Чуждоезиково обучение
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 31, 2022

Въглеродният резервоар на Земята*

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03/08/2022
в Брой 31, 2022
0
В ход е дигиталното обучение
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

Теодора Момчилова – Х клас, II място
ЕГ „Христо Ботев“ – Кърджали
Научен ръководител – Катя Славова

Климатичните промени засягат всички живи същества. Покачването на температурите с всяка следваща година става все по-голямо и е повод за притеснение у хората. Тези промени в климата са възникнали вследствие не само на човешка дейност, но и на глобални и физични явления, които, малко или много, допринасят за покачването на температурите. Глобалното затопляне е екологична катастрофа, пред която е изправено човечеството. Последиците от затоплянето на климата, топенето на ледниците, покачването на морското равнище и редица други явления влияят върху околната среда
В опит за опазване на околната среда и овладяване на климатичните промени се съставят различни екосистеми, сключват се глобални споразумения за намаляване емисиите на парниковите газове. Екосистемата представлява съвкупност от живи организми, които са свързани помежду си в зависимост от физическата среда, в която се развиват.
Един от основните фактори за промените на климата е увеличаването на парниковите газове в атмосферата. В резултат на естествени процеси, както и на човешката дейност, се образуват големи количества парникови газове, които се натрупват в атмосферата и засилват парниковия ефект. Парниковият ефект е естествено явление, но човешката дейност му повлиява с многото отделящ се въглероден диоксид от коли, изгаряне на изкопаеми горива, заводи, добитък и др. Като следствие от климатичните промени средната температура на Земята се покачва непрекъснато.
Енергията е от съществено значение за всекидневния живот. Тя е необходима за отопление, осветление, за да функционират предприятията, фабриките и електроцентралите, за транспортните средства и др. Но при изгарянето на изкопаеми горива за производството на тази енергия, както и при други човешки дейности, като изсичане на тропическите гори и отглеждане на добитък, се добавят огромни количества парникови газове към тези, които се срещат естествено в атмосферата. Това засилва парниковия ефект и глобалното затопляне.
Една интересна превенция за опазване на околната среда е огромният склад за въглерод в почвата. Почвата складира въглерод основно под формата на органична маса и е вторият по големина въглероден резервоар на Земята след океаните. Добрите практики в областта на лесовъдството могат да помогнат за поддържане или дори за повишаване на количеството въглерод, който се задържа в земята. Това ще намали парниковите газове с количество, еквивалентно на това да се премахнат повече от един милион автомобила от пътя. Улавянето и съхранението на въглерод е технология, която може да допринесе много за борбата с изменението на климата.
Въпреки че се повишава количеството отпадъци, които се рециклират, все още голяма част от тях се озовават в сметищата. При гниенето си те отделят във въздуха огромни количества метан. Разделното изхвърляне на отпадъци става все по-необходимо. Колкото по-рано населението на света осъзнае сериозността на проблема с глобалното затопляне и пагубните последствия, толкова са по-големи и шансовете да се опази планетата Земя.
Затова ние, от Езикова гимназия „Христо Ботев“ – Кърджали, няколко поредни години по време на нашата иновативна седмица засаждаме по сто дръвчета в региона. Тази година тема на иновативната седмица е „Аз живея тук и променям“. Периодично организираме дни за почистване на града и засаждаме цветя в училищния двор. Тези малки и на пръв поглед така незначителни неща водят до големите и значителни промени за обществото и за планетата Земя.


* Заглавията са на редакцията. Есетата се публикуват със съкращения

Your Image Description

Свързани статии:

„Аерозолното“ охлаждане не компенсира затоплянето Милиарди сензори за метеорологични данни Научни площадки за нестандартно мислещи Завесата се вдига за езика на Гьоте и Шилер

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Творчество

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

„Аерозолното“ охлаждане не компенсира затоплянето

Следваща статия

Милиарди сензори за метеорологични данни

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Милиарди сензори за метеорологични данни

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.