Чуждоезиково обучение
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 27, 2020

За една диалектна особеност в речта ни

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02/07/2020
в Брой 27, 2020
0
Защо „мекането“ е толкова заразно?
11
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

Георги Митринов*

Уважаеми читатели, обърнете внимание на следните няколко примера: Ей затова няма да спра да хвала слушателите; Трябва да помола колегите; Аз мисла да не се включвам в полемиката; Значи тебе не те канат; Докато не се появът собствениците. Правилно ли са употребени глаголните форми хвала, помола, мисла, канат, появът се? В случая е налице изговор на твърда вместо мека съгласна пред завършека на формите за

1 л. ед.ч. и 3 л. мн.ч. на глаголите от II спрежение. Според утвърдената българска книжовна норма тези глаголни форми трябва да се изговарят с мека съгласна: хваля, помоля, мисля, канят, появят се.
Изговорът на посочените глаголни форми с твърда съгласна е особеност на някои югозападни български говори (елинпелинския, ихтиманския, дупнишкия), както и на панагюрския говор, който спада към балканските говори – част от източните български говори. Под влияние на някои от тези говори употребата е навлязла в софийския градски говор. За съжаление, диалектната особеност се среща и в речта на публични личности с изяви в средствата за масово осведомяване, включително радиоводещи. Това е проява на лоша езикова култура.
Откриват се и примери, в които е налице успоредна употреба на правилна и неправилна глаголна форма в едно изречение, което също показва недобра грамотност на говорещия: Не мога да се сетя как да ги раздела на две; Нека участниците да споделят как го прават; Тогава те ще се молят да не ги разделът. Подобни употреби ни убеждават колко важно е да познаваме добре граматичните особености на съвременния български книжовен език, за да говорим и пишем правилно.

* Д-р Георги Митринов е доцент в Секцията за история на българския език в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Толсистема, толуване – необходими или ненужни новообразувания? COVID-19 или ковид? На какво пишат учениците – на работни листове или на работни листи? Накъде отиват абитуриентите?

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Висшите училища – двигател за регионите

Следваща статия

Столичните педагози с още 10 дни отпуск

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Столичните педагози с още 10 дни отпуск

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.