Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 7, 2022

Центровете за върхови постижения с ново финансиране

в Брой 7, 2022

75 на сто от средствата се насочват за научни изследвания и назначаване на млади учени

Стоян СТОЯНОВ

Центровете за върхови постижения и за компетентност ще получат допълнително финансиране от новата „Програма за научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация 2021 – 2027 г.“.
Към момента тя е на етап обсъждане с ЕК.
Центровете са в процес на преход към втория етап от развитието си, когато би трябвало да бъдат доразвити и използвани в полза на държавата, конкурентната икономика и обществото. Това заяви министърът на образованието и науката акад. Николай Денков при отговорите си на актуални въп-
роси в Ресорната парламентарна комисия.
За разлика от първия етап, в който бе поставено изрично изискване от финансиращата институция – Европейския фонд за регионално развитие, поне 74% от средствата да отидат за научна инфраструктура, а не повече от 26% – за всичко останало, за следващия етап съотношението е обърнато. Не повече от 25% от общата сума ще отиде за закупуване на резервни части, поддръжка и модернизиране. А поне 75 на сто от средствата трябва да бъдат свързани с директно използване на съответната апаратура, включително чрез назначаване на млади учени и изследователски екипи, които да решават конкретни задачи. Част от тях са с чисто научна насоченост – фундаментални научни изследвания, и други по-скоро насочени към приложението на научните резултати, обясни министър Денков. Той отбеляза, че е поставил като задача на екипа, който работи по тази тема, максимално бързо да се подготвят насоките за кандидатстване за втората процедура.
„В тясна комуникация сме с новото Министерство на иновациите и растежа. По функции е предвидено те да поемат работата с фирмите и както ние се опитваме да насочим научните организации към работа с реалния бизнес, така те да насочат компаниите за работа с научните институции“, каза още министърът.

В отговор на въпрос министър Денков заяви, че предстои на 22 февруари да обсъди със Съвета на ректорите подготвени промени за структурата на висшето образование, която в момента е силно фрагментирана. Те са в унисон с мерките, разписани в Стратегията за развитие на висшето образование с хоризонт 2030 – оптимизиране на системите за акредитация и атестиране, мерки срещу плагиатството, ролята на настоятелствата на висшите училища. Министър Денков съобщи, че Националната агенция за оценяване и акредитация е напреднала в разработването на нова методика за атестирането, която в следващите 2 – 3 месеца може да бъде представена за обществено обсъждане.
„МОН анализира внимателно кои са причините за проблеми при прилагането на Закона за пред-
училищното и училищното образование. Функционира и работна група с представители на МОН, на социалните партньори и експерти, която работи по подготовката на промени в ЗПУО и наредбите към него“, каза още Николай Денков. Работата ѝ вероятно ще отнеме няколко месеца. Проведени са и разговори за независима оценка на ефектите от прилагането на ЗПУО върху системата.
Подготвя се и методиката за преглед на учебните програми и учебното съдържание и по етапи, и по предмети, и по междупредметни връзки, отбеляза още министър Николай Денков.
В отговор на въпрос той отбеляза, че няма пренебрежение към хуманитарните науки. Неслучайно сред първите изследователски висши училища попадат и Софийският и Пловдивският университет. Те имат пълното право да изведат сами своите приоритети за научни изследвания, заяви министърът. „Аз съм човекът, който включи като точка в Стратегията за развитие на висшето образование, съгласно която във всяка специалност трябва да се изучава някоя от социалните или хуманитарните науки“, добави той.
Според министъра е факт, че в света списанията в областта на хуманитарните и социалните науки са повече от тези в природните, инженерните и медицинските науки. Но по исторически причини учените от тези области у нас публикуват по-малко в тях. И това е проб-
лем на съответните научни общности. „Крайно време е не да се опитваме да нагласим науката според това, което заварваме в резултат на етапите на развитие, а обратното – нашата наука да търси мястото си в световните образци“, смята министър Денков.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: АКЦЕНТ на броя
СподелянеTweet
Предишна статия

Разширяваме сътрудничеството си с ЕС за Космоса

Следваща статия

Гробът на Хаджи Димитър е под връх Хаджи Димитър в стара планина

Следваща статия

Гробът на Хаджи Димитър е под връх Хаджи Димитър в стара планина

Нови извори за научните занимания и интереси по архивистика на акад. Иван Дуйчев

Очерк върху отношенията между цариградската патриаршия и българите през XIV в.

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2021 г.
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2021, година XLVIII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2020 г.
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2020, година XLVII
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2023 Национално издателство "Аз-буки"

  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2023 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG