Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 29, 2021

Първолаци програмират пътя на пандата

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-08-2021
в Брой 29, 2021
A A
С възстановяването на присъственото обучение училищният екип се опитва да навакса и с извънкласните занимания

Овладяването на визуалното програмиране от учениците в начален етап е причината през 2018 г. СУ „Йордан Йовков“ в Сливен да попадне в списъка на иновативните училища. По нов начин са разработени учебното съдържание, програмите и плановете в областта на информационните и комуникационните технологии. Всички 120 ученици от I до IV клас изучават веднъж седмично новия предмет чрез иновативна обучителна платформа, като за първолаците и второкласниците той е „Въведение във визуалното програмиране“, а за по-големите – „Визуално програмиране“.
„Децата се учат да програмират с готови блокчета пътя на своите герои – лъвче и панда. Например пандата трябва да прескочи някакво препятствие, за да стигне до бамбука и да го изяде, и учениците трябва така да подредят блокчетата, че да очертаят стъпките на пандата, подскоците и т.н. – обяснява директорът на СУ „Йордан Йовков“ Диана Кънева. –
В по-високите нива се увеличава броят на препятствията, които героите трябва да преодолеят, а децата да програмират. След като наредят блокчетата, те пускат своята панда, за да видят дали са направили всичко правилно, дали тя ще успее да мине всички препятствия и да стигне до бамбука. Учителите не обясняват на децата какво стои зад блокчетата, които подреждат, а чрез играта те успяват да се научат да програмират точно определен алгоритъм и действия.“
Всички ученици имат свой индивидуален акаунт в образователната платформа, в която има много подобни задачи. Те имат достъп до нея по всяко време и през всякакви устройства, така че и родителите могат да следят работата на децата си. На някои от тях им е много интересно и се занимават непрекъснато, а не се ограничават само с домашните и вече много са напреднали. Ако едно дете усвоява бързо определените знания и умения, то може да продължи по-напред от своите съученици, а не да задържа развитието си. Така някои деца от II клас вече изпълняват задачи за четвъртокласници. На тях в клас им се дават задачи на по-високо ниво, така че да не скучаят.
„Това създава малко проблеми за учителите, тъй като те, преди да влязат в час, трябва да са проследили в платформата кой ученик докъде е стигнал, за да му поставят адекватни задачи. Работата им изисква диференциация и индивидуален подход с всяко дете“, казва Диана Кънева. Тя веднага добавя, че има много добро сътрудничество и взаимопомощ в екипа, тъй като с преподаването на иновативния предмет са ангажирани само двама учители, които няма как сами да реализират такъв проект. Затова всички им помагат с каквото могат, но най-вече класните ръководители и колегата им по ИКТ. Най-трудно е в I клас, докато научат децата да стоят на едно място, да работят с мишка и клавиатура – там класният ръководител е плътно до учителя.
„В нашата иновация не сме заложили всички ученици да овладеят на 100% новите предмети, а сме си поставили задача за 80% от тях. Защото колкото и да е ново поколението, има деца, на които им е трудно. Там, където липсват и родителска подкрепа и помощ, нещата се случват по-бавно – уточнява директорът на СУ „Йордан Йовков“. – Въпреки това колегите ми твърдят, че ползите вече се забелязват. В III клас,
когато децата започнат да се занимават с компютърното моделиране, те използват натрупаните знания от предходните две години и надграждат не само визуалното програмиране, но и по компютърно моделиране, където работят със Scratch.
Иновацията се изпълнява трета година и ще приключи през 2022 г.
Екипът обмисля дали и как да я продължи. Образователната платформа, която ползват, има задачи и за прогимназиален и гимназиален етап, предлага и учебни програми по математика и информационни технологии. Но те като че ли са по-насочени към заниманията по интереси или към заниманията по подкрепа за успех. От следващата учебна година се увеличават часовете по информационни технологии в V клас и в зависимост от учебните програми учителите по ИТ ще преценят доколко полезно би било да продължат да работят и с платформата. „Иска ни се този дългогодишен труд да има своето продължение, но трябва да се намери най-добрата и ефективна форма за децата“, казва моята събеседничка.
Училището работи и по Националната програма на МОН „Иновации в действие“. През юни беше домакин на 4-дневен форум за обмяна на добрите практики в иновативното образование, в който участваха
11 иновативни училища от област Сливен и три от страната. То поддържа и междуучилищни партньорства със СУ „Йордан Йовков“ – Тутракан, и СУ „Христо Ботев“ – Нова Загора.
В края на юни ученици и учители гостуват пак по НП „Иновации в действие“ в училището партньор „Йордан Йовков“ в Тутракан, за да се запознаят с тяхната работа в областта на компютърните технологии. Участват в открити уроци и презентации по уебпрограмиране, но и събират много нови впечатления и създават нови приятелства.
Сливенското училище има 34 класни стаи и изцяло обновени кабинети по физика, химия, география, чужди езици и изобразително изкуство. Трите му компютърни лаборатории са оборудвани с 30 компютърни системи, от които едната е за децата от начален етап. Изградена е локална компютърна мрежа с интернет. Разполага и с два мултимедийни кабинета, които се използват и за учене, и за извънкласната дейност. Най-новата придобивка на школото е съвременно оборудван STEM кабинет със спечелено финансиране от Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“ на МОН.
Общо педагогическите специалисти в СУ „Йордан Йовков“ са 32-ма и се грижат за обучението на 258 ученици. Бройката на обучаемите е плаваща, тъй като някои семейства заминават в чужбина, а други се връщат.
В училището няма много ученици от уязвимите групи, но имат програма за работа с родителите, защото се увеличава делът на децата от семейства с един родител, както и на такива, които са оставени на отглеждане при баби и други роднини. С последните се работи, за да бъдат приобщени към работата в училище.
По НП „Участвай и променяй – родителят, активен партньор в училищния живот“ на МОН училището организира редица дейности за децата от всички етапи на обучение и техните родители и роднини. Четвъртокласниците засаждат свое дърво в местността Сините камъни, за второкласниците има разходка из планината. Третокласниците посещават средновековната крепост „Туида“, където научават интересни факти за нейната история и участват в интересни демонстрации и игри, като „Скъсай веригата“, „Закачи опашката на магарето“ и стрелба с лък. Първолаците пък участват със своите родители в състезанието „Мама, татко и аз“.
„Извънкласните ни занимания и дейности много пострадаха заради пандемията, но след възстановяването на присъственото обучение се опитваме да наваксаме – споделя Диана Кънева. – Имаме прекрасна вокална група, която участва в различни форуми и в празниците на града. Но в нея има деца от различни паралелки и затова работата им изостана през последната година. С дистанционното обучение се справихме много добре въпреки трудностите в началото. Миналото лято с ръководителя на направление ИКТ знаехме, че карантината ще се повтори рано или късно, и започнахме вътрешноучилищни обучения за работа с платформата Microsoft Teams.
Затова бяхме подготвени – връзки, класни стаи, и нямахме проб-
леми. Доказателство за това е, че абитуриентите, които изпратихме, нямат нито една слаба оценка.“
За новата учебна година екипът се надява да реализира две паралелки в I клас и една профилирана след VII клас – „Софтуерни и хардуерни науки“ с разширено изучаване на английски език.
Училището има дългогодишни традиции в работата си с деца със специални образователни потребности. През тази година те са 20 от I до XII клас, а през миналата са били 26. СУ „Йордан Йовков“ е от първите училища, които започват да работят с деца със СОП през далечната 2003/2004 г., когато първите ресурсни учители отиват в школото по програма на Социалното министерство. Когато политиката за пълноценната интеграция на тези деца в общообразователните училища става национална, сливенското училище е избрано като едно от трите пилотни в Сливенска област по проекта „Включващо обучение“.
„Тогава назначавах екип от двама ресурсни учители, психолог и логопед, които да работят непрекъснато при нас, за да е по-ефективна работата – припомня Диана Кънева. – След това бяхме включени в проект за приобщаващо образование и вече имаме опит в работата с тези деца, с което много се гордеем. Всички учители, включително и общообразователните, непрекъснато преминават през различни обучения за работа с деца със СОП. Организирали сме много кръгли маси за обмен на добри практики в регионален и национален мащаб. Поддържаме сътрудничество с колеги от Панагюрище, Нова Загора и други. МОН даде нашия инструментариум за работа с деца със СОП и на останалите колеги, защото е работещ. Редовно отбелязваме дните на децата с Даун, с аутизъм, каним всички от целия град и ги превръщаме в истински празник.

Your Image Description

Свързани статии:

Знание за бъдещето Да овладееш емоциите в клас Ловеч по време на ваканция ОУ „Проф. Марин Дринов“ в Кюстендил с нова спортна площадка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

11 школи забавляват децата в Борован

Следваща статия

Нова година – нова паралелка

Следваща статия
Нова година – нова паралелка

Нова година – нова паралелка

Силните страни на педагогиката

Силните страни на педагогиката

За хляба, водата и за още други неща

За хляба, водата и за още други неща

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"