Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 9, 2021

Между отговорността и формалността

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-03-2021
в Брой 9, 2021
A A

„Квалификационните обучения в тематично и организационно отношение да бъдат контекстуализирани на базата на идентифицираните дефицити в знанията, уменията и компетентностите на конкретни учители или групи учители в конкретно училище.“ Това е основната препоръка, до която са достигнали учените от Педагогическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“. Те са провели три изследвания в периода 2015, 2019 и
2020 г. за ролята, качеството и значението на продължаващото обучение на педагогическите специалисти. Проучването е направено с цел да се оптимизира използването на средствата, които се влагат в тази толкова важна за качеството на образователно-възпитателния процес дейност и да се подобрят политиките, свързани с квалификацията на директори и учители. Резултатите от изследването бяха представени на онлайн форум с участието на осъществилия го екип, представители на МОН – Национална програма „Квалификация“, на експерти, педагогически специалисти, синдикати.
„В края на 2020 г. е проведено изследване за актуалното състояние и развитие на системата за продължаваща квалификация на педагогическите специалисти спрямо 2014 г., като то е заложено в НП „Квалификация“, припомня проф. Бончо Господинов. Целта е да се идентифицира ефектът на квалификацията на учителите върху качеството на преподаване и възпитание и да се формулират препоръки за конкретни политики за подобряване на програмите за квалификация.
През 2015 г. 70% от директорите отговарят положително на необходимостта от продължаваща квалификация на учителите. Последните също я определят като необходима в 49,5%. През 2019 г. гимназиалните учители в 36,18% определят посетените от тях квалификационни курсове като полезни, а в 23,68% от случаите – като отговарящи на индивидуалните професионални потребности. През 2020 г. педагогическите специалисти оценяват съществуващата у нас система за продължаваща квалификация като необходима в 57,49% от случаите, като удовлетворяваща – 24,94%, като системна – 24,89%, като отговаряща на потребностите на учителите – 23,62%. „През 2015 г. 94% от директорите и 88,4% от учителите оценяват системата за продължаваща квалификация като необходима, а през 2020 г. това е така за 89,16% от всички педагогически специалисти“, обобщава проф. Господинов.
И един друг ракурс. Близо половината от педагогическите специалисти – 45,39%, оценяват продължаващата квалификация като формално отчитаща интересите на учителите. 25,32% я оценяват като несъгласувана, проблематична – 25,27%, а неефективна – 24,49%.
Какви са проблемите – прекомерно много доставчици на квалификационни дейности, които предоставят обучение с различно качество; липсва единна система за мониторинг на качеството и на удовлетвореност от квалификационните дейности; системата за квалификация не отчита потребностите и спецификите на отделните видове образователни институции и на потребностите на специалистите в тях; недостатъчно финансиране; не са осигурени равнопоставен и справедлив достъп до обучение и дейности за всички учители; липсва координация между отделните структурни звена в системата на продължаващата квалификация.
Като минуси са посочени още – липсва разнообразие на предлаганите теми, те не са съобразени с учебните предмети, не са с достатъчна практическа насоченост; липсва адекватност на доставчиците и не е добра професионалната подготовка на лекторите; съществуват гласни или негласни ограничения в достъпа до квалификация, например възрастови; квалификацията не се отразява на заплащането на педагогическите специалисти. Като минуси се посочва и формализмът на курсовете както и липсата на координация и съгласуваност на квалификационните курсове.
А кои са източниците на финансиране. През 2015 г. в 72,4% от случаите това са делегираните бюджети. През 2020 г. 59,87% от педагогическите специалисти посочват делегираните бюджети. От национални проекти процентите са съответно 51,42% (2015 г.)
и 40,48% (2020 г.). При проектните средства процентите са съответно 34,3% и 26,53%. През 2015 г. лични средства за участие в квалификационни инициативи са вложили 23% от учителите, а през 2020 г. – почти 30%.
Най-често с потребностите на учителите от квалификация са се съобразявали образователните институции, в които те работят – 49%, е един от важните изводи. Финансовите средства не са основният фактор, обуславящ избора на квалификационни дейности в училищата и детските градини. Висок е делът на педагогическите специалисти, които предпочитат организатори на обученията да бъдат училищата.
И все пак, близо половината оценяват квалификацията като формално отчитаща интересите на педагозите, а 25% – като проблемна и неефективна.

Your Image Description

Свързани статии:

Наука и иновации срещу COVID кризата Търсят се българските следи по света Google ни предоставя дигитални инструменти Над 200 компании са готови за договори с бъдещи специалисти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Google ни предоставя дигитални инструменти

Следваща статия

Над 200 компании са готови за договори с бъдещи специалисти

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Над 200 компании са готови за договори с бъдещи специалисти

В ход е дигиталното обучение

Над 37 000 студенти на практика

Вестник "Аз-буки"

Необходимост

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"