СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ / RESEARCH AND PARADIGMS
Критика на лабораторния социално-психологически експеримент
[Critique of the Laboratory Social-Psychological Experiment] /
Дончо Градев / Doncho Gradev – стр. 443
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Историята на детството като направление в психоисторията (теорията на Лойс де Мос)
[Childhood History as a New Direction in Psychohistory (Loyd deMause’s Theory] /
Милка Терзийска / Milka Terziyska – стр. 460
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Трансфер на добри практики за професионално обучение на младежи в неравностойно положение в България
[Transfer of Good Practices for Vocational Education for Young People in Disadvantage in Bulgaria] /
Миглена Молохова, Зорница Станева / Miglena Molhova, Zornitsa Staneva – стр. 487
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ВЪЗРАСТНИ – НАУЧНА ПОЛИТИКА / ADULT EDUCATION – SCIENCE POLICY
Образованието на възрастните в България [Adult Education in Bulgaria] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurva – стр. 496
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Междукултурна комуникация, междукултурно учене и чуждоезиково обучение
[Cross-Cultural Communication and Cross-Cultural Education and Language Education] /
Мина Хубенова / Mina Hubenova – стр. 509
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Интеркултурно образование за учители, работещи в мултиетническа среда
[Intercultural Education for Teachers Working in Multicultural Environment] /
Ирина Колева / Irina Koleva – стр. 529
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ / EDUCATIONAL ASSESSMENT
Questionnaire Development [Разработване на въпросник] /
Prue Anderson, George Morgan / Прю Андерсън, Джордж Морган – стр. 533
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Российская система оценки качества образования: главные уроки (аналитический обзор)
[The Russian System of Assessing the Quality of Education: Key Lessons (Analytical Review)] /
В. Болотов / V. Bolotov / И. Вальдман / I. Valdman / Г. Ковалёва / G. Kovaleva / М. Пинская / M. Pinskaja – стр. 552
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ /
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS – стр. 575
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 577
КРИТИКА НА ЛАБОРАТОРНИЯ СОЦИАЛНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИ ЕКСПЕРИМЕНТ
Дончо Градев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящата статия представя критичното развитие на основните ограничения на лабораторния социално-психологически експеримент. Разглежда се изискването на уникалния статус на експерименталния метод като начин за гарантиране на успех в съвременното социално-психологическо изследване. Съществуват важни данни, които, от една страна, поставят ударение върху това, че експерименталният метод води до неприемливо пренебрегване на традиционните изследователски методи и като цяло на социално-психологическото знание. Възможно решение на този проблем се предлага от „Критичната социална психология“, която дава приоритет на качествените изследователски методи.
Keywords: critical social psychology, biases of social-psychological experiment, prerequisites of the successful experimentation, context of social-psychological research
CRITIQUE OF THE LABORATORY SOCIAL -PSYCHOLOGICAL EXPERIMENT
Abstract. The present paper represents the critical development of the basic limits of the laboratory social-psychological experiment. It reveals the demand of the unique status of the experimental method as a means of securing success in the contemporary social-psychological research. There is important data, which – in one hand – emphasize on the fact that the experimental method leads to unacceptable neglecting of the traditional research methods, and, in general, of the social-psychological knowledge. A possible solution to that problem is offered by „The Critical Social Psychology“, which gives priority to the qualitative research methods.
Prof. Doncho Gradev, DSc
Sofia University „St. Kl. Ohridski“
ИСТОРИЯТА НА ДЕТСТВОТО КАТО НАПРАВЛЕНИЕ В ПСИХОИСТОРИЯТА (ТЕОР ИЯТА НА ЛОЙД ДЕ Мос)
Милка Терзийска
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Целта на настоящата статия е да представи теорията на Лойд Де Мос за историята на детството. Разгледани са етапите в развитието на историята на детството като направление в психоисторията в края на ХІХ и през ХХ в., както и основните моменти в теорията на Лойд Де Мос: възгледите му за психоисторията, еволюцията на детството, периодите в развитието на историята на детството и стиловете възпитание. Откроени са положителните и отрицателните страни в концепцията на Лойд Де Мос и нейната роля за развитието на историята на детството като нова изследователска област.
Keywords: Lloyd deMause, psychohistory, history of childhood
CHILDHOOD HISTORY AS A NEW DIRECTION IN PSYCHOHISTORY (LOYD DEMAUSE’S THEORY)
Abstract. Present paper aims at revealing Loyd deMause’s Theory about history of childhood. It traces the stages in development of childhood history as a direction in psychohistory at the end of XIX and XX century, as well as the basic principles in Loyd deMause’s Theory: his views about psychohistory, evolution of childhood, the development stages of childhood history and education styles. The positive and negative aspects of deMause’s theory are differentiated, as well as its role for the development of childhood history as a new research field.
Milka Terziyska, PhD
Sofia University „St. Kl. Ohridski“
Faculty of Pre-school and Primary School Education
ТРАНСФЕР НА ДОБРИ ПРАКТИКИ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО ОБУЧЕНИЕ НА МЛАДЕЖИ
В НЕРАВНОСТОЙНО ПОЛОЖЕНИЕ В БЪЛГАРИЯ
Миглена Молхова
Зорница Станева
Фондация за развитие на културния и бизнес потенциал на гражданското общество
Резюме. Проведените в рамките на посочения проект дейности се фокусират върху системите за професионално образование и обучение (ПОО) в България и Германия и са насочени към изследване на практиката в тази област и извеждане на примери за успешни и ефективни инициативи в сферата на професионалното обучение с целева група младежи в неравностойно положение и експерти обучители. Дейностите по проекта бяха структурирани така, че след разглеждане и сравняване на правните рамки на ПОО в България и Германия, мястото, ролята и подходите за предоставяне на ПОО от съответните институции, проучване и анализиране на използвани подходи за идентифициране на потребностите от обучение на младежи в нер авностойно положение и методите за разработване на програми за ПОО за тази целева група в двете държави да се стигне до идентифициране на добри практики в областта на ПОО, които да могат да се трансферират в България. След анализ на множество практики за професионално обучение на младежи в неравностойно положение в Германия и след проведени дискусии с представители на целевите групи по време на работни семинари, организирани в рамките на проекта, бяха избрани 7 добри практики, представени по-долу, които включват иновативни подходи на обучение и които биха могли да бъдат адаптирани за приложение в системата на ПОО в България.
Keywords: vocational education, young people in disadvantage, vocational education and training (VET)
TRANSFER OF GOOD PRACTICES FOR VOCATIONAL EDUCATION FOR YOUNG PEOPLE IN DISADVANTAGE IN BULGARIA
Abstract. The activities, held according to the project, are focused on the systems for vocational education and training (VET) in Bulgaria and Germany, aiming to research the practice in this field and to show examples of successfull and effective initiatives in the field of vocational education, addressing a group of young people in disadvantage and expert-teachers.The project’s activities were designed so that after analyzing and comparing the legislative settings for VET in Bulgaria and Germany, the place, the roles and the approaches for providing VET at the relevant institutions, research and analysis of the applied approaches for identifying the needs for education for young people in disadvantage, and the methods for elaboration of programs for VET for that target group in both countries in order to be able to identify good practices in the field of VET, which could be transferred to Bulgaria. After analyzing multiple practices for vocational education for young people in disadvantage in Germany, and after having discussion with representatives of the target groups during workshops, organized during the the project, seven good practices were chosen, which are explained below, and include innovative approaches for education which could be adapted for application in the system of VET in Bulgaria. The current article is developed with regard to the implementation of „Innovative approaches for identifying and responding to vocational education and training needs of disadvantaged youth“ project, contract number BG051PO001-7.0.01-0014-C001, implemented with the financial support of the Human Resources Development Operational Programme 2007–2013, co-financed by the European Social Fund of the European Union.
Miglena Molhova, PhD
Zornitsa Staneva
Foundation for development of the cultural and business potential of civil society
ОБРАЗОВАНИЕТ ВАНИЕТО НА ВЪЗРАСТНИТЕ В БЪЛГАГАРИЯ
Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя историческите стъпки на зараждането и развитието на образованието на възрастните по българските земи. Очертани са възможностите за българите да учат в различни исторически етапи и в най-ново време.
Keywords: adult education, system of adult education, educational policy, lifelong learning
ADULT EDUCATIONCATION IN BULGARIA
Abstract. This paper shows the historic steps in the appearance and development of adult education throughout the Bulgarian territories. It also underlines the possibilities for learning available to the Bulgarians in different historic periods and in present time.
Prof. Viara Gyurva, PhD
Sofia University „St. Kl. Ohridski“
Faculty of Education
МЕЖДУКУЛТУРНА КОМУНИКАЦИЯ, МЕЖДУКУЛТУРНО УЧЕНЕ И ЧУЖДОЕЗИКОВО ОБУЧЕНИЕ
Мина Хубенова
Университет за национално и световно стопанство
Резюме. Статията разглежда междукултурната комуникация в контекста на обучението по чужд език. Представя се картина на най-широко използваните видове тренинги с цел създаване на междукултурна компетентност у обучаваните по чужд език. Извеждат се принципи и методи за стимулиране на горепосочените цели.
Keywords: educational technology, multicultural education, competence, strategies
CROSS -CULTURAL COMMUNICATION AND CROSS -CULTURAL EDUCATION AND LANGUAGE EDUCATION
Abstract. The paper is about cross-cultural communication in the context of language education. It depicts the most broadly used types of trainings, aiming at formation of cross-cultural competency at the foreign language students. It also shows principles and methods for stimulating the above described goals.
Mina Hubenova, PhD
University of National and World Economy
Faculty of International Economics and Politics
РОССИЙСКАЯ СИСТЕМА ОЦЕНКИ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ: ГЛАВНЫЕУРОКИ
(АНАЛИТИЧЕСКИЙ ОБЗОР)
В. Болотов / И. Вальдман / Г. Ковалёва / М. Пинская
Резюме. Текст анализирует уроки, которые извлекли многие страны при реформировании своих систем оценивания. Основная цель – представить опыт России по созданию системы оценивания и поделиться уроками, ко- торые извлекли российские специалисты за последние десять лет.
Keywords: еvaluation systems, Russian experience
THE RUSSIAN SYSTEM OF ASSESSING THE QUALITY OF EDUCATION : KEY LESSONS
(ANALYTICAL REVIEW)
Abstract. The text analyzes the lessons learned from many countries in reforming their evaluation systems. The main goal is to share the Russian experience in establishing evaluation systems during the last ten years.