МЕТОДИКА
Литературното образование и войната като антиценност
Доц. д.ф.н. Огняна Георгиева-Тенева
Нов български университет
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-1-AOGTlovka
Резюме. Статията представя теоретичното класифициране на ценностите като позитивни и негативни и аргументира виждането, че войната е антиценност, срещу която стои фундаменталната ценност на човешкия живот…
„Защото е сайт и всичко в интернет е вярно“
(Наблюдения върху актуалния статус на функционалната грамотност по четене на 15-годишните в Република България)
Проф. д.п.н. Адриана Дамянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-2-AADbsit
Резюме. Текстът анализира отговорите на участници в PISA 2022 на три от въпросите, с помощта на които е оценявана функционалната грамотност по четене на 15-годишните в България…
Есе по граждански проблем – инструмент за установяване нагласите на учениците
Доц. д-р Деспина Василева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-3-ADVecp
Резюме. Статията представя проучване на разбирането на учениците от XII клас за понятията „национализъм“, „глобализъм“ и „патриотизъм“…
За тегобата от четенето и ученето на литература
Доц. д-р Наталия Христова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-4-ANHrls
Резюме. Статията съсредоточава вниманието си върху съпротивите на днешните деца и юноши спрямо четенето и тягостния им училищен опит с литературата…
Компетентности и междупредметна интеграция при обучението по български език – възможности, перспективи и предизвикателства
Доц. д-р Фани Бойкова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-5-AFBTciilbel
Резюме. В статията се разглежда интегративният потенциал на текста за развиване на компетентности и междупредметни връзки при обучението по български език…
Корпусната лингвистика в преподаването на български език като чужд
Доц. д-р Антония Радкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“,
Лисабонски университет
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-6-AARklbll
Резюме. Статията представя методи за използване на корпусни данни в обучението по български като чужд…
Съдържателни, функционални и технологични особености на развиването на граждански умения за ученици от българските училища в чужбина
Д-р Мая Падешка
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-7-AMPdccft
Резюме. В статията се обсъждат въпроси, свързани с развиване на гражданската компетентност на учениците от българските училища зад граница…
Демографски измерения на преподаването на руския език в средното училище
Гл.ас. д-р Аглая Маврова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-8-AAMddrltss
Резюме. Фокус на настоящата статия е ситуацията на преподаването на руския език в средното училище, огледана през оптиката на четири демографски показателя – пол, възраст, професионален опит, интензитет на преподаването на руския език…
Ролята на гражданското образование за поддържането на демократичните устои на съвременните общества
Д-р Евелина Миланова,
д-р Полина Заркова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-9-AEMPZceds
Резюме. Изложението се фокусира върху учебни дисциплини с ясно изразена интегративна природа, каквито са гражданското образование, езиковото обучение, здравното образование и интеркултурното образование…
Проектно ориентираното и проектно базираното обучение – характеристики, съпоставка и приложение в обучението по български език (VIII – XII клас)
Стойка Чакърова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-10-ACHprbol
Резюме. Настоящото изложение прави опит да опише основните характеристики на проектно ориентираното и на проектно базираното обучение, да разграничи…
Литературното образование в гражданска перспектива
Огняна Георгиева-Тенева. Литературното образование в гражданска перспектива (VIII – XII клас). София: Нов български университет, 2020. ISBN 978-619-233-1
Проф. д.п.н. Румяна Йовева
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
https://doi.org/10.53656/bel2022-5-11-ARYlecp
Резюме. Рецензията е посветена на монография, която изследва възможностите на литературното образование да формира гражданско съзнание…