ПЕДАГОГИКА
НАУЧНОТЕОРЕТИЧНО И МЕТОДИЧЕСКО СПИСАНИЕ
ГОДИНА LXXXV, 2013
PEDAGOGY
EDUCATIONAL JOURNAL
VOLUME 85, 2013
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ/ ANNUAL CONTENTS
                                                       СТРАНИЦИ / PAGES
Книжка 1 / Number 1:                      1–160
Книжка 2 / Number 2:                     161–320
Книжка 3 / Number 3:                     321–480
Книжка 4 / Number 4:                     481– 640
Книжка 5 / Number 5:                     641–800
Книжка 6 / Number 6:                     801–960
Книжка 7 / Number 7:                     961–1120
Книжка 8 / Number 8:                    1121–1280
Книжка 9 / Number 9:                    1281–1440
30 ГОДИНИ  ПЕДАГОГИЧЕСКИ  ФАКУЛТЕТ  ПРИ  ВЕЛИКОТЪРНОВСКИЯ  УНИВЕРСИТЕТ „СВ.  СВ.  КИРИЛ  И  МЕТОДИЙ”
30  YEARS FACULTY OF EDUCATION OF ST. CYRIL AND ST. METHODIUS UNIVERSITY OF VELIKO TURNOVO
1289 –1301 Великотърновският университет „Св. св. Кирил и Методий” – вчера, днес, утре
[St Cyril And St Methodius University Of Veliko Turnovo – Yesterday, Today, Tomorrow] /  
Пламен Легкоступ /Plamen Legkostup
1302–1313 Педагогическият факултет на Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий” празнува своята тридесетгодишнина 
[The Faculty of Education of St.Cyril And St.Methodius University of Veliko Turnovo is Celebrating its 30th Anniversary] / 
Розалия Кузманова- Карталова / Rozaliya Kuzmanova-Kartalova
1314–1322  Социалната  интелигентност –  измерение  на  професионалната компетентност и ефективност на съвременния образователен мениджър
[Social Intelligence as a Measurement of the Professional Competence and Effectiveness of the Modern Educational Manager] /
Пенка  Костова / Penka Kostova
1323–1330  Глобализационни  измерения  и  съвременно  образование
[Globalization Perspectives and Cntemporary Education] / 
Маринела Михова / Маrinela Mihova
1331– 1339 Социалната педагогика и изкуството
[The Social Pedagogy and Art] / 
Пламен Легкоступ / Plamen Legkostup
1340– 1349  Социалната  инклузия  в  съвременното  обучение  по  религия
[The Social Inclusion in Contemporary Religious Education] / 
Магдалена Легкоступ / Magdalena Legkostup
1350–1356 Специфики на работата с двама клиенти при социалната работа със семейства
[Specifi city of the Work with Two Clients in Social Work with Families] /
Розалия  Кузманова-Карталова / Rozaliya Kuzmanova-Kartalova
1357–1365  Учители   възрожденци  в  Търново
[Renaissance Teachers in Turnovo] / 
Венка Кутева-Цветкова / Venka Kuteva-Tsvetkova
1366–1373 Новаторството в Еленското класно училище
[Innovation in Elena Secondary School] / 
Веселина Петрова / Veselina Petrova
1374–1380 Технологии за полова идентификация на децата от предучилищна възраст
[Technologies for Gender Identifi cation of Preschool Children] / 
Рени Христова-Коцева / Reni Hristova-Kotseva
1381–1388 Коопериран компетентностен подход в технологичното обуче-ние  на  студентите-педагози
[Cooperated Competence Approach in the Technological Education of Students Studying Pedagogy] / 
Радка Гайдова /Radka Gaidova
1389–1395 Специфика на основните умения за критическо мислене на учеиrците от начален училищен етап
[Characteristics of the Critical Thinking Skills of Young Students] / 
Антония Кръстева / Antoniya Krasteva
1396–1405 Компетентностен подход в обучението по преразказване (1.–4. Клас)
[Competence Approach to the Text Reproduction Education (1 st–4 th Grade)] /
Мариана Мандева / Mariana Mandeva
1406–1412 Актуални измерения на професионално-практическата подготовка на студентите за работа в началното  училище
[Actual Dimensions of the Practical Preparation of the Students for the Work in a Primary School] / 
Галя Бонева / Galia Boneva
1413–1420 Някои аспекти на диагностичната дейност на класния ръководител
[Some of the Aspects of the Diagnostical Activity of a Class-Teacher] / 
Любомира Попова / Lyubomira Popova
40 ГОДИНИ ОБЕДИНЕНО ДЕТСКО ЗАВЕДЕНИЕ 7 „ДЕТЕЛИНА“, СОФИЯ / 
40 YEARS KINDERGARTEN 7 „DETELINA”, SOFIA
331 ПОЗДРАВЛЕНИЯ
344 – 361 Идеен проект за развитие на Обединено детско заведение 7 „Детелина“ (авторски тип детска градина) (2013–2020 г.) 
[Concept idea for Development of a Kindergarten „Detelina“ Project (Author Type Kindergarten) for the period  2013–2020] / 
Ксения Семизорова / Ksenia Semizorova
362 – 374 Параметри на общуване с литературна творба при 6–7-годишното дете 
[Parameters of Communication with Literary Works At 6–7 Years Old] /
Гинка Златанова / Ginka Zlatanova
375 – 385 Възпитаване на транспортна култура у 5–6-годишното дете чрез подвижни игри като допълнителна форма на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина 
[Nurturing Transport Culture among Children (5–6 Years), Using Mobile Gaming as an Additional form of Pedagogical Interaction in a Kindergarten] / 
Адриана Деспотова / Adriana Despotova 
386 – 396 Ролята на декоративното рисуване за развитието на фината моторика у детето в периода на 5–7-годишна възраст 
[The Role of Decorative Painting for the Development of Fine Motor Skills of a Child in Preschool] /
Надя Ралчева / Nadya Raltcheva
397 – 407 Педагого-психологически  проекции  за  взаимодействие  с  родителя 
[Teacher-Psychological Projections for Interaction with Parents] / 
Галинка Тонева / Galinka Toneva 
408 – 414 Адаптацията на 3–4-годишните деца при постъпването им в детската градина 
[Adaptation of 3-4 Years Old Children in Kindergarten] / 
Росица Георгиева / Rositsa Georgieva 
415 – 420 Социално-педагогически тренинг  с родители на тема „Агресията у децата на 6–7-годишна възраст в условията на детската градина“ 
[Socio-Pedagogical Training Parents on „Aggression in 6-7 Years Old Children in Kindergarten“] / 
Мариела Дъковска / Mariela Dukovska
421 – 425 Толерантни ли сме един към друг? 
[Are we Tolerant tо Each Other?] / 
Вера Христова / Vera Hristova
426 – 431 Влияние  на  музикалните  дейности  върху  развитието  на  фонетичния слух и говора на децата от предучилищна възраст 
[Influence of Musical Activities on the Developmwent of Phonetic Speech and Hearing Preschool Children] / 
Янита  Стойчева / Ianita Stoicheva  
432 – 439 Празничната  среда  в  детската  градина 
[Festive Environment in Kindergarten] / 
Лидия Стефанова / Lidia Stefanova
440 – 448 Формиране на здравословни навици и привички у децата от предучилищна възраст 
[Developing Healthy Habits and Habits in Preschool Children] /
 Марияна Михнева / Mariana Мihneva 
449 – 454 Да опазим детското здраве! 
[Protecting Children’s Health] / 
Мая Топалова, Симона Пейчева / Maya Topalova, Simona Peycheva
455 – 460 Как  да  отгледаме  малък  природолюбител? 
[How to Grow a Small Nature Lovers?] / 
Мадлена Николова, Ани Цветкова / Madlena Nikolova, Ani Tzvetkova
461 – 467 Щафетната  игра  като  метод  на  педагогическо  взаимодействие  при 6–7- годишните деца в условията на детската градина 
[Role Games as a Method of Pedagogical Interaction in Six-Seven Years Old Child in the Kindergarten] / 
Бойка Христова / Boyka Hristova
468 – 474 Социално-личностната готовност на детето за реализация на новата социална роля – ученик 
[Social-Personal Preparedness of the 6-7 Years Old for Implementation of the New Student’s Social Role] / 
Милена Джолова / Milena Djolova
АКТУАЛНИ ПАРАМЕТРИ НА ОБУЧЕНИЕТО /
 CURRENT PARAMETERS OF EDUCATION
1152 – 1178 Проектно или проблемно базирано учене и обучение – изберете сами 
[Problem- or Project-based Learning and Education – Make your Choice] / 
Силвия Николаева / Silvia Nikolaeva
1179 – 1196 Компетентностно базиран модел на преподавателя на възрастни учащи 
[Competency Based Model of adult Educator] / 
Вяра Гюрова / Viara Gyurova
1197 – 1206 Овладяването на концепции в процеса на опознаване на природата в началното училище 
[Concept attainment in the Process of Primary science Education] / 
Иванка Кирилова / Ivanka Kirilova
ГРАЖДАНСКО  ОБРАЗОВАНИЕ  И  СОЦИАЛНА  РАБОТА / 
CIVIC EDUCATION AND SOCIAL WORK
211 – 221 Изграждане  на  училищната  общност  като  гражданско  общество – вътрешни  и  външни  проекции 
[Еstablishing the School Community as a Civil Society Internal and External Projections] / 
Яна Рашева-Мерджанова / Yana Racheva-Merdjanova
228 – 235 Професионална култура на социалния педагог 
[Professional Culture of the Social Pedagogue] / Искра Петкова / Iskra Petkova
ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / 
DOCTORAL RESEARCH
276 – 289 Формиране  и  развитие  на  самооценка  при  децата  от  начална училищна  възраст 
[Formation and Development Self-Assessment in Pupils from Primary School]  / 
Анна  Радева-Миронова / Anna Radeva-Mironova
569 –  582 Информираността на родителите за интегрираното обучение на деца със специални образователни потребности 
[The Level of Information of Parents for Integration Education of Children with Special Needs ] / 
Детелин Костадинов, Иван Карагьозов / Detelin Kostadinov, Ivan Karagyozov
583 – 595 Самооценка на студенти върху общи компетенции, свързани  c творчеството (анкетно проучване)
[Self-assessment of Students Based on General Competences and Connected with Creativity (Questionnaire Study)] / 
Боряна Тодорова, Николина Ангелова–Барболова / Boryana Todorova,  Nikolina Angelova-Barbolova
ИНОВАЦИИ,  ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА  И  ТЕНДЕНЦИИ  В ПОСТМОДЕРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ / 
INNOVATIONS, CHALLENGES AND TENDENCIES IN THE POST MODERN EDUCATION
810 – 824 Теоретико-приложни проблеми на конструирането на тест за национално външно оценяване по „Човекът и обществото“ за 4. клас (2013)  
[Theo-retical and Applied Problems of Constructing a Test of National External Evaluation in „Human Beings and Society“ 4. Class (2013)] /  
Ваня Петрова, Цонка Каснакова, Мариан Делчев, Жана Минчева, Радостина Стоянова, Рада Димитрова, Мария Темникова / 
Vanya Petrova, Tsonka Kasnakova, Marian Delchev, Zhana Mintcheva, Radostina Stoyanova, Rada Dimitrova, Maria Temnikova
825 – 839 Docimological Models in Mother Tongue Teaching –  an Example of Educational Policy in the Republic of Croatia] / 
Dunja Pavličević-Franić, Katarina Aladrović Slovaček
840 – 845 The Philosophical and Social Basis of Education / 
Emil Sulejmani
846 – 855 Квалификация на учителите – личностно предизвикателство и/или обществена потребност 
[Teacher Qualification – Personal Challenge   and/or Public Need] / 
Илиана Петкова / Iliana Petkova
856– 867 Mothers’ and Teachers’ Perceptions Upon the Preschool Children’s Behaviours / 
Emine Ahmetoğlu, Münevver Hansa Bilek, Demirali Yaşar Ergin
868 – 876 Проучване на интересите и отношенията на студентите към музикално-компютърните  технологии 
[Research of the Interests and Attitudes of the Students towards Computer Music Technologies] / 
Милен Димитров / Milen Dimitrov
877– 889 Media in Preschool Age of Child’s Life] / Sonja Petrovska, Jadranka Bocvarova
890 – 898 Prospective Teachers’ Attitudes Towards Teaching Profession at Trakya University / Yildirim Bayazit
899 – 908 Усвояване на имената в контекста на текстосвързващата им функция 
[Learning of Nouns in the Context of their Function as Links Within the Text] / 
Снежанка Георгиева / Snezhanka Georgieva
909 – 917 The Infl uence of the Motor Abilities of the Social Status of the Individual in the Group in Female Students Aged 10 / 
Marjan Malcev, Maja Vasovic
918 – 932 Статистически анализ на изпитите по обща езикова култура в Тракийски университет 
[Statistical Analysis of the General Language Culture Examinations for Student’s Admission In Trakia University, Bulgaria] / 
Николай Такучев / Nikolay Takuchev
933 – 941 Importance of the Social Environment at School and School Settings to Reduce Morbidity Among Children / 
Mariana Lambova, Tonguç Başaran 
942 – 947 Creativity in the Modern Education / 
Sabit Vejseli
948 –  954 Impact of Prospective Elementary Teachers’ Success in Science and Technology Teaching I and II on Self-Effi cacy Belief / 
Suat Yapalak
КАРИЕРНО РАЗВИТИЕ / 
CAREER DEVELOPMENT
1207 – 1218 Офис  за  кариерни  услуги  на  Факултета  по  изкуства  и  науки  в  Харвардския университет – електронни услуги за студентите и иновативни практики  
[Office of Career Services of the Faculty of Arts and Sciences at Harvard University – Electronic services for students and Innovative Practices] / 
Кристиан Либих / Кristian Libih
КНИЖНИНА/ BOOKS
632 – 634 Kолективна монография „Работа с деца в риск“ 
[Work with Children at Risk] / 
Инна Федотенко / Inna Fedotenko
1110 – 1112 „Обучение на учители за формиране на знания, умения и компетенции за  работа в интеркултурна среда“ 
[Training Teachers for Formation of Knowledge, Skills for Work in intercultural Environment] / 
Красимира Табакова / Krasimira Tabakova
ОБРАЗОВАНИЕТО  В  ОБЩИНА  ШУМЕН –  РЕАЛНОСТ  И  ДОБРИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ / 
EDUCATION IN THE MUNICIPALITY OF SHUMEN – REALITY AND GOOD PEDAGOGICAL PRACTICES
12 –  15 Единство на местна власт и обществен интерес – основа на управление на образователните институции в община Шумен
 [Unity of Local Government and Public Interest – Basic Management of Education in the Municipality] /
Красимир Костов / Krasimir Kostov
ПАМЕТТА НА ПОТОМЦИТЕ / 
THE MEMORY OF THE DESCENDANTS
541 – 554 Проф. Василка Манова-Томова – бележит български учен педагог и психолог
[Prof. Vassilka Manova-Tomova – a notable Bulgarian scholar, psychologist and pedagogist] /
 Любомир Георгиев, Милка Василева / Lubomir Guerguiev,  Milka Vassileva 
555 – 568 Свещеник Георги Маринов Полуганов – основателят на училището и първият учител в Поликрайще
[Priest Georgi Marinov Poluganov –  the Founder of the School and the First Teacher in Polikraishte] / 
Георги Георгиев, Трифонка Попниколова, Марияна Георгиева-Гроссе / Georgi Georgiev, Trifonka Popnikolova, Mariana Georgieva-Grosse
968 – 981 „Слънцето“ на възпитателната система в ТВУ – Ракитово [„The Sun“ of the Educational System in Labor Reform School – Rakitovo] / 
Йордан Колев / Jordan Kolev
1127 – 1131 Научното обкръжение на Михаил Герасков в Цюрих  
[The  scientific Environment of Mikhail Geraskov in Zurich] / 
Пламен Радев / Plamen Radev
1132 – 1151 Димитър Дончев – с възхита за българския учител – 100 години от рож-дението на Димитър Евстатиев Дончев (5.10.1913 – 15.02.1997) 
[Dimitar Donchev – in Аdmiration of the Bulgarian Teacher – 100 Years since the Birth of Dimitar Evstatiev Donchev (5.10.1913 – 15.02.1997)] / 
Йордан Колев / Jordan Kolev
ПЕДАГОГИЧЕСКИ РАКУРСИ / 
PEDAGOGICAL PERSPECTIVE
489 – 505 Свобода или принуда – един от вечните въпроси на педагогическата наука 
[Freedom or Coercion – One of the Eternal Questions of Pedagogical Sciences] /
Наталия Витанова / Natalia Vitanova
ПРАКТИКО-ПРИЛОЖНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / 
PRACTICAL AND APPLIED RESEARCH
506 – 517 Практически модели за организация на училището в контекста на европейските тенденции за реформиране на началното и средното общо образование
 [Practical Models of School Organization in the Context of European Trends for Reform in Primary and General Secondary Education ] /  
Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova
518 – 530 Урокът за създаване на ученически писмени текстове с етикетна функция (І–ІV клас) 
[Lessons for Creating Students Written Texts with Etiquette Functions (1st – 4th Grade)] /
 Мариана Мандева / Mariana Mandeva
531 – 540 Развитие на мотивацията за постижения чрез природонаучното обучение в началното училище 
[Development of Achievement Motivation through Primary Science Education] /
Иванка Кирилова / Ivanka Kirilovа
ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИВНОТО ПОВЕДЕНИЕ У ДЕЦАТА В УЧИЛИЩЕ И ДЕТСКАТА ГРАДИНА / 
THE PREVENTION OF AGGRESSIVE CHILDREN`S BEHAVIOR IN SCHOOL AND KINDERGARTEN
30 – 34 Научно-практическа  конференция „Превенция  на  агресията в  предучилищна  възраст” (8-9  ноември 2012  г.) 
[Scientifi c-Practical Conference “Prevention of Aggression in Preschool” (8-9 November 2012)]
 Поздравление на г-жа Живка Тонева, Зам.- кмет „Култура, просвета и образование”, община Шумен / 
Welcoming Speech from Mrs. Zhivka Toneva, Deputy Mayor of Culture and Education, Municipality of Shumen
35 – 57 Агресията и насилието в училище 
[Aggression and Violence at School] / 
Иван Иванов / Ivan Ivanov
58 – 64 Агресията  и  враждебността  в  предучилищна  възраст 
[Aggression and Hostilities Observed in Children of Pre-school Age] /  
Лучиян  Милков / Luchiyan Milkov
65 – 69  Местната  власт  и  социалните  фактори   за  превенция  на  агресията сред децата от предучилищна възраст 
[Local Government and Social Factors Prevention Aggression among Preschool Children] /
 Найден Косев / Nayden Kosev
70 – 75 Програма за превенция на агресивното поведение при децата от предучилищна възраст (община Шумен, 2010 – 2012 година) 
[Program for Prevention of Ag-gressive Behavior of the Children in Pre-School Age (Municipality of Shumen, 2010 – 2012)] / 
Йорданка Димитрова / Yordanka Dimitrova
76 – 79 Ролята  на  психолога  в  детската  градина  при  работа  с  деца  от  предучи-лищна  възраст  с  агресивни  прояви  в  поведението 
[The Role ot the Psychologist in Kindergarten in his Work with Children with Aggressive Behavior] / 
Диляна Михайлова / Dilyana Mihailova
80 – 85 Интерактивни  игри  за  превенция  на  агресивното  поведение  
[Interactive Games for Prevention Aggressive Behavior of Children] / 
Димитрина Минева, Даниела Борисова / Dimitrina Mineva, Daniela Borissova
86 – 89 Как родителите се справят с агресивните и гневни изблици на своите деца 
[How Parents are Dealing with the Aggression and Anger Outbursts of their Children] / 
Яна Жечева / Yana Zhecheva
90 – 93 Взаимодействието в детската градина чрез интерактивните игри
 [Interactive Games Versus Aggression] / 
Веселина Савова / Veselina Savova
94 – 102 Изкуството за превенция агресивното поведение на децата 
[Art for Preven-tion of Child Aggressive Behavior] / 
Евгения Миланова, Виолета Николова, Величка Радева / Evgenia Milanova, Violeta Nikolova, Velichka Radeva 
103 – 106 Милосърдието  и  благотворителността  като  средство  за  превенция  на агресията  в  предучилищна  възраст 
[Compassion and Charity as a Tool for Prevention of Agression in Pre-School Age] / 
 Евгения  Цветанова / Evgeniya Tsvetanova 
107 – 109 Превенция  на  агресията  у  децата  чрез  дейностите  на  детската градина 
[Child Aggression Prevention through Kindergarten Ac-tivities] /  
Илиана  Пантелеева,  Надежда  Минчева / Iliana Panteleeva, Nadezhda Mincheva
110 – 114 Как да се помогне на децата да общуват пълноценно 
[How to Help Children to Socialize] / 
Иванка Рачева / Ivanka Racheva
115 – 119 Превенция  на  агресивното  поведение  на  детето  чрез  интерактивни ролеви  игри
[Prevention of Children’s Aggressive Behaviour through Interactive Roleplay Games] / 
Ивелина Кънева / Ivelina Kaneva
120 – 123 Приятелството в живота на детето 
[Friendship in the Life of the Child] /
 Даниела Димитрова,  Kрасимира Василева / Daniella Dimitrova, Krasimira Vasileva
124 – 130 Превенция на агресията в детската градина със споделено щастие и любов 
[Prevention of Aggression in the Kindergarten with Shared Heppiness and Love] /
Румяна Колева, Петя Атанасова / Rumyana Koleva, Petya Atanasova
131 – 133 Изкуството  като  възможност  за  превенция  на  агресията
 [Art by Possibility for Preventing Aggression] / 
Йонка Мършелева, Диана Тодорова /Yonka Marsheleva, Diana Todorova
134 – 138 Техники за справяне с гнева и намаляване агресивните прояви  на децата 
[Techniques for Dealing with Anger and Reduce Aggressive Acts of Children] / 
Мария Александрова / Maria Alexandrova
139 – 142 Предай нататък 
[Pay it Forward] / 
Вилдан Мехмедова / Vildan Mehmedova
143 – 145 В помощ на родителите за преодоляване на агресията чрез интерактивни игри и запознаване с правата и задълженията на децата 
[Helping Parents to Overcome Agression by Interactive Games and Knowing the Rights and Obligations of Children] / 
Татяна Йорданова / Tatiana Yordanovа
146 – 149 Заедно  да  бъдем  добри (Педагогическа  ситуация  в  подготвителна група) 
[How to be Good Together (Реdagogical Situations in Preparatory Group)] / 
Нели Друмева / Nelli Drumeva
150 – 168 Как школа по християнски ценности може да работи  срещу агресията в детска възраст 
[How Christian School can Work Against the Aggression in the Children] / 
Пепа Макариева / Pepa Makarieva
169 – 175 Иновативен модел на технологични подходи и похвати за по-ефективно семейно възпитание
 [Innovative Model – Approaches and Techniques for Better Family Education] /   
Божена Такворян–Солакян / Bojena Takvoriyan–Solakiyan
176 – 183 Компютърът – алтернатива  или  средство,  подпомагащо  обучението 
[Computer – Alternative Means for Supporting Training] / 
Виолета Кюркчийска / Violeta Kyurkchiyska
184 – 192 Интерактивни  техники  в  часовете  за  самоподготовка  в  началното училище 
[Interactive Techniques in the Hours for Autodidact at Primary School] / 
Снежана Николова / Snejana Nikolova
193 – 196 Приложение  на  интерактивната  дъска  в  обучението  по  математика 
[Application of Interactive Board in Mathematics Education] / 
Галина Христова / Galina Hristova
197 – 202 Национален  конкурс  за  рециклиран  дизайн.  Детски  музикални инструменти  и  помпони 
[National Competition for Recycled Design. Children Musical Instruments and Pompons] /   
Марияна Венкова / Mariyana Venkova
203 –  210 Педагогическото  взаимоотношение  учител–възложител–изпълнител при проектноориентирания подход в обучението по информационни технологии 
[Pedagogical Relation Teacher–Assigner–Executor in the Project Oriented Approach in the IT Education] /  
 Ангел Ангелов, Албена Иванова–Неделчева, Донка Иванова /  Anguel Anguelov, Albena Ivanova–Nedeltcheva, Donka Ivanova
ПРИЛОЖНИ  ИЗСЛЕДВАНИЯ / 
APPLIED RESEARCH
236 – 244 За  пресечните  точки  между  предприемачество,  инициативност  и музикалнотворческа  дейност  в  предучилищна  и  начална  училищна възраст 
[About the Point of Intersection Between Entrepreneurship, Initia-tive and Creative Musical Activity in Preschool and Primary School age] /
Пенка Марчева / Penka Marcheva
245 – 254 Формиране  на  комуникативноречеви  умения  за  преразказване (I–IV клас) 
[Developing Students’ Communication Skills for Retelling Text (I–IV Grade)] / 
 Мариана Мандева / Mariana Mandeva
255 – 262 Значение  на  изследователското  учене  и  концепцията Box-Idee 
[Meaning of Discovery Learning and Box-Idee Concept] / 
Боряна Иванова / Boryana Ivanova
263 – 275 Умения  за  разпознаване  на  прилагателните  имена  със  и  без  сетивна опора в обучението по български език на второкласници 
[Abilities of Identification on the Adjectives With and Without a Sensory Mainstay in the Bulgarian Language Training on Second-Graders] / 
Лиляна Расокова / Lilyana Rasokova
РАЗВИТИЕ НА ДЕТЕТО / 
CHILD DEVELOPMENT
1245 – 1253 Детска академия за знания във Виена – иновативна форма за откриване и стимулиране на детския потенциал
[Children’s academy for Knowledge in Vienna  –  an  Innovative  Form  for  Finding  and  Stimulating  Children’s Potential] / 
Боряна Иванова / Boryana Ivanova 
1254 – 1262 Развитие на семантичната страна на речта на 6–7- годишните деца от подгот-вителната група 
[Development of the semantic Part of speech of 6-7-Year Old Children of the Preparatory Group] / 
Любимка Габрова / Lyubimka Gabrova
СЕМЕЙСТВО И УЧИЛИЩЕ / 
FAMILY AND SCHOOL
1263 – 1274 Семейните междуличностни взаимоотношения и връзката им с детското агресивно поведение 
[Family Interpersonal Relationships and their Reference to Children’s Aggressive Behaviour] / 
Юлия Дончева / Julia  Doncheva
СПОДЕЛЕН ОПИТ / 
SHARED EXPERIENCE
290 – 305 Една година в детската градина – практики и изводи
 [One Year in  the Kindergarten] / 
Цеца Георгиева / Tsetsa Georgieva
306 – 309 Смесена група в детската градина – предизвикателство или призвание за учителя 
[Mixed Group in Kindergarten – a Challenge for the Teacher or Vocation] / 
Яница Бочева / Yanitza Bocheva
310 – 314 Седмицата на толерантността под наслов „Светът е за всички, да бъдем толерантни“ 
[The Week of Tolerance Titled „The World is for Everyone to be Tolerant“] / 
Диана Иванова / Diana Ivanova
596 – 613 Диагностика на усвоените практически умения от децата в подготвителна група по направление „Конструктивно-технически и битови дейности“ 
[Diagnostics of the Acquired Practical Skills in Children from a Preparatory Group as per Direction „Constructive-Technical and of Life Activities“ / 
Мария Пенева / Mariya Peneva
614 – 619 Европейски приказки 
[European Fairytales / 
Светла Попова / Svetla Popova
620 – 631 Емоционалната интелигентност като част oт готовността за училище при 6–7-годишните деца 
[Emotional Intelligence as Part of their Readiness for School in 6-7 Year Old Children] / 
Маргарита Абрашева / Любимка Габрова / Margarita Abrasheva / Lyubimka Gabrovа
ЦЕННОСТНИ АСПЕКТИ НА ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ЕЖЕДНЕВИЕ / 
VALUE ASPECTS OF THE PEDAGOGICAL DAILY ROUND
649 – 650 Шалва Александрович. Амонашвили – Учител от бъдещето 
[S.A. Amonashvili –  Teacher of the Future] / 
Емилия Василева / Emiliya Vasileva
651 – 668 Манифест  на  хуманната  педагогика 
[Manifesto of Human Pedagogy] /
Ш. А. Амонашвили / S.A. Amonashvili
669 – 683 Онлайн базирани проекти в обучението по български език и литера-тура в начална училищна възраст 
[Online Based Training Projects in Bulgarian Language and Literature in Primary School] /   
Теодора Вълова / Teodora Valova
684 – 694 Портфолиото на ученика като процес на самопознание 
[Portfolio of Student as a Process of Self-Knowledge] /   
Радка Топалска, Емилия Вълкова, Албена Атанасова / Radka Topalska, Emilia Valkova, Albena Atanassova 
695 – 702 Проектнобазираното  обучение –  в  търсене  формулата  на  успеха 
[Projectbased Learning – in Search of the Formula for Success]  / 
Пенка Дюлгярова / Penka Dulgyarova
703 – 709 Иновационен  потенциал  на  метода  на  проектите  в  началното  училище 
[Innovative Potential of the Projects Method of in Primary School] /
Валерия Герова / Valeriya Gerova
710 – 717 Обучението по гражданско образование в начален етап чрез самос-тоятелно разработване на проекти от учениците 
[Training in Civil Education in Introductory Stage through Independent Elaboration of Projects from Students] / 
Ваня Кунчева / Vanya Kuncheva
718 – 727 Предприемачеството  като  проектнобазирано  обучение  в I  клас 
[The Enterpreneurship as Project-Based Education in I-St Grade] / 
Олга Константинова / Olga Konstantinova
728 – 733 Тестовете – приложение в практиката, правила за съставяне 
[Tests – Practical Application, Rules for Compilation] /   
Гинка Костуркова / Guinka Kosturkova
734 – 740 Самопознанието –  етап  в  процеса  на  опознаване  на  света  в  начална училищна  степен 
[Self-Knowledge – a Stage of the Process in Understanding the World of Primary School] / 
Наталия Хумбаджиева / Natalia Humbadzhieva
741 – 749 Портфолиото като образователна технология 
[Portfolio as an Educational Technology] / 
Мирела Кузманова / Mirela Kuzmanova
750 – 756 Фолклорните празници – мост към духовното израстване на ученика 
[Folk Feasts – Bridge to the Spiritual Growth of the Scholars] / 
Елена Водева, Ибриям Налбантов / Elena Vodeva, Ibryam Nalbantov
757 – 764 Полуинтернатната група – приемственост, ползотворност, перспективи 
[SBGs – Continuity, Usefulness, Perspectives] / 
Денислава Крайчева / Denislava Kraycheva
765 – 772 Информационните и комуникационни технологии  в обучението 
[Information and Communication Technologies in Education] / 
Анелия Нанкова-Нейкова / Aneliya Nankova-Neykova
773 – 780 Допирни светове 
[Touch Worlds] / 
Албена Димитрова, Стилияна Гронева / Albena Dinitrova, Stiliana Groneva
781 – 788 Здравословното хранене на децата – извор на здраве и дълголетие 
[Healthy Nutrition of Children – Fountain of Health and Longevity] / 
Милена Бельовска / Milena Belyovskа
789 – 794 Преди година и сега 
[A Year Ago and Now] / 
Веселка Аршинкова / Veselka Archinkova
982 – 988 Хуманистични аспекти на интерактивното обучение в началното училище 
[Humanistic Aspects of interactive Education at Primary School] /  
Пенка Марчева / Penka Marcheva
989 – 993 Технология на аксеологическото познание при образование за междурелигиозна толерантност 
[Technology Axiological Knowledge in Education for interfaith Tolerance] / 
Румяна Неминска / Rumуana Neminska
994 – 998 Емоционално въздействие на театралната игра при децата от І – ІV клас 
[Emotional impact of the Artical game among Children from i to iV grade] / 
Рени Атанасова / Rennie Atanasova 
999 – 1006 Ценности и духовно-нравствено развитие на малкия ученик 
[ Values And Spiritual-Moral Development of the Small Student] / 
Марияна Ешкенази, Гергана Фиданова, Марияна Вишева, Цветанка Годжилова / Mariana Echkenazi, Guergana Fidanova, Maryana Vicheva, Tzvetanka Godjilova
1007 – 1012 Активизиране на познавателната активност на първокласниците чрез използване на интерактивни техники и технологии 
[Activation of the Cognitive Activity of First grade Students through the Use of interactive Techniques and Technologies] / 
Росица Маринова / Rositsa Marinova
1013 – 1016 Ако можех да погледна през детските очи Мария Шушнева 
[if i Could Look through Children’s Eyes] / 
Мария Шушнева / Maria Shushneva 
1017 – 1022 Ателието по интереси в детската градина – средство за социализиране на децата и хуманизиране на взаимодействието 
[The Workshop of Interests in Kindergarten – a Way of Socializing the Children and Humanization of the Interaction] / 
Румяна Кирилова / Roumyana Кirilova
1023 – 1028 Ценностният образователен подход в педагогическото ежедневие 
[The Approach to Teaching Values Education] /
 Маргарита Марова / Margarita Marova
1029 – 1036 Тренинги за формиране на социални умения у учениците от първи клас 
[Trainings for Social Skill Acquisation in First Grade Students] / 
Анелия Илиева / Aneliya Ilieva
1037 – 1043 Ученето заедно – забавно, интересно и полезно 
[Studying Together – Оun, Interesting and Usefull] / 
Диана Янкова / Diana Yankova
1044 – 1048 Малкият ученик чете 
[Little Student Reads] / 
Марияна Механджиева, Венета Велева / Mariana Mehandjieva, Veneta Veleva
1049 – 1053 Съчинението като начин за развитие на ученическото творчество работа по учебен проект
 [Text Composition as a Way of Enhancing Student Creativity and Improving Writing Work on a School Project] /
 Антоанета Пепелишева / Antoaneta Pepelisheva
1054 – 1058  Световните празници – междукултурен мост
[International Holidays – an Intercultural Bridge] / 
Ренета Савчева / Reneta Savcheva
1059 – 1065 Йога в клас – инструмент, подпомагащ ученето 
[Yoga in Class – a Tool-  Supporting Learning] / 
Таня Делякова / Tania Delyakova
1066 – 1071 С баба и дядо в клас 
[With Grandparents in Class] / 
Цветелин Горанов, Таня Илиева, Цветанка Берова, Нели Иванова, Борка Бончева / Tsvetelin Goranov, Tanya Ilieva, Tsvetanka Berova, Neli Ivanova, Borka Bontcheva
1072 – 1076 Интердисциплинарно състезание „Aз съм българче“ 
[Interdisciplinary Competition „I  am  Bulgarian”]  /  
Мариана Митова, Елена Иванова / Mariana Mitova, Elena Ivanova
1077 – 1081 Род рода не храни, но тежко му, който го няма! 
[Family and Traditions] / 
Диляна Вачкова, Евелина Димитрова / Dilyana Vachkova, Evelina Dimitrova
1082 – 1084 Да помогнем на децата да отворят сърцата си  
[Let’s Help Children to Open their Hearts] / 
Иванка Дебелушина, Нина Маврикова / Ivanka Debeluchina, Nina Mavrikova
1085 – 1089 Eкологично възпитание и формиране на екологична култура
 [Value Aspects of the Pedagogical Daily Round] / 
Петя Башкехайова / Petya Bashkehayova
1090 – 1096 Грета и другите – работа с първокласник  със специални бразователни потребности 
[Greta And  The  Others  –  Working  with  first-graders with Special Educational Needs] / 
Богомила Стефанова / Bogomila Stefanova
1097 – 1101 Доброто е у всеки 
[Kindness is in Everyone] / 
Мария Наскова / Maria Naskova
1102 – 1106 На чаша руски чай в деня на християнското семейство 
[A Cup of Russian Tea on the Day of the Christian Family] / 
Анета Цурева, Елена Ангелова / Aneta Tsureva, Elena Angelova
1107 – 1109 Растем с традициите на нашите предци
[Grow up with the Tradition of our Ancestors] / 
Цветанка Начева / Tzvetanka Nacheva
ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / 
FOREIGN STUDIES
1219– 1230 The Opinions of the student‘s Parents Related with the University Entrance Exam in Edirne City / 
Yıldırım Bayazıt, Emin Akkan,Tonguç Başaran
1231 – 1244 The Comparison of Play Skills And Social Skills Characteristics of Children with Autism Spectrum Disorders / 
Yeşim Fazlioğlu, Erdal Papatğa
ШУМЕНСКИ УНИВЕРСИТЕТ „ЕП. КОНСТАНТИН ПРЕСЛАВСКИ” / 
KONSTANTIN PRESLAVSKY UNIVERSITY OF SHUMEN
16 – 18 Шуменският университет – един от петте класически университета у нас 
[Shumen University – One of the Five Classic Universities in Bulgaria]/ 
Маргарита Георгиева / Margarita Georgieva
19 – 29 Шумен –  просветен  център  през  Възраждането 
[Shumen-Educational Center During  the  Renaissance] / 
Снежана Въчева / Snezhana Vacheva
 
               
								
								
								
								
							


