Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 12, 27.03-02.04.2025 г.

Училищни дворове за цялата общност

В тях могат да бъдат обособени зони за спорт, игра и култура

Стела Маринова от Стела Маринова
30-03-2025
в Брой 12, 27.03-02.04.2025 г.
A A
Проект за преобразяване на дворното пространство на 59. ОУ „Васил Левски“ Снимки Столична община

Столична община обяви началото на програмата „От сив училищен двор – модерен център на общността“. В същността ѝ е заложена трансформацията на дворните пространства в многофункционална и модерна зона, интегрирана в обучителния процес, която съчетава възможността за отдих, спорт, социално взаимодействие и обучение на открито, както и много зелени площи. Тя е приложена пилотно в две столични училища – 59. ОУ „Васил Левски“ и 29. СУ „Кузман Шапкарев“.

Работата по проектите им е основа за изработка на Архитектурен наръчник за устойчиви и функционални пространства, който е представен на всички районни администрации в София.

Повече за програмата разказва Момчил Даскалов – кмет на район „Сердика“ и ръководител на пилотната фаза.

„Цялостната концепция на Прог­рамата е училищните дворове да се променят, но не е само да се ремонтират.

Идеята е да бъдат преобразени по нов начин, така че да станат по-приятни и полезни не само за децата, но и за екипите на училищата. И най-важното – да бъдат отворени към общността. Това, разбира, се ще бъде след учебно време, в събота и неделя, през ваканциите“, обяснява Момчил Даскалов.

Той допълва, че още в самото начало започва работа по такава концепция със столичния кмет Васил Терзиев. За да изберат най-правилния начин, по който да подходят, е създадена работна група, в която влизат главният архитект и неговият екип, заместник-кметовете по „Култура, образование, спорт и младежки дейности“ и по „Зелена система, екология и земеползване“ с оглед на идеята дворовете да станат по-зелени. Включва се и директорът на Дирекция „Сигурност“.

Те се обединяват около идеята, че е най-добре

първо да бъде изработена концепцията и да се реши как искат да изглежда съвременният училищен двор,

да бъдат проучени световните практики и как те могат да бъдат приложени в България. Следващата стъпка е да оформят събраната информация в документи, които могат да бъдат използвани от всички районни кметове не само на София, а и в цялата страна.

За целта избират архитектурно студио, чиято първоначална задача е да изготви концепцията и на нейна база – т.нар. архитектурен наръчник.

В архитектурния наръчник са обобщени всички нормативни документи, които трябва да се спазват.

Дадени са и примери с успешно реализирани проекти по света с обяснения по тях. Включени са и предложения какви зони могат да бъдат разположени в един училищен двор спрямо свободното пространство в него. Идеята е всеки кмет да използва наръчника за основа и да остане само да се намери проектант, който да изпълни проекта“, обяснява Даскалов.

Една от предложените зони е за спорт.

Идеята е тя да бъде със съвременни игрища с настилки, които не се нагряват и са по-безопасни за децата. Изградените модерни съоръжения ще бъдат за най-различни видове спорт.

Където е възможно, могат да бъдат разположени и зони за открити класни стаи или с градинки, в които малките деца да засаждат различни растения. Могат да бъдат обособени и места с маси и столове, за да има къде учениците да закусват или обядват на открито.

Друга идея е да бъде изградена сцена и тя да бъде мястото, където училищната общност се събира за тържества на 15 септември и 24 май и при отбелязването на други празници.

Предложени са и зони в полза на общността в квартала – с катерушки и фитнес на открито.

Може да се обособи и място за развиване на културни дейности, като се поставят пана върху сградата за прожекции на филми или презентации, а наоколо се наредят столчета. Обсъждани са и зони за достъп на автомобили за разтоварване на необходими за училището материали, както и паркинги за колела.

„Зоните са обособени като идеи. Конкретните проектанти заедно с районния кмет и общността на училището решават какво точно да бъде направено в тяхното училище. Така може да се стигне до резултат, който да е приятен за всички“, категоричен е кметът на район „Сердика“.

За да има реални примери, при изработването на концепцията и на архитектурния наръчник се работи пилотно с две напълно различни училища.

Дворът на столичното 29. СУ е малък, докато този на 59. училище има 5 дка площ.

Даскалов допълва, че СУ „Кузмaн Шапкарев“ се намира в квартал без нито една детска площадка, защото инфраструктурата не позволява да бъде изградена такава. „Този проект ще даде възможност и на майки с деца да ползват двора“, казва кметът на район „Сердика“.

Направени са обсъждания и анкети с общностите – родители, обществен съвет, учители, директори, за може всеки да сподели потребностите си.

В архитектурния наръчник е описана и методологията на срещи с общността, дадени са примерни анкети, разписано е как да се обработят резултатите.

На база предварителните проучвания и с финансиране от Столична община

е разработен проект как би изглеждало дворното пространство в 59. училище. Идеята е да бъде проектирано максимално голямо футболно игрище, което при достатъчно финансиране да бъде направено с изкуствена трева. На него ще могат да се провеждат училищни турнири, тъй като в района единственият стадион е в квартал „Бенковски“. В ОУ „Васил Левски“ има достатъчно пространст­во и за открити класни стаи. Ще бъдат поставени осветление и видеонаблюдение.

„Надяваме се, ако минат всички процедури, да имаме възможност да изпълним проекта още това лято. Ще бъдем много щастливи за учебната 2025/2026 г. в 59. училище да могат да се похвалят с нов двор. Може и да не е изцяло завършен, но да е започнала работата“, уточнява Даскалов.

Идеята е в училището да има охрана, която да бъде до по-късно. А след това дворът ще се заключва.

За опазването на новото прост­ранство обаче ще се разчита най-вече на самосъзнанието на учениците, учителите и хората, които ще го посещават.

„Дворът ще стане общ център и искаме да въвлечем общностите, родителите, хората наблизо сами да започнат да пазят и сами да подават сигнали, ако видят, че нещо се случва. Има психологически изследвания, че когато нещо е ново, хората се чувстват по-добре и това ще ги възпира от вандалски прояви. С екипа ми вярваме, че по този начин ще можем да опазим това пространст­во“, категоричен е кметът на район „Сердика“.

Средствата за реализация на даден проект могат да варират от няколкостотин хиляди до малко над милион, ако училището е по-голямо, показват сметките на Даскалов.

Идеята на предварително разработения проект е общината да има готовност да го подаде, когато се появи програма, по която може да бъде финансиран.

Даскалов припомня, че миналата година

Столичната община отпуска на всеки район средства, с които да се реализират проекти,

които са към финалната си фаза. При приемането на Инвестиционната програма за общински проек­ти с бюджета за 2024 г. обаче не са имали възможност да подадат проекти заради липса на разрешение за строеж. Но преди актуализацията през есента са успели да приключат градоуст­ройствените процедури и проектът е включен в корекцията на бюджета и ще бъде финансиран чрез програма на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

„В момента няма гаранция за финансиране на общинските ни проекти. Но имаме подготвени, за да може, когато се появи възможност да кандидатстваме по някоя програма, веднага да подадем съответния проект. Надяваме се с проекта за 59. училище да се справим с бюджета на Столична община и той да бъде включен в капиталовата програма“, казва Даскалов.

Уточнява, че заданието е разписано така, че реализацията на проектите да бъде поетапна. Тоест, ако преобразяването на даден по-голям училищен двор е много скъпо, проектът да бъде реализиран на зони. Това ще позволи и дейностите по тях да могат да се реализират по различни програми.

Момчил Даскалов, кмет на район „Сердика“: Искаме децата да растат в нова среда

Всеки районен кмет в столицата или в страната решава какви проекти да реализира. Нашият екип е осигурил инструментариума. Разчитаме промяната на дворните пространства да се припознае като ключов приоритет и да могат да се осигурят средства. Надяваме се, че за 10 – 15 години всички училищни дворове, или поне по-голямата част от тях да изглеждат по модерен начин. Генералната ни цел е децата да растат и да се развиват в много по-зелени, по-приветливи и по-екологични пространства, които формират у тях естетически вкус и отношение към заобикалящата ги среда и към живота.

Your Image Description

Свързани статии:

България иска по-добър достъп до евросредства за научни изследвания и иновации Студенти прилагат иновативни практики в детски градини Зам.-министър Емилия Лазарова откри конференция за зелено образование за устойчиво бъдеще Министър Красимир Вълчев проведе онлайн среща с началниците на регионалните управления на обраозваниетоМинистър Красимир Вълчев очерта приоритетите в средното образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: архитектураекологияиновацииПерспективи

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Започва социологическо изследване сред студенти за рейтинга на висшите училища

Следваща статия

Антоанета Василева: Социалните мрежи промениха начина, по който се възприема онлайн съдържанието

Следваща статия
Антоанета Василева:  Социалните мрежи промениха начина, по който се възприема онлайн съдържанието

Антоанета Василева: Социалните мрежи промениха начина, по който се възприема онлайн съдържанието

Тайната на гробницата на Тутанкамон

Тайната на гробницата на Тутанкамон

STEM средата повишава интереса към природните науки

STEM средата повишава интереса към природните науки

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"