Трябва да убедим учителите в полезността и безопасността на ваксините, казва министър Николай Денков
Много важен е проблемът с ваксинирането. Чувствам се неудобно, че най-образованата гилдия все още се притеснява от ваксините.“ Това заяви министърът на образованието и науката проф. Николай Денков по време на заседаниe на Отрасловия съвет. Според него в някои случаи притесненията са основателни, а в други – не. „Комуникацията по този въпрос не се случи по най-добрия начин досега. Трябва да убедим учителите, доколкото е възможно, в полезността и безопасността на ваксините. Но непременно трябва да се отиде на друго ниво на ваксиниране“, коментира той. Министърът призова социалните партньори да подкрепят усилията на МОН в тази посока.
„Подценява се фактът, че ваксините не просто предпазват човека. Те са свързани с много важен процес – какво се случва с вируса в бъдеще. Всяка година ли ще се ваксинираме, ще мутира ли, ще се справим ли с него. Отговорите на тези въпроси зависят от нашето поведение. Ако успеем да го натиснем навсякъде по света, ще избегнем неговите мутации и ще можем да го блокираме завинаги“, обясни министърът.
Председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева също заяви, че основният приоритет трябва да бъде опазване живота и здравето на педагогическия и непедагогическия персонал и на учениците. И призова от МОН седмично да се разгласява информацията за развитието на епидемията в системата, която се събира от регионалните управления на образованието. По въпроса
за опазване здравето на учители и ученици предвид проблема с COVID-19 министър Денков подчерта, че с министъра на здравеопазването се обсъжда необходимостта в България да се дефинират ясни критерии кога се затварят и отварят публични заведения.
Пред членовете на Отрасловия съвет министър Денков и част от неговия екип представиха приоритетите в своята работа. Сред тях са успешното приключване на тази учебна година и подготовката на следващата. По думите на министъра колкото по-бързо започне разговор за новата учебна година и вариантите за нейното начало в зависимост от епидемичните условия, толкова по-спокойни ще бъдат всички в системата. Предстои да се направи и анализ какви са положителните и отрицателните следствия от дистанционното обучение. Друг важен момент е да се дефинират още по-добре
основните проблеми, свързани с интеграцията и реинтеграцията на децата в училище, и на тази база да се направят препоръки.
Сред приоритети на екипа на министър Денков са и приемането на две наредби – тази за инспектирането на детските градини и училищата и за управление на качеството в институциите на образованието. Първата вече е качена на сайта на Министерството за обществено обсъждане. Зам.-министър Мария Гайдарова призова социалните партньори да формулират и изпратят своите становища по отношение на проектите на двете наредби.
„С началото на новата учебна година предстои и атестирането на педагогическите кадри, което не може да се отлага“, подчерта Янка Такева. Тя призова приоритет да бъде и надграждащата професионална квалификация на учителите, особено през лятото, когато те разполагат с повече време. „Квалификацията трябва преди всичко да бъде насочена към вътрешноучилищната квалификация, тъй като директорите са наясно от какво имат най-голяма нужда“, отбеляза Такева. Тази изключително важна дейност предстои да се планира, подчерта и министърът.
Председателят на СБУ повдигна въпроса за бюджет 2021 г. – ако досега преходните остатъци не са се връщали обратно в републиканския бюджет, това сега не е гарантирано, обясни Такева. Става дума за 231 млн. лв. в системата, като от тях 76 млн. лв. са целеви средства. Би било добре да се поиска мониторинг как се изпълнява бюджетът за тази година във връзка с Колективния трудов договор по повод високия преходен остатък, каза Аспарух Томов от Независимия учителски синдикат към КНСБ. Според него преходният остатък се е получил, защото не е използван механизмът на колективното трудово договаряне за допълнително увеличаване на заплатите в системата, предвид резервите на делегирания бюджет. „Ще направим анализ къде и защо се формират тези излишъци“, коментира министър Денков.
Необходимо е и прецизиране механизмите на заплащане на учителите във връзка с удължаването на учебната година. По-отрано трябва да се започне диалогът за заплатите в системата през следващата учебна година. Те трябва да бъдат 25% над средните за страната брутни работни заплати, допълват от Независимия учителски синдикат към КНСБ.
По време на заседанието стана ясно, че е спешна и задачата за довършване картата на висшето образование България, което трябва да се направи по закон, и вече се закъснява със срока. „Трябва да се дефинират критериите за т.нар. изследователски университети – това е от решаващо значение за успешното стартиране на Плана за възстановяване и устойчивост в областта на науката, за да може да стартира тази част от плана“, подчерта министърът.
Доста всеобхватна задача е прегледът на всички предвидени дейности по Плана за възстановяване и устойчивост и двете оперативни програми, свързани с образованието и науката. „Там има много добър напредък, благодарение и на предишния екип, но имаме някои идеи как да допълним вече договореното. Имаме идеи да надграждаме, а не да подменяме – категоричен е министър Денков. – По-скоро ще използваме това, че образованието и науката са висок приоритет, и да видим дали може да заложим още дейности с допълнително финансиране от тези инструменти.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg