Само една трета от 10-годишните в света могат да прочетат и разберат проста история, алармира УНИЦЕФ
Увеличава се броят на децата по света, които не могат да прочетат и разберат проста писмена история. Преди пандемията тези, които не се справят с тази задача, са били 52%. Сега 64% от 10-годишните не могат да покрият този минимум за четене с разбиране. От УНИЦЕФ алармират за глобалната криза в образованието и необходимостта от спешни действия.
Данните отпреди пандемията показват, че в България всяко осмо дете в края на IV клас не може да прочете и разбере прост текст.
„Училищата без достатъчно ресурси, нископлатените и нискоквалифицирани учители, претъпканите класни стаи и архаичната учебна програма подкопават възможността на децата да достигнат пълния си потенциал – заявява изпълнителният директор на УНИЦЕФ Катрин Ръсел. – Трябва да обърнем настоящите тенденции или ще се изправим пред последствията от това да не успеем да образоваме цяло едно поколение. Ниските нива на образованието днес означават по-малко възможности утре“, допълва тя.
Според официалната статистика в България всяко шесто дете е извън училище, а всяко пето – извън детска градина. По данни на УНИЦЕФ България близо 10 000 деца със специални потребности и увреждания са извън образователната система.
Продължителното затваряне на училища и липсата на достъп до качествено образование по време на пандемията от COVID-19 засилиха вече съществуващата криза, което остави милиони ученици по света без базови умения за четене и смятане, предупреждават от УНИЦЕФ. По данни на организацията всяко пето дете в България е влошило успеха си вследствие на затварянето на училищата. А според Министерството на образованието и науката близо 120 000 деца в образователната ни система са в риск от отпадане.
„Кризата в образованието засяга най-много уязвимите деца и е основен двигател за бедността и неравенството – заявява представителят на УНИЦЕФ в България Кристина де Бройн. – Макар че учебната криза е глобално предизвикателство, не е невъзможно да я преодолеем. Фактите показват, че за сумата от 10 до 15 долара на дете можем да осигурим наваксващо обучение и да укрепим образователните системи, за да помогнем на всяко дете да усвои основополагащи умения“, допълни тя.
Мария Александрова от България – застъпник на УНИЦЕФ за приобщаващо образование, е единственият млад човек от Европа, която участва в директна дискусия с генералния секретар на ООН Антониу Гутериш за ролята на младите в трансформирането на образованието. Тя подчерта, че за да се случи истинска трансформация в тази сфера, трябва да обърнем поглед към най-уязвимите общности (самата тя е с увреждане). Мария цитира данни на УНИЦЕФ, според които 129 милиона момичета по света са извън училище, а дори тези, които са в училище, се сблъскват с редица стереотипи. Тя говори и за нуждата от политики в подкрепа на децата с увреждания. „Аз бях сред малцината късметлии, които могат да посещават училище. Но за децата с увреждания е 49% по-вероятно никога да не са посещавали училище. Дори в училище се сблъсквах с дискриминация и непрекъснато съмнение дали бих завършила средното си образование. Сега съм горд студент в университет благодарение на подкрепата на моето семейство. Но моят случай трябва да е нормата, а не изключение. Всяко дете с увреждане трябва да има възможността да достигне пълния си потенциал“, заяви Мария Александрова пред световните лидери.
По думите ѝ, за да гарантират, че това ще се случи, правителствата трябва да въведат политики за равнопоставеност на половете и в подкрепа на децата с увреждания. Тези политики трябва да вземат предвид индивидуалните нужди на учениците, да изкореняват съществуващите стереотипи, да осигуряват безопасна учебна среда и да включват младите хора в процеса по вземане на решения. Тя участва и в дискусии на високо ниво, свързани с психичното здраве на младите хора и с процесите на дигитализация на образованието.
УНИЦЕФ призовава правителствата да се ангажират да достигнат до всички деца с качествено образование, за усилия и инвестиции за задържане в училище на всички деца, за подкрепа на учителите и за осигуряване на безопасна и подкрепяща среда, така че всички деца да могат да учат.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg