Директори наставници да осигуряват допълнителен административен и управленски капацитет в училищната мрежа. Това е идея за нова национална програма на МОН, която е обсъдена на среща между служебния министър на образованието и науката проф. Галин Цоков и представители на регионалните управления на образованието, съобщава пресцентърът на МОН.
Целта е
опитни и успешни училищни директори да подпомагат с опита и лидерските си умения новоназначени и млади свои колеги,
както и такива, които имат необходимост от допълнителна професионална подкрепа. Към момента има само идейна концепция, като след разработването и приемането на подобна национална програма по нея ще бъде финансирана дейността на директорите наставници, уточняват от МОН.
„През последната година проведохме конкурси за назначаване на училищни директори по изцяло нови правила, които да отсяват не просто добри администратори, а истински образователни лидери. Това е много важно за цялостната промяна на системата“, подчертава министър Цоков.
По време на срещата е коментиран натрупаният опит от отминалите конкурси, както и започването на нови процедури за училища, които от години са без титуляр или директорът е навършил пенсионна възраст.
„Знаем, че това е основен проблем за системата, но искахме да изчакаме максимално, за да приключат парламентарните избори. Същевременно не можем да допуснем хора с многогодишен опит, които са направили толкова много за своите училища, да бъдат загубени за системата“, казва още министър Цоков.
В тази връзка,
МОН обсъжда и проект на нова национална програма – „Директори наставници“.
Предвижда се бенефициенти по нея да бъдат регионалните управления на образованието, които ще представят програма за работата на директорите наставници. Те ще се назначават по преценка на съответното РУО в диалог с работодателските организации и социалните партньори.
„Директори наставници ще могат да бъдат ръководители на училища с доказан опит и постижения, които към момента на действие на програмата не заемат длъжността директор“, коментира Наталия Михалевска – началник на кабинета на министъра на образованието и науката.
По думите ѝ, се обсъжда част от тяхната дейност да бъдат индивидуално и групово менторство, непрекъснат мониторинг на процесите в училищата, организиране на форуми, тренинги и обучения, подготовка на материали, майсторски класове и др.
Работата им в училищата ще бъде насочена както към новоназначените директори, така и към педагогическите специалисти, учениците, родителите и институциите.
„Директорите наставници ще подпомагат и методически функции на РУО, като могат да бъдат включени в комисии със заповед на началника на съответното регионално управление за изпълнение на конкретни задачи в едно или няколко училища“, обяснява още Наталия Михалевска.
Предвижда се в дългосрочен план да се създават екипи от директори наставници, които да оказват и методическа помощ на място при конкретни ситуации и за методическа подкрепа при управление на училищната мрежа. Ще се обсъжда и осигуряването на възможности за съвместни работни формати на директори наставници от различни региони за решаване на сходни предизвикателства и теми.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg