Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Стратегии на образователната и научната политика Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" 2016

Стратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 1, 2016

от
05-02-2016
в Съдържание на сп. "Стратегии на образователната и научната политика" 2016
A A

CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ

icon Отвори пълния текст

 

EDUCATION IN THE INFORMATION SOCIETY / ОБРАЗОВАНИЕ В ИНФОРМАЦИОННОТО ОБЩЕСТВО

Views and Suggestions of Teachers of Students with Autism on Technology-Aided Education Applications /
Özge Eliçin – 9 стр.

icon Отвори пълния текст

 

Още един начин да повишим мотивацията на учениците за учене
[Another Way to Increase Students’ Motivation to Learn]
/
Бисерка Василева / Biserka Vasileva – 18 стр.

icon Отвори пълния текст

 

REFLECTION AND EDUCATION / РЕФЛЕКСИЯ И ОБУЧЕНИЕ

Пловдивската научна традиция в изследването на рефлексията – история и теория
[The Plovdiv Science Tradition in Research of Reflection – History and Theory]
/
Веселин Василев / Veselin Vasilev – 39 стр.

icon Отвори пълния текст

 

Участие на Аза, правилата и смисловият контекст в рефлексивната ситуация
[Participation of Self, Rules and Meaning Context in the Reflexive Situation]
/
Борис Минчев / Boris Minchev – 53

icon Отвори пълния текст

 

Рефлексивно-синергетичен подход при обучението по математика 
[Reflective-Synergetic Approach in Mathematics Education]
/
Васил Милушев / Vassil Milloushev – 67

icon Отвори пълния текст

 

Дейностно въвеждане на метапредметно и рефлексивно съдържание на аритметичните действия на уроците по математика
[Activly Inputting of Metaobjective and Reflexive Content of Arithmetical Actions in Maths Lessons]
/
Виктор Гуружапов / Victor Guruzhapov – 84

icon Отвори пълния текст

 

Опит за разбиране на разбирането (методологически и методически аспекти в областта на природонаучното образование)
[Understanding for Understanding – Methodological Aspects of Natural Sciences Education]
/
Даниела Димова / Daniela Dimova – 90

icon Отвори пълния текст

 

Връзката мотивация – рефлексия в контекста на самопрезентирането
[The Relationship between Motivation and Reflection in the Context of Self-Presentation] /
Николай Ив. Жилков / Nikolay Iv. Zhilkov – 108

icon Отвори пълния текст

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF ,,AZ BUKI“ JOURNALS / ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ,,АЗ БУКИ“

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ 


VIEWS AND SUGGESTIONS OF TEACHERS OF STUDENTS WITH AUTISM ON TECHNOLOGYAIDED EDUCATION APPLICATIONS

Özge Eliçin

Uludag University

Abstract. The objective of the present study is to determine the views and suggestions of teachers, who train students with autism, on technology-aided education applications. The study was conducted in Bursa province Education Center for Children with Autism. Fifteen teachers that work with children with autism in different fields. In the study, data was collected via a semi-structured interview form designed by the researcher. The interviews lasted for 15 – 30 minutes. Collected data were analyzed using content analysis and the findings were discussed in detail.

Keywords: Autism, technology, teacher, view, suggestion

 

Dr. Özge Eliçin

Education Faculty

Special Education Department

Uludag University


ОЩЕ ЕДИН НАЧИН ДА ПОВИШИМ МОТИВАЦИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ ЗА УЧЕНЕ

Бисерка Василева

Регионален инспекторат по образованието – Сливен

 

Резюме. Информационните и комуникационните технологии (ИКТ) променят образованието в световен мащаб. Те провокират към търсене на пътища за по-добро качество на образование и в България. Интегрирането на ИКТ в образователната среда повишава качеството, ефикасността и ефективността на образователно-възпитателното взаимодействие между учител и ученици. Създава се значително по-интензивна, педагогически подкрепяща среда за приобщаване на съвременния ученик с различни ценности, нагласи и тенденции към познанието и непрекъснатото учене през целия живот.

Keywords: information and communication technologies, teaching methods, innovative pedagogy

 

ANOTHER WAY TO INCREASE STUDENTS’ MOTIVATION TO LEARN

 

Abstract. Information and communication technologies (ICT) influenceeducational process worldwide. They contribute to the better quality of education inBulgaria. The integration of ICT in the educational environment enhances the quality,efficiency and effectiveness of educational interaction between teacher and students.

 

Dr. Biserka Vasileva

Regional Inspectorate of Education – Sliven


ПЛОВДИВСКАТА НАУЧНА ТРАДИЦИЯВ ИЗСЛЕДВАНЕТО НА РЕФЛЕКСИЯТА –ИСТОРИЯ И ТЕОРИЯ

 

Веселин Василев

ПУ „Паисий Хилендарски“

 

Резюме. В статията се анализира вътрешната логика (и историята) на възникване на самобитната пловдивска научна традиция в изследването на рефлексивната проблематика. Своеобразието є се консолидира около следните особености: признаването на разнообразието на феномена (и конструкта) рефлексия като негова отличителна черта; разграничаването на праксиологическата рефлексия като самостоятелен тип; обособяване на междинната теория за рефлексивния подход, която запазва автентичното съдържание на конструкта рефлексия при приложението му в практиката; разработване на разнообразни технологии и програмни продукти, които осмислят приложно идеите за рефлексията и ги реализират в социалната практика.

Keywords: reflection, types of reflection, practiological reflection, reflexiveapproach, technologizing of theoretical ideas

 

THE PLOVDIV SCIENCE TRADITION IN RESEARCH OF REFLECTION – HISTORY AND THEORY

 

Abstract. This report analyzes the internal logic (and history) of occurrence of the unique Plovdiv scientific tradition in the study of reflexive problems. Its originality consolidates around the following features: recognition of the diversity of the phenomenon (and construct) reflection as his hallmark; differentiation of practiological reflection as a separate type; separation of the intermediate theory of reflexive approach that preserves the authentic content of the construct reflection on its application in practice; development of various technologies and applications which rationalize the application of ideas for reflection and realize them in social practice.

 

Prof. Veselin Vasilev, DSc.

University of Plovdiv „Paisii Hilendarski“


УЧАСТИЕ НА АЗА, ПРАВИЛАТА И СМИСЛОВИЯТКОНТЕКСТ В РЕФЛЕКСИВНАТА СИТУАЦИЯ

 

Борис Минчев

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. В доклада се разглежда прототипичната рефлексивна ситуация. Последната се конституира от смисловия контекст, преживяван от Аза на индивида в специфична социокултурна обстановка. Контекстът се поражда от образа на света във взаимодействие със субектния блок на психиката и с позволяващите обстоятелства (affordances) на обстановката. Азът (Self) иманентно е двуфазен: чиста Азова активност (I) и предметно съдържание (me). Дж. Х. Мийд предполага бързо спонтанно редуване на двете фази. Тук се опирам на този възглед за Аза. В него се приема вродена рефлексивна нагласа на психологическия субект у човешкия индивид, така че усилването є е въпрос на упражняване. Двуфазността на Аза в обикновените дейности често води до противоречивост на подбудите и трудности в съсредоточаването, но в ситуация, изискваща рефлексивна нагласа, рефлексивността на двуфазния Аз се превръща в отклик, съгласуван ритмично с динамиката на смисловия контекст. Последният се преживява като набор от очаквания, изискващи адекватни действия от Аза. За да облекчи това съгласуване, Азът се опира на правила, специфични, позволяващи обстоятелства, изпълняващи редица функции – инструментална, дефинираща, критериална и пр. Правилата служат за овладяване на конкретна ситуация, в която конвергират Азът, смислите и обстановката. Самото овладяване на ситуации от познавателно или екзистенциално-ценностно естество води до формирането на рефлексивни умения, които първо се подкрепят от правила, а по-късно правилата се осъзнават имплицитно или се онавичняват. Правилата са важни дидактични похвати в учебната рефлексивна практика, затова те следва да се изучават в своите дидактически приложения. Приведени са примери от обучението в началното училищно образование за формиране на рефлексивност чрез правила.

Keywords: Self, meaning context, rules, reflexive situation, reflexive skills

 

PARTICIPATATION OF SELF, RULES AND MEANING CONTEXT IN THE REFLEXIVE SITUATION

 

Abstract. The paper is a theoretical account of human capacity for reflexive conscious experience. The conceptual background of the topic is shaped by the empiricism – rationalism debate initiated by R. Descartes and J. Locke. The contemporary background inherited the positions in the old controversy. Next an original view on reflexivity is proposed. It is summarized in 11 theses. The main idea is the organization of the reflexive situation around a reflexive Self. The latter is composed of two parts – active spontaneous “I” and a passive content “me”. Both are shifting fast as fast phases of a full Self. The Self is internally reflexive. The Self is responsively reflective to the rest of the situation. Thus reflexivity is doubled. This subjective amplification makes reflexive feelings “stereoscopic”. Self-centered situations become intensely detailed due to the reflective attitude and it makes it viewed in a new way. In the report the prototypic reflexive situation is discussed.The latter is constituted by the meaning context, experienced by the Self of the individual in a specific socio-cultural setting. A vast variety of reflexive patterns may be comprehended by arrangement around a prototype. Personal reflexivity is prototypic. The other reflexive states share partially properties of personal reflexive experience. Complex volitions are constituted by personal reflection. For the alleviation of the coordination going on, the Self relies on rules, specific affordances, performing a number of functions – instrumental, defining, criterial, etc. Rules are designed to master a particular situation in which the Self, meaning and setting also converge. The very mastering of situations of cognitive or existential-value nature leads to the acquisition of reflexive skills, first supported by rules. Later the rules are implicitly felt or become habits. Rules are important didactic means in the educational reflexive practice. Therefore they should be known about their didactic applications.

 

Prof. Boris Minchev

University of Sofia


РЕФЛЕКСИВНО-СИНЕРГЕТИЧЕН ПОДХОДПРИ ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА

 

Васил Милушев

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

 

Резюме. Авторът прави обзор на някои основни изследвания, посветени на рефлексията и синергетиката, и споделя своя опит по тяхното съчетаване при конструиране на рефлексивно-синергетичен подход в обучението. Изследвани са връзки между организацията, самоорганизацията и рефлексията. Експерименталната работа показва положителното влияние на съчетаното използване на дейностите съставяне и преобразуване на математически задачи върху формирането и развиването в рефлексивно-синергетичен план на комплексни знания и умения у ученици за извършване на основната дейност – решаване на задачи, което потвърждава тезата: рефлексивно-синергетичният ефект от съвместното използване на триадата се изразява в самостоятелно допълване, доизграждане на отделните подсистеми на системата от възможности, която формира и учещия, и обучаващия като самоорганизиращи се личности. 

Keywords: reflexity, synergetic, reflective-synergetic approach, education, triadof activities with mathematical problems

 

REFLECTIVE-SYNERGETIC APPROACHIN MATHEMATICS EDUCATION

 

Abstract. The author makes synopsis of some basic investigations, devoted to the reflection and synergetics, and presents experience on their combination by construction of the reflective-synergetic approach in the education. The relations between the organization, self-organization and reflexion are examined. The experimental work shows the positive effect of the combined use of the activities of creating and transforming mathematical problems on the formation and development, in reflective-synergetic plan of complex knowledge and skills in students to perform the basic activity – problem solving, which confirms the thesis: reflective-synergetic effect of the combined use of the triad is expressed in self-completion, completion of the various subsystems of the system of opportunities that forms both the learner and the teacher as self-organizing personalities.

 

Prof. Vassil Milloushev, DSc.

University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”


ДЕЙНОСТНО ВЪВЕЖДАНЕ НА МЕТАПРЕДМЕТНО И РЕФЛЕКСИВНО СЪДЪРЖАНИЕ НА АРИТМЕТИЧНИТЕ ДЕЙСТВИЯ НА УРОЦИТЕ ПО МАТЕМАТИКА

 

Виктор Гуружапов

Московски градски психолого-педагогически университет

 

Резюме. В статията е представена концепцията за обучението по математика в рамките на теорията за съдържателното (теоретичното) обобщение на В. В. Давидов. В светлината на тази теория e разработен конкретeн учебeн прийом и задачa за въвеждане на метапредметно (рефлексивно) съдържание на аритметичните действия при обучението на малките ученици.

Keywords: theoretical summary, arithmetic, mathematics teaching

 

ACTIVLY INPUTTING OF METAOBJECTIVEAND REFLEXIVE CONTENT OF ARITHMETICAL ACTIONS IN MATHS LESSONS

 

Abstract. The text presents the concept of teaching mathematics in the theory of meaningful (theoretical) summary of V. V. Davidov. According to this theory specific learning tasks and maneuvers are developed to introduce metaobjective (reflexive) content of arithmetic actions in the training of young students.

 

Prof. Victor Guruzhapov

Moscow State University of Psychology & Education


ОПИТ ЗА РАЗБИРАНЕ НА РАЗБИРАНЕТО (МЕТОДОЛОГИЧЕСКИ И МЕТОДИЧЕСКИ АСПЕКТИ В ОБЛАСТТА НА ПРИРОДОНАУЧНОТО ОБРАЗОВАНИЕ)

 

Даниела Димова

СУ „Климент Охридски“ – Департаментза информация и усъвършенстване на учители

 

Резюме. Настоящата статия е опит за разширяване на интерпретационното поле на феномена „разбиране“ в педагогическата реалност и за разкриване на някои от възможните „източници на разбиране“ в процеса на обучение по природните науки. Проблемът за разбирането се обвързва с конструктивисткия дизайн на процесите на учене и преподаване и повечето от съвременните приоритети в областта на природонаучното образование – формиране на научна грамотност, критическо мислене, метакогнитивни умения, интегриране на историята, философията и методологията на науката в учебно-познавателната дейност. Образователните цели са социокултурно детерминирани, но те стават действителни и действени само когато придобият смисъл за учащите. Смисълът предполага оценяване и остойностяване на придобиваните знания и опит, а това не може да стане без рефлексивно отношение към тях. И тук навлизаме във фундаменталната връзка между постигане на разбиране и развитието на рефлексивното мислене. В рефлексията разбирането се включва чрез търсенето, извличането, добиването на личностен смисъл на знанията и извършваните дейности. Реализирането на тази връзка се осъществява чрез специфични и целенасочени педагогически подходи, обхващащи всички компоненти на системата процес на обучение.

Keywords: understanding, reflection, values 

 

UNDERSTANDING FOR UNDERSTANDING – METHODOLOGICAL ASPECTS OF NATURAL SCIENCES EDUCATION

 

Abstract. This article aims to broaden the scope of interpretation of the problem of understanding in the pedagogical reality. The issues of understanding in the field of natural science education are discussed. The problem of understanding is linked to important contemporary priorities – scientific literacy, metacognitive skills, the role of history, methodology and philosophy of science, reflective thinking.

 

Dr. Daniela Dimova, Acoss. Prof.

Department of Information and In-service Teacher Training

University of Sofia

 

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XX, книжка 5, 2012 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 2, 2016 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 4, 2016 Default ThumbnailСтратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 5, 2016

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Да ръкоделисаш книга

Следваща статия

Чуждоезиково обучение, книжка 1, година XLIII, 2016

Следваща статия

Чуждоезиково обучение, книжка 1, година XLIII, 2016

"Математика и информатика", книжка 1, година LIX, 2016

сп. "История", книжка 1, година XXIV, 2016

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"