Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 41, 2021

(Дез)информация на един клик разстояние

в Брой 41, 2021

Нова експертна група ще разработи насоки за учителите, за да ги улесни да обучават учениците на цифрови умения и да мислят критично

Антоанета НАЙДЕНОВА

Цифровата грамотност e от първостепенна важност в борбата с дезинформацията. Образованието и критичното мислене могат да дадат на младите хора повече възможности за информиран избор и са в основата на борбата с фалшивите новини. „Учителите имат ключова роля за повишаване на техните способности да оценяват и работят с онлайн съдържание. Ето защо създавам нова експертна група за справяне с дезинформацията и насърчаване на цифровата грамотност чрез образование и обучение”, обяви българският еврокомисар Мария Габриел.
В групата влизат 25 експерти с богат опит в областта на образованието, социалните медии, технологиите и журналистиката от 17 държави членки. Задачата им ще бъде да определят обхвата на проб-
лема и да направят преглед на най-добрите практики. До септември 2022 г. те ще разработят конкретни насоки за учителите и преподавателите за борбата с дезинформацията и за развитие на цифровата грамотност на учащите. България е представена от Вени Марковски – председател на „Интернет общество – България“ и участник в експертната група за борба с фалшивите новини от 2018 г.
Мария Габриел обяви и данни от скорошно проучване на „Евробарометър“, според което 37% от отговорилите европейци всекидневно срещат новини, за които смятат, че представят погрешно действителността или дори са неверни. Затова цифровата грамотност трябва да се разшири извън придобиването на умения за работа с компютри и други „умни“ устройства. И това се отнася за всички от златния триъгълник „учители – родители – деца“.
„Живеем в свят, в който океан от информация е на един клик разстояние. Интернет пространството крие много рискове за младите хора – неподходящо съдържание, сексуален тормоз, онлайн насилие и т.н. Планът за действие в областта на цифровото образование трябва да се приложи и да се дадат практически указания на учителите, след като се види какво работи и какво не. Предизвикателство е младите хора да имат повече сигурност в онлайн пространството чрез умения за работа с информацията в него – да придобият умения за разпознаване на фалшивите новини, да мислят критично, да си задават въпроси, да проверяват източника на информация, да овладеят инструменти за проверка на съдържанието, да работят с данни и т.н. Дигиталната грамотност е и в основата на положителните възможности от цифровата трансформация, от които бихме искали да се възползват младите хора“, коментира Мария Габриел.
Българският еврокомисар представи двама от членовете на експертната група – Дивина Фрау-Мейгс, професор по медии и социология на информационните и комуникационните технологии в Университета Сорбона Нувел, Франция, и Оно Хансен-Сташински – председател на фондация, която предоставя на младежи и родители в неравностойно положение инструменти за постигане на психосоциална интеграция, тоест чувство за принадлежност, автономия и постижения. Сташински подчерта, че е въпрос на отговорност да се намерят практически пътища и инструменти за решаване на проблема с дезинформацията. Дивина Фрау-Мейгс пък изрази надежда, че проучванията на опита и добрите практики в образователната система ще помогнат на експертната група да намери общ подход и да изработи насоки за работата на учителите срещу дезинформацията.
Новата експертна група ще проведе четири заседания. Представените от тях насоки ще надградят постигнатото от редица други инициативи на българския еврокомисар, като резултатите от работната група на високо равнище за борба с фалшивите новини от 2018 г., Плана за действие за борба с дезинформацията и Кодекса за поведение във връзка с дезинформацията.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Етикети: Европа
СподелянеTweet
Предишна статия

Младежите с идеи за многоезичието

Следваща статия

За една употреба на кавичките

Следваща статия
Защо „мекането“ е толкова заразно?

За една употреба на кавичките

В ход е дигиталното обучение

От позицията на конструктивен диалог

В ход е дигиталното обучение

Виртуално обучение в ЦЕРН

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2021 г.
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2021, година XLVIII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2020 г.
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2020, година XLVII
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2023 Национално издателство "Аз-буки"

  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2023 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG