Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 10, 2023

Над 14 000 са начинаещите учители у нас

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-03-2023
в Брой 10, 2023
A A
Полина Фетфова

По данни на информационната система на Министерството на образованието и науката за учебната 2022/2023 г. заетите учители с до 5 години стаж в системата на училищното образование са 14 390. Данните представя Полина Фетфова – началник отдел „Квалификация и кариерно развитие“ към дирекция „Политики за стратегическо развитие, квалификация и кариерно развитие“ – МОН, съобщава пресцентърът на Образователното министерство. Фетфова участва в конференция, свързана с проекта Novice Educator Support and Training (NEST), който подкрепя начинаещи учители с опит до 5 години. Както „Аз-буки“ писа, той е финансиран по програма „Еразъм+“. Партньори в изпълнението на национално ниво са МОН, синдикатът „Образование“ към КТ „Подкрепа“ и фондация „Заедно в час“.
Фетфова коментира още, че най-много са работещите в целодневната организация на учебния процес, учителите по английски език, предметите от начален етап, български език и литература и математика. Висок брой заети начинаещи учители със стаж до 5 години има в областите София-град, Бургас, Пловдив и Варна, а най-малко са те във Видин, Силистра и Габрово.
За да се задържат по-дълго в системата на образованието, за начинаещите учители нормативно са осигурени наставничество и задължителна въвеждаща квалификация. „Договорени са и параметри
в колективния трудов договор за осигуряване финансиране на наставничеството. Продължава и обучението на действащи учители в училища с малък брой паралелки, преподаващи повече от един учебен предмет. Те преминават едногодишно обучение във Висше училище за придобиване на професионална квалификация учител по учебен предмет като допълнителна професионална квалификация. Отделно от наставничеството, финансирано от бюджета по реда на КТД, начинаещи учители с опит до 5 години получават подкрепа от експерти наставници, обучени по проекта NEST“, отбелязва още Фетфова.
По думите ѝ общата цел на проекта NEST е да апробира, изследва и оценява ефекта от нов подход за подкрепа на начинаещи учители, които работят в училища с предизвикателства в средата – ученици от уязвими общности, в икономически слаби региони и т.н.
Чрез дейностите по Проекта се търсят решения как наставниците могат да помогнат на учителите да се чувстват подкрепени, удовлетворени и да желаят да останат в системата дългосрочно.
„Заедно с това нашата цел е по време на действието на проекта NEST да се идентифицират работещи практики в сферата на наставничеството, които могат да послужат при формирането на регионални и национални политики, при създаването на обучителни програми за наставници на нови учители и др.“, обяснява Фетфова.
В рамките на Проекта се обучават 60 експерти от регионалните управления на образованието за осъществяване на методическа подкрепа. „Обучението осигурява нов подход в работата на експертите, или по-точно казано „адаптивно наставничество“. Това е и надграждащата роля на Проекта. Идеята е, че различните учители в различни ситуации се нуждаят от различни видове подкрепа.
С NEST това означава, че моделът на наставничество е адаптиран към всяка образователна институция, като се вземат предвид индивидуалните качества на начинаещите учители и се обръща внимание на техните специфични нужди“, допълва тя.
В Проекта са включени три концепции. Първо, дава се приоритет на набирането на ментори с потенциал да бъдат адаптивни. За тази цел е определен набор от критерии за подбор, който включва отвореност към саморефлексия, емпатия и уважение. Фокус се поставя и върху менторския подход с наставляваните. Обучението може да накара наставниците да увеличат разнообразието от методи за наставничество, които използват.
„Ето защо по време на менторското обучение създадохме пространства, където менторите могат да разсъждават върху собствените си личности и училищния контекст. С това упражнение ги подготвихме със знания за избор на най-подходящия менторски подход в зависимост от нуждите и личността на техните наставлявани“, продължава Фетфова.
И добавя, че особено важно е да се подобри професионалното развитие на учителите в училищата в неравностойно положение, тъй като това може да повлияе положително както на качеството, така и на задържането на педагозите. По този начин третата концепция за адаптивност в обучението на наставници NEST фокусира върху подпомагането им да разпознават предизвикателствата, които са специфични за училищата, в които оказват подкрепа, и съответно да адаптират менторството си спрямо учителите, на които помагат.
„Вече повишихме експертния потенциал за осъществяване на методическа подкрепа в регионалните управления на образованието. А част от обучените експерти могат да обучат и своите колеги, така че опитът да бъде разпространен във всички регионални управления на образованието. Освен експерти от областите с по-висок брой на начинаещи учители в Проекта са включени и такива с по-нисък, като Габрово, Търговище, Кърджали, Силистра – информира Фетфова. – Включили сме области, в които имаме по-предизвикателна среда. Това са малки региони, малки училища, за които няма голям интерес и е имало единствен кандидат. Това е учител, който има изключително голяма нужда от подкрепа спрямо това да работи в специфична среда.“
Краткосрочна цел е включването на дейности, насочени към подкрепа на новоназначени учители в планираната по Националната програма „Квалификация на педагогическите специалисти“, където през обучения ще преминат както главните учители, назначените наставници в училищата, а също и самите нови учители. Така се повишава потенциалът на експерти, наставници, главни учители, директори и се постига конкретна промяна в работата и всекидневния опит.
„Дългосрочно работим за повишаване мотивацията на новоназначените учители и техните наставници, за ефективно преподаване и задържане на новите учители в професията и заедно с това, в дългосрочен план, това ще се отрази на резултатите на учениците и интегриране на системни промени. А това е устойчивият резултат, към който е насочено вниманието ни“, обобщава Фетфова.

 

Проектът NEST

360 начинаещи учители получават подкрепа от наставници по проекта Novice Educator Support and Training (NEST), финансиран по програма „Еразъм+“. Менторите са експерти, отговарящи за различни предметни области в регионални управления на образованието, а учителите, с които работят, преподават учебни предмети в различни степени на училищното образование. Благодарение на подкрепата начинаещите учители получават насоки как по-добре да структурират преподаването си, и откриват кои техники работят най-добре при техните ученици.
По Програмата експертите придобиват умения как да бъдат ефективни наставници на начинаещите учители.
В обученията им на фокус са поставени стратегии за подкрепа на учители, които попадат в ситуации, свързани с решаване на конфликти между учениците, случаи на агресия и работа с деца в риск от отпадане.
От началото на Проекта през 2021 г. досега в България са обучени 60 експерти от 14 регионални управления на образованието. Всеки от наставниците работи с трима учители в рамките на две учебни години.
Проектът се реализира в шест държави – България, Австрия, Белгия, Румъния, Испания, Великобритания. Изследователски екип от Университета Дуйсбург-Есен, Германия, оценява резултатите от работата на наставниците и начинаещите учители. До момента междинните проучвания показват, че 95% от експертите, участници в Програмата, смятат, че благодарение на обучението се чувстват по уверени в работата си като наставници.

Your Image Description

Свързани статии:

Как върви подготовката за новата учебна 2022/2023 г. 894 стъпала към историята Какво е качествено образование България е в топ мрежа за изкуствен интелект

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Почит към патрона

Следваща статия

Красивите стари имена на месеците

Следваща статия
Защо „мекането“ е толкова заразно?

Красивите стари имена на месеците

Бъдещи авиотехници  на практика във ВВВУ

Бъдещи авиотехници на практика във ВВВУ

Малко над 200 българисти по света

Малко над 200 българисти по света

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"