Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 26, 2022

Първи операции по Програма „Образование“

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-06-2022
в Брой 26, 2022
A A

Стартира предварително изпълнение по първите две операции на Програма „Образование“ 2021 – 2027 за над 220 млн. лева, съобщават от Изпълнителната агенция „Програма за образование“. Комитетът за наблюдение на Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014 – 2020 одобри методология и критерии за подбор на операции „Обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие в училищното образование“ и „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ по Програма „Образование“ 2021 – 2027 г., финансирана със средства от Европейския социален фонд и от държавния бюджет. Двете операции са от стратегическо значение и с конкретен бенефициент МОН.
Операция „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ е с общ бюджет 70 млн. лева. По нея се предвижда да бъде разработена система за натрупване и трансфер на кредити за усвоени умения от учениците в професионалните гимназии, което ще улесни надграждането и разширяването на тяхната квалификация впоследствие. Кредитите ще се дават въз основа на умения за извършване на определени дейности от дадена професия. Така, дори и да не притежават удостоверение за завършен етап на образование или степен на квалификация, младежите ще могат да работят на определени позиции в съответния бранш с документ за придобитите компетентности по част от професията.
Предвижда се още кредитите да важат не само за първоначално изучаваната професия, но и за продължаване на обучението по други професии от същото професионално направление. Системата на трансфер ще позволи и повторно включване в професионално образование на хора, които са отпаднали от образователната система и желаят да продължат обучението си в същата или в друга професия.

За модернизация на професионалното образование ще работят секторни съвети за уменията. В тях ще се обединят представители на бизнеса, на средните и висшите училища, на работодателските организации и синдикатите. Те ще систематизират информацията за потребностите и търсените умения в съответния сектор, ще разработят стандартите по професиите, учебните и изпитните програми, които да отговорят на изискванията на реалните работни места. Секторните съвети ще участват и в актуализирането на Списъка на професиите за професионално образование и обучение.
Предвижда се също да се разработят и прилагат компетентностни профили на учителите, които обучават по професии. Тези профили ще съдържат компетентностите, необходими на учителите, за да преподават по актуализираните учебни програми. При необходимост съвместно с бизнеса ще се провеждат обучения за придобиване на необходимите компетентности.
Одобрената операция „Обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие в училищното образование“ е с общ бюджет от 151,123 млн. лева и цели да се насърчи потенциалът за личностно развитие на учениците за трайното им приобщаване в училищното образование. Фокусът е върху учениците от уязвими групи, в това число роми. С предвидените дейности се очаква да се обхванат повече деца в образователната система и да се намали делът на преждевременно напусналите училище. Планирани са и дейности за обучение на педагогическите специалисти за осигуряване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие съобразно индивидуалните потребности на всеки един ученик и назначаване и подкрепа за непедагогическия персонал, включително образователните медиатори и социални работници, подкрепящи учениците и родителите от уязвими групи.
Новата програма „Образование“ 2021 – 2027 г. бе приета от Министерския съвет преди седмица, като е изпратена официално за одобрение от Европейската комисия. Предвижда се по нея близо 1,9 млрд. лв. да бъдат инвестирани в модернизация и дигитализация на образованието, свързването му с пазара на труда и приобщаване на деца от уязвими групи. Програмата е основният инструмент за подкрепа на реформите в образователната система и преодоляване на последиците от COVID-19.
На заседанието на Комитета за наблюдение на ОПНОИР ръководителят на Управляващия орган и председател на Комитета проф. Георги Вайсилов подчертава: „Управляващият орган на ОПНОИР може да се похвали, че приключи 2021 г. с успешно изпълнение на Програмата в подкрепа на образованието и науката в България, като се имат предвид договорените средства по Програмата и фактът, че няма риск от загуба на средства. Покрит е и рискът за цялата 2022 г.“.
Общо 758 868 196,26 лв., или 56,21% от бюджета на ОПНОИР, са сертифицирани към края на май 2022 г.
Ръстът спрямо същия месец на 2021 г.
е от над 227 млн. лева. Според данните за финансовото изпълнение на бюджета на ОПНОИР към 31 май 2022 г. са изплатени 973 512 630,68 лв.
Верифицираните средства към същия период са 803 758 583,77 лв.
Проф. Вайсилов отбелязва още, че пред Управляващия орган през тази година стоят нови предизвикателства, тъй като ИА „Програма за образование“ ще поеме управлението и контрола на дейности по два инвестиционни проекта на МОН по Националния план за възстановяване и устойчивост на България на обща стойност 1,256 млн. лева. Освен това се планира Агенцията да започне да изпълнява и функциите на междинно звено по Програмата за научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация за програмния период 2021 – 2027 г., като поеме дейностите, насочени към научните изследвания.
Зам.-министърът на образованието и науката Ваня Стойнева акцентира върху подготовката на следващия програмен период и залагането на още по-мащабна и фокусирана подкрепа за развитие на образованието в България. Според нея планираното съчетаване на проектите, включени в Плана за възстановяване и устойчивост, с предвидените в Програма „Образование“ дейности, са от изключителна важност и ще окажат трайно въздействие върху реформата в образованието.

Your Image Description

Свързани статии:

Силна наука за силна Европа Безпрецедентен ръст на парите за образование Още 2,5 млн. лв. за три национални програми Близо 80 млн. лв. за образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сдружението на директорите става на 20

Следваща статия

Да очароваш с наука

Следваща статия
Вестник "Аз-буки"

Да очароваш с наука

Is it Simple to Explain the Simple Experiments? How do Solid Bodies Float?

Най-големият симпозиум за науки за земята в Европа през погледа на един студент

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"