Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро

По новия предмет ще има избор на програми, а часовете ще се водят от учители

Стела Маринова от Стела Маринова
07-05-2025
в Новини 2025
A A
Снимка Пресцентър на МОН

Около въпросите за доброто и злото, доверието и вярата, щедростта, важността на семейството и приятелството, учтивостта, почитта към родители и учители, грижата, личните емоции, чувствата и желанията, семейните, националните и религиозните празници ще бъде ориентирано съдържанието на програмата „Добродетели/етика“ в I клас. Това стана ясно при представянето на концепцията на неконфесионалната учебна програма за предмета „Добродетели и религии“ в МОН.

„При разработването на концепцията за програмата „Добродетели/етика“ сме стъпили на опита в другите страни и на този от български училища, които имат подобни алтернативни програми, както и на това, което смятаме, че децата трябва да придобият като отношение и нагласи към света“, посочи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.

Документът е публикуван за обществено обсъждане до 6 юни. Той не е окончателен проект, а основа, върху която да се проведат дебати.

Другите две алтернативни учебни програми – „Религия – православие“ и „Религия – ислям“, до голяма степен ще стъпят върху действащите в момента програми за конфесионално изучаване на религия.

„И по трите учебни програми ценностното формиране ще бъде по отношение на това, което наричаме универсални човешки ценности. С предмета „Добродетели и религии“ поставяме фокус върху възпитанието в добродетели и ценности, защото смятаме, че то е от най-важните задачи на образователната система“, обясни министър Вълчев.

Просветният министър подчерта, че в българското училище няма да се учи задължително конфесионално религия.

Общото между различните алтернативни учебни програми

е тяхната насоченост към духовността, универсалните човешки ценности и добродетели, сред които уважението към достойнството на ближния, честността, отзивчивостта към нуждите на другите, съпричастността към техните тревоги и страдания, умереността, смелостта, великодушието, щедростта и други, става ясно от публикувания проект.

Темата за въвеждането на учебния час „Добродетели и религии“ е сред около 20-те, които ще бъдат засегнати в промените в Закона за предучилищното и училищното образование, които ще бъдат предложени за обществено обсъждане този месец, стана ясно още от брифинга на министъра. Сред тях е и реформа в начина на оценяване на учениците.

По думите на Красимир Вълчев, ако предложението бъде прието от Народното събрание, е реалистично новият предмет „Добродетели и религии“ да започне да се изучава след година.

Идеята е това да се случва поетапно, като се въведе първо за най-малките в I клас. Това няма да стане за сметка на намаляване часовете по друг учебен предмет, изучаван в задължителните учебни часове, а чрез преразпределение на общия брой задължителни и избираеми часове.

В законопроекта няма да бъдат предложени срокове за въвеждането на предмета и за останалите класове. Това ще се случи, когато има готовност и по преценка през следващите години, допълни министър Вълчев.

Предстои да бъде сформирана работна група с представители от различни сфери. Те ще имат за задача да изготвят и учебна програма за новия предмет. На база на нея ще бъдат одобрени и учебници, по които той да се преподава.

Трябва да бъдат обучени и начални учители,

които да преподават на първия випуск, изучаващ „Добродетели и религии“.

„Реалистично е за една година да се направят учебници и да се обучат учителите от един випуск, тоест тези, които догодина обучават четвъртокласници, са потенциалните учители, които ще поемат първокласници“, коментира министър Вълчев.

Той увери, че учебният предмет няма да се води от свещенослужители, дори и по конфесионалните програми, а от учители, придобили квалификации в университетите.

При преподаването на предмета, по който няма да се пишат оценки, учениците ще бъдат разделяни на групи, ако са избрали различни програми. Министърът посочи, че това се случва и сега в редица часове, особено в профилираната подготовка, в заниманията по интереси, в рамките на целодневната организация.

По думите му, ако предложението за новия предмет се приеме, евентуален проблем би било регламентирането на минимума деца, които са изявили да изучават дадена програма, за да може тя да бъде предложена. Навярно, ако има едно желаещо дете, не би могло да се сформира група.

Your Image Description

Свързани статии:

Образователната система трябва да направи децата не само знаещи, но и добри хора." Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на среща с Негово Светейшество Даниил, Патриарх Български и Митрополит СофийскиЦел на образователната система е да подготвя добри хора, заяви министър Красимир Вълчев на среща с Патриарх Даниил Третокласници направиха препис на „Епопея на забравените“ УченициОбмислят пакети за езикова интеграция в училище Министър Красимир Вълчев откри новия STEM център в 120. ОУ

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ДенятМинистър Красимир Вълчевчас по добродетели и религии

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Млади химици представят изследванията си пред министъра на образованието и науката

Следваща статия

Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия

Следваща статия
„Аз-буки“ очаква научни статии от млади учени

Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия

Премиерът Росен Желязков и Ги Пармелин, ръководител на Федералния департамент по икономически въпроси, образование и изследвания на Швейцария, участваха в отбелязването на четири години от началото на дейността на Института по компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет "Св. Климент Охридски"

Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания

Digital Technologies and Artificial Intelligence in The Multimodal Design of Sign Language Education

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"