25-годишната учителка Христомила Каменова е автор на помагало по философия на английски език за IX клас
Дея ИВАНОВА
Учебно помагало по философия за IX клас на английски език създава 25-годишната учителка по философия в Профилираната езикова гимназия „Йоан Екзарх“ във Враца Христомила Каменова. Съдържанието е изготвено изцяло от младата преподавателка, а преводът е дело на учителката по английски Таня Денова. Идеята се ражда в началото на пандемията, а финансирането за издаването му е осигурено от МОН по Националната програма „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“. Училищата работят с помагалото от втория срок на миналата учебна година.
„Това е първото помагало по философия на чужд език. Реших да участвам в проекта, защото исках да подпомогна учебния процес не само за мен, но и за колегите си. Много е трудно да преподаваш даден предмет на чужд език при липсата на каквито и да е помагала и речници в помощ на учителя“ , разказва Христомила Каменова. Преди появата на помагалото разработката само на един урок на английски език за часа по философия ѝ е отнемала много време. Сега всичко е далеч по-леко. Към всяка тема има задачи за практическо обучение, кръстословица с ключови понятия на английски език, философски случаи от живота и много други.
„Учител съм от скромните три, но вълшебни години. Времето премина за мен като миг“, казва учителката по философия. Определя този период като най-съществения и смислен отрязък от живота си. Прекараните часове с учениците ѝ доставят огромно удоволствие. Започва работа веднага след получаването на дипломата си за висше образование. Завършила е бакалавърска степен в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ по философия, а магистратура – във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ по психология. Още като дете решава да стане учител. Признава, че дядо ѝ е нейното най-голямо вдъхновение и основната причина да избере тази професия. Той самият също е бил учител, но в друго направление и за кратък период от време. От него наследява стремежа за по-висока образователна култура. Като малка често си е играла у дома с бели големи папки и си е представяла, че е в училище и разказва уроците на другите деца. „И ето че мечтите стават реалност един ден“, допълва моята събеседничка.
Предмета философия също не избира случайно. „Философията отваря пътища. Тя се различава от останалите науки по това, че изследва всички области на живота. Тя е абстрактна наука, която се интересува от всякакви теми – от смисъла на живота и дори как е възникнал светът“, споделя Христомила Каменова. На мнение е, че напоследък наблюдава тенденция за повишен интерес към своя предмета. Разказва, че първата година, в която преподава в училище, става свидетел на интересен феномен. Много от завършващите, които до този момент са се колебаели с каква специалност и къде да продължат образованието си, решават да запишат педагогика и да продължат по нейния път. До ден-днешен поддържат контакт и обменят опит. Радва се, че е успяла да вдъхнови много млади хора да станат учители.
Христомила иска учениците ѝ да запомнят, че човек се ражда с определена мисия. Иска да ги научи да се борят и да полагат усилия, за да следват пътя си. Само така ще получат наслада от постигнатото. „Всеки от тях трябва да има вътрешна мотивация, която да ги подтиква да постигат целите си“, казва тя. На мнение е, че трябва да се самоусъвършенстват и да не се задоволяват с постигнатото. Иска да се питат кое е добро за тях и кое не, как да подобрят поведението и мисълта си. „IX клас е един от най-важните класове за философията. Там се изучават темите, свързани с етиката. Благодарение на уроците учениците се научават да развиват рационалната си мисъл и да правят правилните избори в живота си“, обяснява тя. Важно е децата да разберат и смисъла на свободата. Тя не е даденост, за нея трябва да се борим.“
На мнение е, че днес младите учители са подценявани заради липсата на житейски опит. Иска ѝ се да бъде въведена годишна проверка, която да проверява знанията на всеки учител. Така няма как да има разделение на „млади“ и „стари“, „опитни“ и „неопитни“. Всичко ще е въпрос на „знаещи“ и „незнаещи“. Ще бъдат оценявани не възрастта, а знанията и талантът на педагозите. Благодарна е за подкрепата и доверието, които получава в лицето на директорката на ПЕГ „Йоан Екзарх“ Валентина Михайлова и от целия педагогически екип. От страниците на в. „Аз-буки“ Христомила Каменова иска да благодари и на Таня Денова, която е направила превода на помагалото по философия.
„За мен тя бе като духовен учител с много по-голям опит от мен“, казва моята събеседничка. Денова успява с голям майсторлък и детайлно познание на езика да преведе уроците и най-важното – да запази смисъла. А това въобще не е лесна задача. „Философията е наука, която борави с категории. Тя създава понятия и има свой собствен понятиен апарат, който е труден“, обяснява младата учителка.
От учениците и родителите също среща разбиране. Споделя, че с възпитаниците си има много силна връзка. Те се допитват до нея за всичко, което ги вълнува. От миналата учебна година е и класен ръководител. Работата е отговорна и трудна, но когато обичаш това, което правиш, всичко се получава. Христомила Каменова получава заслужено признание и от Общината и Регионалното управление на образованието – Враца. През 2019 г. е отличена с наградата на кмета на Враца „Най-добър млад учител“. Година по-късно получава признание от учениците си в лицето на ученическия общински съвет – Учител будител. През настоящата учебна година за втори път е носител на грамотата от РУО – Враца, в категорията „Млад учител“.
По време на обучението от разстояние в електронна среда не среща затруднения. Категорична е, че един ученик, когато има желание, ще учи и в присъствена, и в онлайн среда. Работата зад монитора не може да бъде пречка за образователните успехи на децата. Друг е моментът, че дистанционната работа е по-уморителна както за децата, така и за учителите. Истината е, че по-добра и естествена форма на обучение от присъствената няма. „Децата искат да бъдат заедно. Светът е създаден, за да бъде споделен с другите. В клас те се чувстват по-комфортно и сигурно“, казва Христомила. Надява се тази година да учат колкото се може по-дълго присъствено.
Младата учителка се радва, че всяка учебна година много зрелостници избират философията за ДЗИ след XII клас. Техният брой обикновено е около 20. Учениците ѝ редовно участват в състезания и национални олимпиади, а резултатите им са повече от добри. Тя винаги е готова да помогне и да отдели от свободното си време. Стига само да види, че някой има желание, не щади време и сили, за да му подаде ръка.
„Целият живот е обучение. Всеки е учител и всеки – ученик. Просто трябва да се намери симбиозата помежду ни, за да се получат нещата по правилния начин“, обяснява тя. Човек никога не трябва да спира да се развива и да върви напред. И цитира Сократ: „Неизследваният живот не си струва да бъде изживян“. На мнение е, че няма как да не полагаме усилия, а в същото време да имаме големи очаквания. Човек трябва да се бори, да бъде продуктивен. Иска учениците ѝ да запомнят това от нея и никога да не го забравят.
След 10 години отново се вижда в ролята на преподавател. „Когато човек прави избор, той носи отговорност. Избрала съм да упражнявам тази професия, и нямам съмнение, че това е моето призвание. Няма как да поемеш отговорност пред учениците, родителите и обществото, а след това да я захвърлиш с лека ръка“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg