Чуждоезиково обучение
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 11, 2022

Случваме ли чудесата, или ни се случват

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16/03/2022
в Брой 11, 2022
0
Защо „мекането“ е толкова заразно?
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

Ивелина СТОЯНОВА*

Глаголът случвам е регистриран с две значения: ‘намирам, сварвам, улучвам’ и ‘успявам, сполучвам’ (https://ibl.bas.bg/rbe/lang/bg/случвам/). Употребява се в изречения като: Случил си баща ми в лош момент, затова не ти е обърнал внимание; Не случих на жена; Случихме с този учител.
От друга страна, имаме и третоличен глагол случва се със значение ‘става независимо от нашата воля’, например в изреченията: Случва се да закъснея; Големи нещастия ни се случват напоследък, но се случват и чудеса.
В последно време обаче можем да срещнем и различна употреба на глагола случвам. По телевизията и в интернет все по-често започваме да „случваме“ чудеса, събития, инициативи, проекти, дори живота си: Какво ни пречи да случваме чудеса?; Ние случваме само това, за което имаме енергия; Нека случваме добри неща не само по Коледа; Този месец ще случваме няколко събития; Научихме се да случваме живота си в хармония и др. С подобна употреба показваме, че поемаме контрола върху това, което ни се случва, тя има стилистична функция.
Не трябва да забравяме обаче, че това е неправилна употреба на глагола случвам, той няма значение ‘създавам, правя’, с каквото се използва в подобен контекст. От друга страна, честата употреба намалява стилистичния ефект и тези изрази вече не се характеризират с оригиналност и неповторимост. Добре би било любителите на езика и ораторското изкуство да потърсят нови начини за изразяване на подобни значения чрез наличните езикови средства, с които може да се подчертае съзнателното извършване на дейността: осъществявам, правя, създавам, сътворявам, реализирам, извършвам, изпълнявам, изграждам, съграждам, постигам, успявам, сбъдвам и др.

*Д-р Ивелина Стоянова е сътрудник в Института за български език към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Гащи няма, гайда иска За един интересен тип съществителни нарицателни имена За окончанието за среден род на прилагателните бивш, нисш, овчи Невинаги не се пише винаги слято

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

С образование срещу дезинформацията

Следваща статия

Защо се слага мая в тестото

Следваща статия
Защо се слага мая в тестото

Защо се слага мая в тестото

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.