Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 40, 2021

Дигитални откриватели и малки изследователи

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
06-10-2021
в Брой 40, 2021
A A

Дея ИВАНОВА

СTEM центърът „Дигитални създатели“ предполага нова и модерна образователна среда“, казва Мая Колева – директор на ОУ „Неофит Рилски“ в Габрово. Проектът за него е дело на екип от учители – по информационни технологии, английски език, биология, химия, история, география, изобразително изкуство, български език и литература. Всички те заедно изпипват до последния детайл дизайна и функционалността на новия център, а рисунките по стените са плод на труда на художника и преподавател по изобразително изкуство Павел Църов. „Новият център ще бъде на разположение на всички учители и ученици.
В него ще се провеждат часовете както от общообразователната подготовка, така и от извънкласната учебна дейност“, уточнява моята събеседничка. Акцентът на дейността в него е поставен върху развитието и усъвършенстването на дигиталните умения на учениците.
Училището в Габрово от години работи в посока въвеждане на нови образователни стандарти и добри практики на преподаване. От настоящата учебна година то е включено и в списъка на иновативните училища на МОН за срок от три години. Фокус в проекта „Дигитални технологии за малки изследователи и откриватели“ е отново STEM обучението. Нововъведенията са избираеми учебни часове по програмиране и факултативно обучение по роботика в V, VI и VII клас. Подготовката на учителите за провеждането им започва в края на миналата учебна година и продължава и през лятото. Така посрещат учебната 2021/2022 г. с 10 подготвени преподаватели по роботика и програмиране. „В бъдеще мислим да разширим работата по двата предмета и в начален етап“, казва Колева. Сега децата от III клас започват да изучават компютърно моделиране, но учителите искат да въведат и роботика като клуб за извънкласна дейност от IV клас, и то още от тази учебна година.
Учениците в ОУ „Неофит Рилски“ са 473, като само първокласниците са 67. „Независимо от демографската криза при нас няма намаляване броя на учениците, а напротив – увеличаване“, казва директорката. От години упорито работят в посока кариерно ориентиране още от най-ранна възраст. Човек с изключителен педагогически опит, директорката е на мнение, че професионалната ориентация трябва да започва още в детската градина, а в училище да се надгражда.
В габровското училище за професионална ориентация се мисли още в начален етап. Подходящ инструмент в случая са клубовете за извънкласна дейност. Веднъж запознати с различните сфери на дейност, учениците в бъдеще по-лесно намират своя път за професионална реализация. През настоящата учебна клубовете са 19.
„Стремим се да работим и с външни специалисти – доказани професионалисти в своята област, които да предадат таланта си на учениците“, допълва моята събеседничка. Категорична е, че училището е мястото за откриване и развитие на таланта. В школото имат клубове по танци – народни и латино, вокална група, различни видове спорт.
Много успешна е работата на Детския приказен театър „Вълшебник“, който съществува повече от 9 години. Всяка година талантливите актьори печелят много родни и международни отличия. През 2021 г. завоюват лауреат I степен от деветия фестивал „Приятели на България“ и втора награда от международния онлайн конкурс „Цветовете на испанското слънце“ в Коста Брава, Испания. „Благодарение на тази трупа формираме у всички деца отношение към сценичните изкуства. Много от възпитаниците ни стават актьори“, споделя тя.
В предишни години са имали и клубове по готварство, но тази година няма да има. Притесняват се от възможността за преминаване към обучение от разстояние в електронна среда. „Виртуално е много трудно да се научиш да готвиш“, отбелязва директорката.
Изключително успешна е дейността и на клуба „Традиции и ценности“. Преди два месеца ръководителят му Анатолий Антов, директорката Мая Колева и членовете на клуба посещават Президентството и Министерския съвет и се срещат с министър-председателя Стефан Янев. Посещението е планирано в тематичния график на клуба, а целта е формиране на начално гражданско образование и запознаване с правомощията на институциите. Децата с ентусиазъм задават въпроси и разказват за предстоящото второ издание на книгата си „История и традиции“. Тя е посветена на историята на школото и е съставена изцяло от материали на учениците. През 2022 г. предстои да излезе второ допълнено издание – поводът е 95 години от създаването на ОУ „Неофит Рилски“.
Участието в разнообразни клубове по интереси дава основата на професионалната ориентация на децата. Преди две години директорката е водила заниманията в часовете по клуб „Кариера“ в VII клас. „Тази форма на извънкласна дейност се оказа изключително полезна“, смята тя. За да бъде максимално полезна на възпитаниците си, съставя план за действие. Първото, което правят, е да посетят всички средни училища в Габрово. Там учениците на място се запознават с образователните институции и предлаганите специалности. Това определено им помага да направят информиран избор къде искат да продължат образованието си. Освен това Колева запознава членовете на клуба с работата на органите на реда, организира срещи с кмета и служители в Община Габрово, с работещите в ГРАО. Дава си сметка, че много от професиите, които познаваме днес, навярно след години няма да съществуват. Затова ролята на училището е да направи децата адаптивни към непрекъснато променящия се свят.
„Много е важно всяко училище да участва в международни и национални програми и проекти. Те дават възможност за развиване уменията на учениците“, казва директорката. ОУ „Неофит Рилски“ работи по 18 национални и международни проекти и по три с Община Габрово. Зад гърба си имат приключен проект за мобилност на учители в Португалия по „Еразъм+“. Сега предстои такъв за ученици. Работят и по проекта „Образование за утрешния ден“ и по Националната програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“. По първия има клубове по интереси за повишаване дигиталните умения на учениците от V и VII клас, а по Националната програма усилията са насочени в няколко направления. По модула „Културните институции като образователна среда“ посещават музеи и галерии, които се превръщат в „класни стаи“.
Благодарение на модела „Библиотеките като образователна среда“ училищната библиотека е обогатила своя книжен фонд. Осигурени са и читателски карти за Градската библиотека на всички ученици и учители. По модул „Площадки за обучение по БДП“ са изградени вътрешна и външна площадка за подготовка по безопасно поведение на улицата от ранна възраст.
Със средства от НП „ИКТ в училище“ и от бюджета на училището е изграден модерен кабинет по природни науки. Пусната е безжична Wi-Fi мрежа и са закупени шест интерактивни дисплея освен тези, които се намират в STEM центъра. Необходимата техника за обучение от разстояние в електронна среда са осигурени и по проекта „Равен достъп до училищното образование в условията на кризи“. В края на лятото деца са изпратени на ученически лагер по НП „Отново заедно“. Пътуването включва посещения на музеи в Чепеларе и Смолян.
Училището работи и по проекта за въвеждане на енергоспестяващи мерки „Опазване на климата чрез енергийна ефективност“. Партньори в това начинание са Националният доверителен екофонд и германското Федерално министерство на околната среда.
„Енергийната ефективност е свързана с цялостното опазване на природата“, казва моята събеседничка. В училището разполагат с измервателни уреди, а децата се учат да боравят с тях. След това разработват проекти с предложения за пестене на енергия. Във всяка класна стая на вратата има табла с препоръки за пестене на енергия в училище. „Всичко това е изработено от децата, затова се и спазва“, отбелязва Колева.
От много време в школото работят и в посока разделно събиране на отпадъците. За целта има отделни контейнери за пластмаса, хартия, стъкло и битови отпадъци. По съвместен проект с Община Габрово на гости в школото идват служители от дирекция „Екология“, които запознават малчуганите с ползите от разделното събиране на отпадъци и тяхното рециклиране.
В училището редовно се организират и беседи относно вредата от тютюнопушенето и употребата на алкохол и наркотици. Инициативите се провеждат съвместно с Община Габрово. Училището работи в тясно сътрудничество с кмета Таня Хрис-
това. Най-голямата гордост за учениците е да видят името си в емблематичната за града книга „Дарования и постижения“. Всяка година на 24 май в Почетната книга на Община Габрово се вписват имената на децата със значими национални и международни изяви, както и имената на техните учители, ръководители и треньори.
През годините ОУ „Неофит Рилски“ работи усилено и признания не липсват. През 2019 г. училището е носител на наградата „ПроКултура“ в категория „Училище“. Тя се дава от Българската асоциация на работодателите в областта на културата (БАРОК) и Гражданския институт за цялостен принос за разширяването на достъпа на младите хора до култура.
Тази година постигат още един успех – III място за проекта „Години здраве“ на Националния конкурс „Посланици на здравето“. Постижението е отличено от министъра на околната среда и водите – за „забележително и оригинално заглавие“, и от министъра на културата – „за успешно изпълнение на проекта“.
Редом до успехите на своите ученици са учителите, които правят ученето приключение вместо задължение. Позволяват на децата да изследват, да изобретяват, да създават, да преживяват приключения с ума си, да търсят, да откриват, да използват ежедневните неща – всичко, което те познават, и да ги превръщат в стъпала на познание и растеж.
Учители с ентусиазъм, даващи кураж на своите ученици да използват ума си и да се развиват. Учители, които умеят да стимулират със своето „виж“, „мисли“ и „опитай“.

Георги Маринков,
началник на РУО – Габрово:

Създаването на STEM център предполага не просто ново оборудване, а нов модел на образование. През настоящата учебна година на територията на област Габрово два подобни центъра отварят врати, а още три са в процес на довършителни ремонтни дейности. Готови са STEM центровете в ОУ „Неофит Рилски“ в Габрово, в Националната гимназия по приложни изкуства „Трев-
ненска школа“ в Трявна и в Професионалната гимназия по икономика „Рачо Стоянов“ в Дряново. Ремонтът продължава в две габровски училища – Природо-математическата гимназия „Акад. Иван Гюзелев“ и Професионалната техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“. Нов център ще бъде открит и в ПГ по туризъм „Пенчо Семов“ в Габрово, но там проектът е в начална фаза.
STEM центърът „Дигитални създатели“ в ОУ „Неофит Рилски“ в Габрово отвори врати в първия учебен ден. На откриването му присъства служебният министър-председател Стефан Янев. Акцент в работата на Центъра е създаването на дигитално съдържание с по-широк спектър от приложения в реална среда. „Дигитални създатели“ е оборудван с 80 високотехнологични лаптопа, екрани за визуализация, 3D принтер, скенер, HD камера и лего комплекти за работа на учениците. По стената има графични рисунки с тематична насоченост и модули, на които ще бъдат изложени учебни материали, разработени от учениците.
Центърът е с модулно обзавеждане, съобразено с възрастта на децата. Едното от помещенията ще бъде използвано само от учениците в начален етап на обучение, а другите са за прогимназистите. Децата могат да работят както самостоятелно, така и по двойки, в група или всички заедно. Има и място за събирания, изложби и прожекции.
В изграждането на Центъра са вложени 257 000 лева. По-голямата част от средствата са осигурени от НП „Изграждане на училищна STEM среда“, а 39 000 – от бюджета на училището и дарителски кампании. През миналата учебна година в ОУ „Неофит Рилски“ са направeни три кампании – благотворителна изложба, коледен и великденски базар.

Your Image Description

Свързани статии:

Занимания по интереси през лятото в Смолян В училищата зад граница се ходи по желание Знаеш какво правиш, защото знаеш къде искаш да стигнеш 184 даровити деца ще получат стипендии

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

На лов за приказки

Следваща статия

Градим бъдещето з@едно

Следваща статия
Градим бъдещето з@едно

Градим бъдещето з@едно

Знаеш какво правиш, защото знаеш къде искаш да стигнеш

Знаеш какво правиш, защото знаеш къде искаш да стигнеш

Horizont Europe

Стартират пет мисии по „Хоризонт Европа“

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"