съдържанието на университетската подготовка на потребности на професионално-педагогическата практика; методологиите, върху които се основава тази подготовка; връзката държавно регулиране на процеса на подготовка на учителите– характер на университетската подготов-ка на учителите; насоченост на тази подготовка върху педагогическата профе-сионализация или формирането и развитието на личностни качества, имащи значимост за учителската професия и др.
Keywords: university teacher training, professional pedagogues
CONTEMPORARY PROFESSIONAL-PEDAGOGICAL TEACHER PREPARATION – BETWEEN THE SOCIETY, THE STATE AND THE UNIVERSITY
Abstract. In this paper the problem for the contemporary dimensions of the professional-pedagogical teacher preparation is posed in the light of the social and state expectations toward it and their reflections on the university education. Some main questions are discussed consecutively with a view to possible answers and decisions – the reflection of the needs of the professional-pedagogical practice in the content of the university preparation; the methodologies that determine this preparation; the relation state regulation of the process of teacher preparation – character of the university teacher preparation; direction of this preparation to the pedagogical professionalization or to the formation and development of personal characteristics that are significant for the teacher profession etc.
Prof. Siyka Chavdarova-Kostova, DSc.
Faculty of Education
University of Sofia
ЗА УЧИТЕЛСКАТА ПРОФЕСИЯ, „ПРОФЕСИОНАЛИЗАЦИЯТА“, „ПРОЛЕТАРИЗАЦИЯТА“ И АРГУМЕНТА „ТАКА Е В ЧУЖБИНА“
Вася Делибалтова
Софийски университет„Св. Климент Охридски„
Резюме. Целта на настоящото изложение е на основата на съществува гледни точки да се представят различни ракурси към учителската професия с цел открояване на възможни решения по посока на изграждане на ясни правни точки за развитие на професията.
Keywords: teacher profession, “professionalization”, “proletarianization”
ABOUT TEACHER PROFESSION, “PROFESSIONALIZATION”, “PROLETARIANIZATION” AND THE ARGUMENT “THIS IS THE WAY, THEY DO IT ABROAD”
Abstract. The purpose of this study is based on the existing points of view, providing different perspectives to the teaching profession in order to highlight possible solutions for the establishment of clear benchmarks for the development of the profession.
Assoc. Prof. Vasya Delibaltova, DSc.
Faculty of Education
University of Sofia
МОТИВАЦИЯТА НА УЧИТЕЛИТЕ ЗА ПРИЛОЖЕНИЕ НА НОВИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ИДЕИ
Радка Василева
Софийски университет„Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията поставя въпроса за квалификацията на учителите на работното място. Проведено е изследване, което установява група мотиви, които подпомагат приемането на нови практики в училище за обучение на децата, насочени към постигане на високи когнитивни и афективни цели. Идентифицирани са и група мотиви, които дистанцират учителите от реално включване на иновативни решения в обучението. Инструменталната практика, която е използвана от автора, е образователна драма, която учителите до началото на проекта само са наблюдавали като зрители. Нейното включване като реален обучителен инструмент, в който те са изпълнители и експерти, е изследвано посредством фокус групи и фокусирано интервю. Формулирани са изводи относно реалните перспективи за продължение на квалификацията на учителите на работното място. Този тип квалификация е коментиран като важен и успешен в постигането на високи цели в образованието и резултати, адаптирани към конкретни ученици и учители.
Keywords: teachers’ qualification, motivation, workplace training, educational drama, innovation in education
TEACHERS MOTIVATION TO USE NEW IDEAS IN EDUCATION
Abstract.The paper poses the question of teachers’ qualification in the workplace. A research has been carried out that establishes a set of motives facilitating the acceptance of new learning and teaching practices at school directed at achieving high cognitive and affective goals. A set of motives which distance teachers from actual implementation of innovative solutions in the learning process has been identified. The research methodological tool is Educational Drama which the teachers up to the beginning of the project have viewed as spectators only. Its inclusion as an actual learning and teaching tool in which they are both performers and experts is tested by means of focus groups and focus interviews. Conclusions are drawn as to the realistic perspectives of continuing teachers’ qualification in the workplace. This type of qualification is referred to as important and successful for achieving high educational goals and outcomes adapted to individual students and teachers.
Dr. Radka Vasileva, Assoc. Prof.
Faculty of Education
University of Sofia
ПРОФЕСИОНАЛНО-ЛИЧНОСТНИЯТ ПРОФИЛ НА СЪВРЕМЕННИЯ УЧИТЕЛ ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА СТУДЕНТИТЕ
Снежана Янакиева
Софийски университет„Св. Климент Охридски“
Резюме. В настоящия материалe направен съпоставителен анализ на мненията на студенти, избрали педагогически профил, и основните професионално необходими характеристики, функции, компетентности на съвременния учител, формулирани в резултат на научни изследвания. За целта е представен фрагмент от семинарно занятие, посветено на проблема. Анализът на представените тук виждания насочва към няколко извода:
– има много голяма степен на приближаване между мненията на специалистите и на студентите по проблема, макар и изказани с различен език;
– студентите придават голямата тежест на чисто личностните характеристики на учителя – справедливост, уравновесеност, положителна нагласа към ученика;
– друга характерна особеност е, че посочвайки значимите компетентности,
студентите са разкрили и противопоказните на професията характеристики.
