Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

Родителите ще извиняват до 15 дни отсъствия от училище

МОН работи по цялостна промяна на Наредбата за статута и професионалното развитие на учителите и директорите, съобщава министър Галин Цоков

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
11-01-2024
в Новини 2024
A A

Учениците ще могат да отсъстват до 15 дни от училище по семейни причини с бележка от родителя. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков пред БНТ. В момента тези дни са до 3 с молба към класния ръководител и още 7, но само със санкция на директора на съответното училище, припомнят от МОН.

„Обсъждаме този проблем с различни родителски асоциации през последните месеци. Понякога се налага детето да не посещава училище заради неразположение или семеен проблем. Затова правим промяна в Наредбата за приобщаващо образование – увеличаваме отсъствията по семейни парични на 15 за всяка учебна година–, обясни министър Цоков. По думите му, ще се облекчи и редът за тяхното използване, като молбата за всички полагаеми дни ще се подава само пред класния ръководител. С това ще се разтоварят и директорите на училищата, които досега трябваше да разрешават част от тези отсъствия.

„Ще се търсят директори визионери и лидери, а не само администратори“, коментира министър Цоков по повод обявените от регионалните управления на образованието 276 конкурса за училищни директори в страната. По думите му, писменият тест за кандидатите за директори е променен така, че да измерва не само знанията им за нормативните документи, но и техните компетентности – възможностите за развитие на екипи и справяне с кризисни ситуации. В устния изпит са включени казуси, свързани с характеристика на съответното училище. Министърът посочи, че МОН работи по цялостна промяна на Наредбата за статута и професионалното развитие на учителите и директорите, в която е предвидена годишна оценка на директорите. Тя ще позволи даден директор да бъде сменен, ако не се справя със задълженията си. „Обсъждаме това с Парламентарната комисия по образование и се надяваме то да стане част от промените в Закона за предучилищното и училищното образование“, каза той.

Министър Цоков съобщи още, че през следващите седмици и месеци ще се разработи стандарт за качество на обучението. Той ще даде възможност за самооценка на отделните образователни институции, както и външен поглед как те се справят с конкретните индикатори за качество. „Ще имаме поглед върху това кои училища се справят добре, кои – по-лошо, и кои не се справят с поставените задачи“, отбеляза проф. Цоков.

Тази година няма да има увеличение на професионалните паралелки за сметка на намаляване на профилираните паралелки в VIII клас. Съотношението от миналата година ще се запази, коментира още министър Цоков по повод протичащото в момента обсъждане на план-приема след VII клас за учебната 2024/2025 г.

По повод недоволства на някои директори, че от МОН са спуснали конкретни съотношения между двата вида паралелки (60% професионални: 40% профилирани), които следва да се достигнат в различните региони, министърът посочи, че на съвещанията с началниците на РУО от МОН са дали просто общи цифри и съотношения за това, което е било миналата година. „Това бе обща рамка, не е спуснато нареждане от МОН“, заяви той. По думите му всяка област има специфика и тя следва да се отчита при план-приема след VII клас. Според него комуникацията между МОН и училищата понякога се губи поради това, че директорите са свикнали, че каквото публикува МОН, е закон или наредба, а това не е така. „Ние отваряме много неща за дискусия с професионалната общност, искаме тяхното мнение по различни въпроси. Този стил на работа смятам, че ще е най-добре за образователната система“, заяви проф. Цоков.

Министърът увери и че няма да има десетократно намаление на паралелките по изкуства, както съобщиха директори. „Имах среща с двете асоциации на училищата, които развиват изкуствата, на която стана ясно, че няма да има съкращаване на паралелки, а ще работим за повишаване качеството на обучение на тези паралелки, заяви той.И допълни, че е поискал от тях да дадат индикатори, според които да се измерва качеството на подготовката.

„Подготвяме класна стая в МОН, целта е да се отвори институцията“, загатна още проф. Цоков. По думите му, там ще учат ученици от иновативни училища с техните учители. „След седмица ще го организираме. От досега си с деца преди Коледа видях колко радостни са те и как по различен начин възприемат министъра на образованието и Министерството“, каза той.

Просветният министър припомни още, че през последните дни на 2023 г. е подписан новият колективен договор, с който заплатите на учителите и другите педагогически специалисти се увеличават с 8,4% и началната заплата на учител е в порядъка на 1853 лв., на старши учител е 1911 лв., а на директор – 2250 лв.

Your Image Description

Свързани статии:

Преподаватели по хуманитарни науки с нови дигитални компетенции Комисията за защита на личните данни с коментар за придобиването на „Школо“ Държавата поема осигуровките на учениците в дуално обучение Кметът на Пловдив даде два дни грипна ваканция

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Работната група за дигитализацията в образованието с първо заседание

Следваща статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 2/2024 г.

Следваща статия
Вестник „Аз-буки“ – брой 2/2024 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 2/2024 г.

За първи път медиаторите са част от колективния трудов договор в образованието

За първи път медиаторите са част от колективния трудов договор в образованието

45 учители със свидетелствата за завършена първа ПКС

45 учители със свидетелствата за завършена първа ПКС

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"