Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 28, 2021

Работещи модели на подкрепа

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-07-2021
в Брой 28, 2021
A A

МОН инициира и финансира за първи път Националната програма „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“ за 2020 г. За разработването на учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език, за професионално образование и обучение и за ученици със специални образователни потребности са осигурени 1,495 млн. лв.
Национално издателство „Аз-буки“ се включи в работата по подготовката на учебните помагала.
В няколко броя в. „Аз-буки“ представи училищата, чиито екипи разработиха 14-те учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език.
В нова поредица представяме и колективите към регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование и на центрове за специална образователна подкрепа, създали по Националната програма учебни помагала и методически ръководства за обучението на ученици със специални образователни потребности.
Изданията са достъпни онлайн на страницата на МОН, раздел „Приобщаващо образование“ –
https://www.mon.bg/bg/100974.

 

Децата с желание се включват в подготовката за различни празници

Вече имаме обаждания от средни училища, откъдето ни поздравиха за създадените от нашия екип учебно помагало и методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за V – VII клас за ученици със специални образователни потребности. Съобщават ни, че колеги са си харесали отделни практически модели, които на достъпен език ще им помагат в работата не само с децата със специални образователни потребности.“ Това споделя в началото на нашия разговор Милен Наков – директор на Центъра за специална образователна подкрепа „П.Р. Славейков“ – Плевен.
И допълва, че техният авторски екип е единственият, разработил за първи път учебно помагало по физическо възпитание и спорт.
През май 2021 г. представители на Центъра участват във виртуален международен научен семинар с презентация на тема „Силата на действие на специалистите – обучението в ЦСОП в България“, който събира представители на научната общност от 12 страни от 5 континента. Пред тях Владимир Иванов – учител по физическо възпитание и спорт и рехабилитация на физическите увреждания, представя учебното помагало и методическото ръководство по физическо възпитание и спорт, както и създадения от него канал в YouTube, които предизвикват голям интерес. С внимание и доста въпроси е посрещнато и представянето от страна на Милен Наков на общата визия и концепция за приобщаващото образование в България, на моделите и практиките в обучението на ученици в ЦСОП, както и на създадените електронни учебни помагала за обучение на ученици със специални образователни потребности от I до XII клас. „Лично се гордея с това, което е постигнато в специалното образование във връзка със Закона за предучилищното и училищното образование в България, и това, което постигнахме като равен достъп в обучението на децата със специални образователни потребности и множествени увреждания“, коментира Наков.
Директорът на ЦСОП в Плевен разказва още, че канят в екипа за изработване на учебното помагало и методическото ръководство свои колеги от партньорското училище СУ „Стоян Заимов“ в Плевен и Христина Фидосиева от ОУ „Св. Климент Охридски“ в Павликени. Членове на авторския екип са и проф. д.п.н. Анелия Гърбачева от Великотърновския университет, доц. д.п.н. Милен Замфиров от Софийския университет и д-р Мария Караиванова – хоноруван преподавател в Музикалната академия в Пловдив, разказва събеседникът ми.
„Готовите учебни помагала и методически ръководства са чудесен електронен ресурс в помощ на специалните педагози и другите специалисти в ЦСОП, както и за всеки учител, на когото се налага да работи с деца със специални образователни потребности. Те предлагат адаптирани дидактични задачи по учебно съдържание за всички теми/подтеми от съответните учебни програми по дадените учебни предмети. Но тези помагала не са само за учители и ученици – казва Наков. – Те са и за родители. Така те са наясно усвояването на какъв обем от знания се предвижда. Могат да принтират определени работни листове и да работят с децата у дома.“
Директорът на ЦСОП – Плевен, подчертава, че партньорството със семействата на техните възпитаници е на много високо ниво. По думите му, практиката показва, че без тяхната помощ няма как да се постигне оптималното развитие, заложено в плана за подкрепа на всяко дете, в индивидуалните и в терапевтичните програми. Съвместната работа с родителите се оказва ползотворна и при преминаването в онлайн режим на обучение. Те преминават и обучения за използването на технологиите.
„Онлайн обучението наистина бе предизвикателство. Но при нас информационните технологии са част от целия образователен процес. При това не само като задължителен учебен предмет, но и като факултативна дейност. Така че нямаме дете, което да не познава и да не работи с компютър. Имахме и акаунти от над пет години и много бързо направихме организацията в платформата MS Teams“, обяснява Наков.
За изтеклата учебна година към Центъра в Плевен са насочени 91 деца, разпределени в 15 паралелки от I до ХII клас. Вече има и 9 деца за следващата учебна година. „Родителите много рано ни откриха. А ние за първи път – по решение на педагогическия съвет и с желанието на родителите, започнахме да работим един или два пъти в седмицата с тези деца. И вече почти сме постигнали това, което години наред правим през първия месец на учебната година – да структурираме правила, граници и умения за учебен труд“, споделя Наков.
Центърът предлага и обучение от VIII до Х клас по две професии – „Работник в производството на кулинарни изделия в заведенията за хранене и развлечение“ и „Производство на облекло“, което дава
I степен на професионална квалификация. За радост на екипа, вече не един и двама завършили са успели да се реализират професионално.
ЦСОП – Плевен, разполага с база, която отговаря на всички изисквания като достъпност и организация в кабинетите. Има кабинети на логопед, психолог и социален педагог, компютърен кабинет, кабинети за арттерапия, за сензорни игри и упражнения, за кинезитерапия и сензомоторна гимнастика, класна стая „Монтесори“, учебни кабинети по професионална подготовка, сензорна и мека стая. В Центъра е и единствената библиотека на играчките, които служат както за диагностика и за функционална оценка на децата, така и за тяхното развитие.
„Имахме възможността по проектна дейност да оборудваме цялата материална база. А индивидуалната програма по отделния учебен предмет от индивидуалния учебен план на всяко дете е синхронизирана с терапевтичната програма за него“, обяснява директорът на ЦСОП – Плевен.
В работата си специалистите от Центъра прилагат и различни помагащи технологии – например от началото на учебната 2016/2017 г.
се използват технологии за контрол с поглед и специализирани софтуери Look to learn и Communicator 5.
А педагози от екипа създават и собствени приложения в софтуер Communicator 5 на база адаптирано учебно съдържание от разработеното учебно помагало. За това са отличени с награда по повод 24 май от РУО – Плевен.
„Имаме деца, които работят само с поглед. Имаме и такива, които работят с тъчскрийните на интерактивните дисплеи. Има и ученици, които вече работят с компютърна мишка. Технологиите помагат на невербални деца и на деца с тежки обучителни затруднения да участват в образователния процес. Защото, ако не участват, не може да се говори, че са интегрирани. Присъствието не е интеграция. Децата напредват бързо в съответното учебно съдържание и се включват в учебния процес, така че са част от цялата дейност в учебния час или заниманията по интереси“, категоричен е директорът Наков.
Екипът на Центъра е от 23-ма педагогичeски специалисти – четирима психолози, трима логопеди и специални педагози. Мнозина от тях имат и допълнителни магистратури в специалната педагогика. „През 2016-а назначих и шестима млади педагогически специалисти, които идваха от студентската банка. И това ядро от млади хора работят с такъв хъс! Овладяват и прилагат всички нови подходи и иновации в работата с децата със специални образователни потребности“, казва събеседникът ми. По думите му не прекъсва и продължаващата квалификация на неговите колеги – както вътрешна, така и външна.
„Участваме в националните програми на МОН, както и в различни партньорски отношения по „Еразъм+“. Децата от професионалните паралелки заедно с техни връстници от професионални гимназии участват в изнесени практики в чужбина. Миналата година три наши деца бяха в Италия“, обобщава директорът. Работата на неговия екип не остава незабелязана. По повод 24 май РУО – Плевен, награждава Милен Наков и негови колеги за иновативна дейност през учебната 2020/2021 г. и за значими постижения в областта на интегрираното обучение на деца и ученици със специални образователни потребности.

 

Учебно помагало и методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за V – VII клас за ученици със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални учебни програми в центрове за специална образователна подкрепа
Разработено от авторски екип към Центъра за специална образователна подкрепа „П. Р. Славейков“, Плевен – инж. Десислава Павлова, Диана Николова, Веселка Бакиш, Нели Булева, Росица Найденова, Емилия Станиславова, Владимир Иванов, Павлина Дескова, Антоанета Драганова-Бочева, ас. Христина Фидосиева, Анни Петкова, Бойко Бенчев, Маринела Филипова-Димитрова, проф. д.п.н. Анелия Гърбачева, доц. д.п.н. Милен Замфиров, д-р Мария Караиванова
Графичен дизайн – Мариана Маркова-Петкова.

Your Image Description

Свързани статии:

Добри резултати, но можеше да са още по-добри Научен кулинариум Как да бъдем по-богати Доброто започва от мен

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Първи STEAM център в Ахелой

Следваща статия

Временни правила срещу онлайн насилие над деца

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Временни правила срещу онлайн насилие над деца

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

822 млн. евро за учени от „Мария Склодовска-Кюри“

Защо „мекането“ е толкова заразно?

За една неправилна употреба на предлог в

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"