Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало История Съдържание на сп. “История”, 2020 г.

Сп. „История“, книжка 1/2020, година XXVIII

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
28-02-2020
в Съдържание на сп. “История”, 2020 г.
A A

КЪМ ЧИТАТЕЛЯ

Отвори пълния текст


ПОГЛЕД НАД БАЛКАНИТЕ

 

Неизвестен план на Търново от 1857 г.

Резюме. Статията представя новооткрит план на Търново, изготвен през 1857 г. от бретонския географ и картограф Гийом Льожан. Планът е открит през 2018 г. при парижки букинист и тъй като не е подписан, в статията са изложени аргументи в подкрепа на авторството на Льожан. Посещавайки Старата българска столица през пролетта на 1857 г., той събира сведения, които публикува и с помощта на които рисува плана. Това е най-добре изготвеният план на Търново сред известните планове (карти) на града през XIX в. (до края на 70-те години на века) – като картографска творба, като богатство на историческата информация и като художествена стойност.
Ключови думи: Гийом Льожан; Търново; география; картография; градско планиране

Бернар Лори
INaLCO – Париж
Иван Русев
Икономически университет – Варна

Отвори пълния текст

 

Постапокалиптични реалии. Икономическото възстановяване на Кралството на сърби, хървати и словенци (КСХС) и България след Първата световна война

Резюме. Възстановяването на балканските държави след преживените трудности и ужаси по време на Първата световна война се поставя във фокуса на настоящия текст. Както и в останалата част на европейския континент, балканските държави срещат сериозни трудности в преодоляването на последиците от големия световен конфликт и докъм средата на 20-те години на ХХ век са разтърсвани от политически и социални кризи. Тези процеси са сравнително добре, макар и не напълно, осветлени. В далеч по-малка степен внимание се обръща на стопанските усилия за преодоляване на следвоенните трудности. Именно към този аспект е насочено и настоящото изследване с основна цел емпирична проверка на работната хипотеза за идентичното поведение на балканските държави в ситуация на глобална политическа и икономическа криза по примера на България и Кралството на сърби, хървати и словенци в годините след Първата световна война. Изборът на двете държави е оправдан от методологическа гледна точка, тъй като дава възможност да се открият сходства и да се отграничат разлики в политиките по стопанско възстановяване на две държави, попадащи съответно в лагера на победените и на победителите, което, на пръв поглед, е условие за различен тип проблеми, политики и резултати. Поставянето им на фона на общоевропейските и световните тенденции, от своя страна, пък гарантира по-добър поглед върху „уникалността“ на специфичните следвоенни балкански условия.
Ключови думи: икономика на балканските държави; Първа световна война; България; Югославия

Христо Беров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Отвори пълния текст

 


ЦИВИЛИЗАЦИОННИ ГРАНИЦИ

„Експанзията“ на Корпуса на мира в Централна и Източна Европа след края на Студената война

Резюме. В статията се изследва дейността на Корпуса на мира в Централна и Източна Европа след края на Студената война въз основа на архивни документи.
След като в продължение на 30 години организацията развива доброволчески програми в Азия, Африка и Латинска Америка, в началото на 90-те години тя получава историческия шанс да разшири дейността си в страните от бившия Източен блок и да спомогне за засилване на американското влияние в региона. Историческата реконструкция на дейността на Корпуса на мира в отделните държави дава възможност за очертаване на главните цели на доброволческите програми и за определяне на ефективността им като „инструмент“ на американската „мека сила“.
Ключови думи: Корпус на мира; „мека сила“; Източна Европа; Централна Европа

Симона Самуилова
Институт за исторически изследвания – БАН

Отвори пълния текст

 

Поземлената собственост в Палестина по време на Британския мандат
(1920 – 1948 г.)

Резюме. Периодът на Британския мандат в Палестина е основополагащ не само за генезиса на Израел, а и за доброто разбиране на продължаващия и до днес израелско-палестински конфликт. Настоящата статия проследява състоянието на поземления фонд в Палестина още откакто нейните територии принадлежат на Османската империя с акцент върху спецификите в документацията за собственост върху земята. Именно местните особености създават благоприятни предпоставки за последвалия процес на смяна на собствеността на част от земята в Палестина. Подробно са представени както промяната в законодателството, наложена от британските власти, след като Палестина попада под техен мандат по решение на Обществото на народите, така и стратегията и тактиката на ционисткото движение за създаване на „дом за еврейския народ“ в Палестина. Статията представя от неутрална позиция казусите около поземлената собственост в Палестина по време на Британския мандат и ги обобщава безпристрастно.
Ключови думи: Палестина; Британски мандат; израело-палестински конфликт; поземлена собственост; ционизъм

Петър Стоилов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Отвори пълния текст

 


ПОДХОДИ В ПРЕПОДАВАНЕТО

Методическият прийом „кроссенс“ като средство за активизиране на учениците в урока по история

Резюме. „Кроссенс“ е иновативен игров подход, който с успех може да намери място в часовете по учебния предмет история и цивилизации в българските училища. Той е най-подходящ за актуализиране на старите знания на учениците и мотивиране на новата тема, но намира приложение и в други компоненти на урока. Посредством него се формират творческото и критичното мислене на учащите.
Ключови думи: дидактическа игра; „кроссенс“; творческо и критично мислене

Красимир С. Кръстев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Отвори пълния текст

 


РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ

С поглед към света и България

Евгения Калинова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Отвори пълния текст

 


ХРОНИКА

Научна конференция и издание на тема „Кризи и стопанско развитие през вековете“ (Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ 19–20 септември 2019 г.)

Емилия Вачева
Стопанска академия „Димитър Ценов“ – Свищов

Отвори пълния текст

 

Първа европейска конференция по униформология – Брюкселʼ 19–20 ноември 2019 г.

Александър Въчков
Национална художествена академия – София

Отвори пълния текст

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСп. „История“, книжка 3/2020, година XXVIII Default ThumbnailСп. „История“, книжка 5/2020, година XXVIII Default ThumbnailСп. „История“, книжка 6/2020, година XXVIII Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „История“, 2020 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне95Tweet
Предишна статия

Сп. „Математика и информатика“, книжка 1/2020, година LXIII

Следваща статия

Две праскови посях и две череши…

Следваща статия
Защо „мекането“ е толкова заразно?

Две праскови посях и две череши...

Наши и чужди педагози обменят опит в Белфаст

Наши и чужди педагози обменят опит в Белфаст

Вселената става все по-загадъчна

Вселената става все по-загадъчна

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"