Keywords: teachers’ job, professional competence, professional skills and values, students
PROFESSIONAL AND PERSONAL PROFILE OF THE MODERN TEACHER THROUGH THE EYES OF STUDENTS
Abstract. This material mades a comparative analysis of opinions of students chose pedagogical profile and key professional characteristics necessary functions of modern teacher competencies, formulated as a result of research. For this purpose is represented fragment seminar session devoted to the issue. The analysis of the views presented here points to several conclusions:
– There is a large degree of approximation between the opinions of experts and students on the issue, though expressed in different language.
– Students give great weight to the purely personal characteristics of the teacher
– fairness, balance, positive attitude towards students.
– Another characteristic is that, indicating significant competencies students
have discovered and contraindications of the profession characteristics.
Dr. Snezhana Yanakieva, Assoc. Prof.
Faculty of Education
University of Sofia
АВТОНОМИЯТА КАТО ПРИНЦИП ЗА ОРГАНИЗАЦИОННА ИДЕОЛОГИЯ В РАЗЛИЧНИТЕ УПРАВЛЕНСКИ ШКОЛИ
Ваня Кастрева-Монова
Министерство на образованието и науката
Резюме. Успехът на образователния мениджмънт е корелативно свързан с училищната автономия. Тя се разглежда като стратегия за промяна и модернизация на образованието, свързана е с децентрализацията, муниципализацията и приватизацията в образователните структури; предполага свобода, съуправление и самоуправление в училищната организация; изисква и съблюдаване на определено равновесие между потребностите на обществото и интересите на училището; свързана е с партиципативното управление в рамките на училището от страна на учители и родители.
Теориите за управлението на училищното образование неизменно се свързват с основните теории на управлението и мениджмънта, което рефлектира и върху теорията за управление на образованието. Глобалните аспекти на образованието неминуемо задават необходимост от значителни промени на образователните системи. В този контекст се разглежда и училищната автономия. За нея няма традиции нито в централизираните, нито във федералния тип държави(с много малки изключения), като тази тенденция и тези особености се наблюдават и вече все по-задълбочено се изследват в Европейския съюз.
Keywords: global aspects of education, educational management, school autonomy, school management, modern education, reform school autonomy
AUTONOMY AS A PRINCIPLE OF ORGANIZATIONAL IDEOLOGY IN VARIOUS SCHOOLS OF MANAGEMENT
Abstract. The success of educational management is correlated to school’s autonomy. It is explicated as a strategy of change and modernization of education, related to decentralization, municipalization and privatization in educational structures; it presupposes freedom, self-governing in the educational organization; it requires also the observance of certain balance between society’s need and school’s interests; it is associated to the participative governing in the school by teachers and parents. The theories of school education’s governing are associated with the main theories of governing and management, which also reflects on the theory of education’s governing itself. The global aspects of education inevitably presuppose the needs of major changes in educational systems. In this context the school autonomy is researched. It has no traditions either in centralization, or in the federal countries (with just few exceptions), as well as this tendency and features are already thoroughly researched in the European Union.
Mrs. Vanya Kastreva-Monova
Ministry of Education
ДИРЕКТОРЪТ НА УЧИЛИЩЕТО – СИМБИОЗА МЕЖДУ МЕНИДЖЪР И ЛИДЕР
Елеонора Лилова
2. СОУ„Академик Емилиян Станев“ – София
Резюме. Моделът на лидерските стилове и връзката им с нивото на развитие на служителите е задължително познание в съвременното училище, както и в училището на бъдещето, за всеки мениджър, който се стреми да бъде ефективен лидер. Съвременните директори на училища се ръководят от принципа на оптималното ръководство, което е освен демократично и т. нар. „партисипативно“, като включват служителите си в процеса на вземане на решения, стимулират ги да развиват своя потенциал и да поемат повече отговорности. Директорите вече са обърнати„навътре“ към работа с подчинените и управляват своите училища– според принципите на ситуационното лидерство. В статията се акцентира върху четирите нива на развитие на учителите и четирите лидерски стила(директивен, наставнически, подкрепящ и делегиращ) на директорите. Откроява се, че съществува взаимовръзка, която определя най-подходящия стил на директора– за всяко ниво на развитие на педагогическия персонал. Добрият ръководител е диалогичен и обича искрено да работи с хората. Вярва в мисията си, че следва да развива потенциалa на хората и училищната организация.
Keywords:principal, management and leadership, effective leadership, situational leadership, development of teaching potential, democratic management of the school
THE SCHOOL PRINCIPAL – SYMBIOSIS BETWEEN MANAGER AND LEADER
Abstract. The model of leadership styles and their relationship to the level of development of employees is mandatory knowledge in modern school and the school of the future for every manager who aspires to be an effective leader. Advanced school directors are guided by the principle of optimal management, which is democratic, and also “participatory”. They are involving employees in the process of decision-making, encourage them to develop their potential and take more responsibility. Directors are now facing “inward” to work with subordinates and they manage their schools according to the principles of situational leadership. The article focuses on the four levels of development of teachers and four leadership styles (directive, mentoring, supporting and delegating) of the principals. It highlights that there is a correlation that determines the most appropriate style of the director – for each level of development of the teaching staff. A good leader is dialogical and sincerely loves to work with people. He believes in his mission that he should develop the potential of people and school organization.
Mrs. Eleonora Lilova
2nd Secondary School “Academician Emiliyan Stanev”
ПРИОРИТЕТИ ВEВРОПЕЙСКИТЕ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОЛИТИКИ
Вася Ликова-Арсенова
Пловдивски университет„Паисий Хилендарски“
Резюме. Образователната политика на ЕС е дефинирана като политика, насочена към насърчаването на образованието през целия живот и към подобряване на качеството на образователните системи. Европейската квалификационна рамка представлява обща референтна рамка за връзка между отделните национални квалификационни системи, която осигурява по-голямо разбиране на придобитите квалификации чрез подробно обяснение на съдържанието. Стратегия„Европа2020“ предвижда страните от ЕС да направят сериозни инвестиции в образование, развитие на нови технологии, иновации и създаване на заетост.
За да се осигури ефективното инвестиране в образователните системи и в системите на обучение на всички равнища(от предучилищна възраст до висше образование), е необходимо да се оказва подкрепа на държавите членки за по-нататъшно развитие на образователни и обучителни системи. За подобряване резултатите в сферата на образованието следва да се обърне внимание на всяка степен и етап(предучилищна възраст, начално, средно и висше образование), като чрез интегриран подход, обхващащ ключови компетенции, се цели да се намали преждевременното напускане на училището.
Keywords: development of education and training systems, early leaving school (ELS), effective investment in education, support of the member states, improving results in education, integrated approach
TEACHER TRAINING IN THE CONTEXT OF THE EDUCATIONAL PRIORITIES OF THE EUROPEAN UNION
Abstract. Teacher Education in Europe is determined by coherent policies defining the specifics of teaching competence within the framework of the Copenhagen process have been developed as part of a series of measures and actions to the general objectives of teacher education are set by the EU strategic documents. The priorities of the national education policy in the context of the strategy “Europe 2020” require a detailed analysis of the need for cooperation between the initiatives planned for the long-term development of the European space of skills and qualifications (EASA).
Necessary changes in the curricula of universities for teacher training and continuing professional training of pedagogical personnel are part of the new features of educational policies in Europe. The study of the characteristics of policies on teacher training for Bulgarian school and their compliance priorities in the development of educational space of the European Union presupposes proposals to change the priorities of macro-policies regarding teacher training and in the Republic of Bulgaria.
Mrs. Vassya Likova-Arssenova
Faculty of Education
University of Plovdiv
МУЛТИЕКИПНОСТ И СИНЕРГИЗЪМ ПРИ РАБОТАТА НА УЧИТЕЛЯ С ДЕЦА И МЛАДЕЖИ СЪС СПЕЦИФИЧНИ ПОТРЕБНОСТИ
Моника Богданова
Софийски университет„Св. Климент Охридски“
Резюме. Авторът защитава тезата за необходимостта от професионално развитие на учителите, работещи с деца и младежи със специфични потребности, не само поради особеностите на работата, но и поради мултидисциплинарното поле. Акцентира се върху значението на супервизията, личния опит и саморефлексията, участието в професионални групи и гилдии.
Keywords: multi teamwork, professional development and professional formation, children and youth with specific needs, psychoanalysis
MULTITEAMWORK АND SYNERGY IN THE WORK OF THE TEACHER WITH CHILDREN AND YOUTH WITH SPECIFIC NEEDS
Abstract. The author argues that there is need for professional development of teachers working with children and youth with specific needs, not only because of the peculiarities of the work, but also because of the multidisciplinary field.The emphasis is put on the importance of supervision, personal experience and self reflection, participation in professional groups and professional guilds.
Assoc. Prof. Monika Bogdanova. DSc.
Faculty of Education
University of Sofia
РОЛЯТА НА УЧИЛИЩЕТО И УЧИТЕЛИТЕ ЗА ПОЛОВОТО ВЪЗПИТАНИЕ НА ДЕЦАТА И ПОДРАСТВАЩИТЕ
Берджухи Лефтерова
Софийски университет„Св. Климент Охридски“
Резюме. В настоящата статия се акцентира върху значението на училището и учителя за половото възпитание на децата и подрастващите. Представени са същността на половото и сексуалното възпитание; статусът на училището в съзнанието на учениците като източник на информация и консултиране по въпросите на пола и сексуалността; принципите на подбор на съдържанието на половата и сексуалната информация; изискванията към организацията и педагогическото ръководство на половото възпитание; негативните учителски нагласи, свързани с пола.
Keywords: sex education, gender, sexuality, sexually transmitted infections
THE ROLE OF THE SCHOOL AND THE TEACHER FOR SEXUAL EDUCATION OF CHILDREN AND ADOLESCENTS
Abstract. This article focuses on the importance of the school and the teacher for the sexual education of children and adolescents. The nature of gender and sexual education; status of the school in the consciousness of students as a source of information and consulting on the issues of gender and sexuality; principles of selection of the content of gender and sexual information; requirements for the organization and pedagogical guidance on sex education; negative teacher attitudes related to gender are presented.
Dr. Berjuhi Lefterova, Assist. Prof.
Faculty of Education
University of Sofia
1 УЧИТЕЛЯТ И УЧИТЕЛСКАТА ПРОФЕСИЯ
Ели Пещерска
112. Основно училище„Стоян Заимов“ – София
Резюме. Статията отразява актуални проблеми в образованието, споделени на форума„Учителят и учителската професия“, проведен на25.05.2015 г. в СУ„Св. Климент Охридски“. Представен е професионалният профил на учителя. Дадени са идеи за повишаване качеството на практическата подготовка на студентите– бъдещите учители.
Keywords: teaching profession, university, students, faculty of pedagogy, pedagogical practice, basic school, trainees, mentors
THE TEACHER AND THE TEACHING PROFESSION
Abstract. The article reflects on current issues in education, shared in the forum “The teacher and the teaching profession” held on 05.25.2015 at Sofia University ‘St. Kliment Ohridski’ The professional profile of the teacher is presented. Ideas for improving the quality of practical training of students – future teachers are given.
Mrs. Eli Peshterska
112th Primary School
РАЗРАБОТКИ ЭЛЕКТРОННЫХ УЧЕБНЫХ ПОСОБИЙ ДЛЯ ДИССТАНЦИОННОГО ОБУЧЕНИЯ КАК РЕСУРС ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ
Гулрайхан Жантеева
Казахский национальный педагогический университет им. Абая
Алматы, Казахстан
Резюме. В статье рассматриваются вопросы о внедрение информационных технологий в различные области современной республиканской системы образования принимает все более глобальный характер. На сегодняшний день информационные технологии в большей или меньшей степени применяются в учебной и организационно-педагогической деятельности всех республиканских вузов. В настоящее время реформа современного образования открывает широкие пути к использованию нформационных средств обучения, которые предоставляют дополнительные возможности для получения знаний и выводят учебный процесс на совершенно новый уровень.
Keywords: electronic textbooks, distance learning, quality of education
DEVELOPMENT OF ELECTRONIC TEXTBOOKS FOR DISTANCE LEARNING AS A RESOURCE FOR IMPROVING THE QUALITY OF EDUCATION
Abstract. In article questions ιntroduction of information technologies in various areas of a modern republican education system accepts more and more global character. To date, information technology to a greater or lesser extent, used in educational and organizational – pedagogical activity of all republican universities. Application of computer technology in the educational process provides opportunity to bring education to the market conditions that require rapid acquisition, processing and use information to make better decisions demanded by the labor market.
Mrs. Zhanteyeva Gulraikhan, PhD student
Kazakh National Pedagogical University named after Abay
ПСИХОГИМНАСТИКАТА ЗА ОПАЗВАНЕ ПСИХИЧНОТО ЗДРАВЕ ПРИ 5 – 6-ГОДИШНИТЕ ДЕЦА
Любимка Габрова
ЦДГ„Кокиче“ – Плевен
Резюме. Авторът споделя опит за въвеждане на психогимнастиката като част от живота на 5 – 6-годишните деца за опазване психичното им здраве и формиране комплекс от качества, необходими на детето в процеса на педагогическо взаимодействие, социална адаптация и подготовка за училище.
Keywords:psihogimnastika, mental health
PSYCHO GYMNASTICS TO PROTECT MENTAL HEALTH AT 5-6 YEAR OLDS
Abstract. The author shares the experience of introducing psiho gimnastics as part of the life of 5-6 year olds, to protect mental health and forming a complex of qualities required of the child in the process of pedagogical interaction, social adaptation and preparation for school.
Mrs. Lyubimka Gabrovа
Kindergarten “Kokitche“