Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 44, 2022

Термини с форми за мъжки и за женски род

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-11-2022
в Брой 44, 2022
A A

Кристияна СИМЕОНОВА*

Употребата на едно и също съществително и в мъжки, и в женски род като термин не е много честа практика. Въпреки това все още в специализирани текстове се срещат формите анализ и анализа, метод и метода, диплом и диплома, проблем и проблема, лиценз и лицензия, синтез и синтеза, дивизион и дивизия, базис и база, тезис и теза, контур и контура, компонент и компонента, реприз и реприза, генезис и генеза и др. Тези форми обаче имат различна честота и някои от тях днес вече почти не се използват, напр. анализа, метода, контура, компонента и лицензия. Но в научни текстове варианти като генезис и генеза запазват своята жизненост, например: етногенезис и етногенеза, биогенезис и биогенеза, патогенезис и патогенеза и др.
Обикновено в речниците като заглавка се дава най-често употребяваната форма, а вариантната се посочва само ако все още е жива в езика. Например в многотомния „Речник на българския език“ анализа е отбелязана като остаряла форма на анализ. Същото е положението при метода и метод. В еднотомния „Речник на чуждите думи в българския език“ от 2007 г. при анализ и анализа, контур и контура и лиценз и лицензия са дадени и двете форми. В специализирания „Терминологичен речник по хуманитарни науки“ са включени само формите анализ, метод и контур като много по-употребявани.
Трябва да знаем, че и двете форми на тези съществителни не са грешни. Но ако езиковият ни усет не ни ориентира коя от тях да изберем, можем да направим справка в „Официалния правописен речник на българския език“. Там откриваме: диплом и диплома, контур и контура, лиценз и лицензия, базис и база, тезис и теза, реприз и реприза, генезис и генеза, дивизион и дивизия, но само проблем, анализ, метод, синтез, компонент.

*Д-р Кристияна Симеонова е главен асистент в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

3500 деца провериха своя правопис Употреба на главните букви в български Свързани ли са по произход думите сърцè, средà и с`ърдя се? Летящи динозаври летели в небето

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Изкуственият интелект и образованието

Следваща статия

Да обучаваш в любов към познанието

Следваща статия
Да обучаваш в любов към познанието

Да обучаваш в любов към познанието

В ход е дигиталното обучение

Слаб ръст на разходите за развойна и научноизследователска дейност

В ход е дигиталното обучение

Кои са детските права и отговорности

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"