Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Арт инсталация за дислексията гостува в МОН

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
09-10-2025
в Новини 2025
A A
Снимки Пресцентър на МОН

Пространствената арт инсталация „Нищо страшно. Дислексия“ гостува на Министерството на образованието и науката по повод Световния месец за информираност относно дислекcията – състояние, което засяга деца, младежи и възрастни по цял свят, съобщават от Пресцентъра на МОН.

„Децата с дислексия имат интелектуален потенциал, те притежават усет, чувствителност и въображение и трябва да бъдат разбрани и подкрепени в българските училища. Защото вярваме, че в училището има значение потенциалът, а не ограничението“, каза заместник-министърът Наталия Михалевска при откриване на изложбата.

Тя подчерта, че

Министерството работи последователно в няколко посоки,

за да подкрепи не само децата със специални образователни потребности, но и онези със специфични обучителни затруднения, които по-трудно се идентифицират от учителите в класните стаи и за които са необходими специфична грижа, емпатия и толерантност.

Усилията на МОН са насочени към диференциране на подкрепата в училище според конкретните потребности на всяко дете. Това е залегнало и в промените в Закона за предучилищното и училищното образование, които вече са приети на първо гласуване от Народното събрание.

Друга съществена промяна, която касае и децата с обучителни затруднения, е свързана с

разширяване на възможностите за допълнителна и обща подкрепа –

не само чрез повече часове по учебните предмети, но и чрез специализирани подходи и ресурси, свързани със социализацията им и социално-емоционалното учене. Идеята е не децата със затруднения да се адаптират към даденостите в училищата, а училищата да им създават необходимите условия за подкрепа.

МОН ще се обърне към педагогическите факултети и департаментите за квалификация на учителите в страната за засилване на подготовката на педагогическите специалисти, така че навременно да определят специфичните затруднения и да развиват потенциала на всяко дете.

„Днешната инициатива ни напомня, че образованието трябва да е инклузивно във всякакъв смисъл – защото всички ние имаме убеждението, че всяко дете, независимо от своите индивидуални особености, потребности или затруднения, има право на развитие. Приобщаването е всъщност всекидневното и искрено приемане на различието и създаването на такава училищна среда, в която всички ученици се чувстват приети, подкрепени, включени в дейностите, активни и щастливи“, допълни заместник-министърът.

Арт инсталацията включва десет пространствени композиции,

които показват как изглежда светът през очите на дете с дислексия. Целта е да се насочи вниманието към дислексията, дисграфията и дискалкулията като различен начин на възприемане, а не като пречка за развитие.

Автор на изложбата е Александра Чолакова – художник, преподавател и арттерапевт, която работи с деца със специални образователни потребности. В разработването на проекта участва и социалният педагог Полина Костадинова.

На откриването в МОН присъстваха заместник-министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова, народни представители, експерти и специалисти в сферата на образованието.





Your Image Description

Свързани статии:

Учителските заплати нарастват с 15%, смятано от 1 март МОН с две награди за най-добра администрация 11 училища със съвместна лаборатория по изкуствен интелект, технологии и умения за новата реалност Лаборатория за иновации обедини здравното образование и спорта в училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: арт инсталацияДенятдецадеца и ученици със специални образователни потребностидислексияЗакон за предучилищното и училищното образованиезам-министър Наталия МихалевскаМОНобучителни затруднения

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Български учени разработиха повърхностни покрития и сплави за авиацията и космическите технологии

Следваща статия

Староарменският корен „булх“ и българите в арменската география „Ашхарацуйц“ (VII в. сл. Хр.)

Следваща статия

Староарменският корен „булх“ и българите в арменската география „Ашхарацуйц“ (VII в. сл. Хр.)

Cognitive-Communicative Aspects of Language Functioning in Older Adults: Bulgarian Application of the SCCAN

Синкретизъм и модалност

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"