28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Националната професионална гимназия по ветеринарна медицина „Проф. д-р Д. Димов“ в Ловеч.
Националната гимназия е най-старото ветеринарно училище в България. В нея се обучават над 270 ученици от 14 области в страната.
Гимназията подготвят кадри в три направления: „Ветеринарна медицина“ с професия и специалност „Ветеринарен техник“; „Хранителни технологии“ с професия „Техник-технолог по качеството на храни и напитки“ и специалност „Контрол на качеството и безопасност на храни и напитки“ и „Химични продукти и технологии“ с професия „Лаборант“ и специалност „Технологичен и микробиологичен контрол в хранително вкусовите производства“. Планират да изградят две модерни лаборатории, с които да дадат възможност на учениците да практикуват на най-високо ново бъдещата си професия.
„Горди сме, че сме част от проекта за Центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение. Шансът, който ни се дава, е невероятен. Той е насочен към качество на образованието, към създаване на съвременна образователна среда. Сбъдва всичките ни мечти. Искаме да направим учебна амбулатория по ветеринарна медицина и лаборатория за изпитване на храни. Имаме нужда и от двете, за да могат в училищна среда практически учениците да усвоят професиите, в които обучаваме“, казва пред „Аз-буки“ директорката на Ветеринарната гимназия Габриела Георгиева.
В учебната амбулатория по ветеринарна медицина ще има стационар, лаборатория, манипулационна с преход към операционна с всичко необходимо, като медицинска маса, подвижни метални шкафове, стерилизатор, хирургически набор, монитор, електроскалпел, микроскопи и други. Приемна, чиито стени ще бъдат прозрачни и основната част пред нея ще бъде направена така, че да има възможност ученици от цял клас да могат да наблюдават какво се случва в отделните части. Ще се опитат да набавят и стоматологична апаратура. Директорката отбелязва, че почти няма оборудване в другите амбулатории, свързани с ветеринарната медицина.
В оборудването, което планират да закупят за лаборатория за изпитване на храни, ще има млекомер, с помощта на който само с няколко капки ще могат да следят всички показатели на млякото, което получават от животните в учебната опитна база. „Ще е полезно да могат да го правят няколко пъти, а не само теоретично да усвояват знания. Учениците много бързо забравят. Когато нещо се прави с ръце и се усвояват умения, нещата се получават“, казва Георгиева. Тя допълва, че за да може всеки ученик да направи дадено изследване, се стараят и консумативите да са евтини. Лабораторията за изпитване на храни ще бъде оборудвана и с биохимичен анализатор, както и хематологичен апарат, който само от 20 микролитра кръв ще отчита 31 параметъра. Новата лаборатория ще бъде и в полза на гражданите. Училището ще отвори отделен вход за хора от околните села и градове.
„Ще закупим всички неща, за които само сме мечтали едно време, че можем да ги притежаваме в училище. Те могат да се видят само в някоя клиника, но не и да се работи с тях. Очаквам с голямо нетърпение всичко това да се случи. Изключително сме доволни, че ще участваме в този проект. Ще има добри образователни резултати, мотивация за учене“, заявява директорката.
Цялото училище е реновирано по Оперативната програма „Региони в растеж“ и по проекта ще направят обновленията в дворното пространство. „В училището имаме много извънкласни дейности, които са свързани с национални програми на МОН, като „Заедно в изкуствата и спорта“, по която имаме футболен и волейболен отбор, народни танци, рок група, които търсят своите изяви. Едно добро училище не е само учебният процес, а всичко около него – казва Георгиева. – Предишните години повече се съсредоточавахме в социалната политика на училището. Да имаме общежитие, стол, да подпомагаме нашите ученици. Докато днес се съсредоточаваме върху това тези деца да се чувстват комфортно, усвоявайки своята професия.“ За целта ще бъдат направени спортна площадка, сцена, на която учениците да се изявяват.
Ще бъде изградена и зала за обучение и срещи, в която да могат да се събират партньорите от бизнеса, университетите, учителите. Там ще могат да се провеждат и обучения след изграждането на центъра. „Радвам се, че това ще продължи с проект „Образование“ и средствата за т.нар. меки мерки, които се предвиждат след изграждането на центровете. Хубаво е, че ще закупим страхотна апаратура, но трябва да имат и кой да я прилага“, споделя директорката. Тя се надява центърът да привлече добри кадри и да продължат да развиват своя потенциал.
Училището приема само по два класа и това дава възможност да влязат най-силните и най-мотивираните. „Това вдига нивото на гимназията. За много от тях ветеринарията е семеен бизнес, имат ферми, родителите им се занимават с това. Това е възможност да усвоят добре професията – споделя Георгиева. – Най-важното е, че те се реализират в тази посока. Радвам се, когато получим обратна връзка кой е приет да учи по-нагоре за инженер-технолог или ветеринарен лекар, кой се е заел с такъв бизнес. Невероятно е да знаеш, че си направил нещо за тях. Удовлетворението е голямо за нас, учителите. Щастливи сме, когато видим, че нашите деца са се реализирали добре в живота.“
С подкрепата на МОН в училището вече е създаден съвременен кабинет по анатомия, в който учениците се обучават със zSpace и виртуална реалност. Благодарение на нея бъдещите ветеринари имат възможността да направят „дисекция“ на жаба, без някое животно да бъде убито. Всички учители от професионална подготовка могат да работят със съвременните технологии след преминати обучения.
„Радвам се, че колективът е млад и е отворен към всичко, което се случва в училище. Справят се доста добре“, казва директорката. Кабинетът ще допълва амбулаторията, лабораторията и STEM центъра, които предстои да бъдат изградени. „Това е страхотен шанс да надградим всичко, което сме направили дотук. Посоката вече е определена и няма връщане назад. Колегите работят активно в STEM центъра, който е свързан пак с професионалното обучение. Там ще се преподават биология и вътрешни болести, хранителни технологии и химия. Учениците ни имат възможност да се обучават в модерна среда. Мисля, че ще станем великолепен център. Оптимист съм, виждайки колектива, с който работя“, заявява Георгиева.
Гимназията е въвела и иновации, свързани с професионалното образование. Учителите правят уроци, с които свързват двете основни професии „Ветеринарна медицина“ и „Хранителни технологии“ и общообразователните предмети – химия, биология, физика, и разглежда един проблем от всички гледни точки. Правят и бинарни уроци. Например последен такъв урок е компилация между български език и физика и са казва „Срещата на Целзий с Келвин и страданието на глаголното лице“. По време на урока са използвани и различни онлайн приложения. Групата от иновативни учители всяка година се увеличава. „Повече от половината преподаватели в училището вече работят по този начин. Увличащо е. Учениците също имат по-голям интерес“, казва директорката. Гимназията представя своя опит по Националната програма „Иновации в действие“ от самото ѝ начало. „Виждайки какво правят колегите ни, си крадем чудесните им идеи. Освен това в неформална среда можем да общуваме и да споделим проблемите си и да намерим решение – обяснява Георгиева. – Споделяйки опита си с други колеги, могат да бъдат измислени и направени чудесни неща в едно училище, за да бъде по-привлекателно, учениците да са доволни и щастливи и да усвояват професията с лекота и удоволствие.“
В гимназията се реализират 19 проекта и програми. Участват в „Ученически практики“. Имат кръжок по извънкласни дейности по „Занимателна анатомия“, който дори не може да събере всички желаещи, клуб за зоолози, които се занимават с различните породи, и друг по хранителни технологии, благодарение на който всеки четвъртък училището ухае прекрасно. Провеждат се и инициативи за ученическото самоуправление. Учителите участват в различни проекти за квалификация. „Едно добро училище са добрите учители в него. Не е толкова материалната база, колкото хората в него“, категорична е директорката.
Акредитирани са и по „Еразъм“. Така учениците могат да черпят от европейския опит в сферата на предприемачеството, храните и ветеринарната медицина. Проектите, в които участват, са свързани с документалното кино и игрови методи, свързани с обучението.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg