Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 26, 2021

Когато работиш здраво, хлябът се услажда

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
30-06-2021
в Брой 26, 2021
A A
„Има такова училище, има такива учители…“ – под това заглавие премина тазгодишното представяне на постиженията на ПГ по механизация на селското стопанство „П.К. Яворов“ в Гоце Делчев. Младите хора се гордеят с успехите си, но и с образователното и културно наследство
на родния край

Седемдесет и осем зрелостници от общо 79 в Професионалната гимназия по механизация на селското стопанство „Пейо К. Яворов“ в Гоце Делчев избраха тази година да се явят на изпит по теория и практика на професията. Това е последната година, в която дванадесетокласниците могат да избират дали втората задължителна матура по избор да бъде по теория и практика на професията. Към момента, заедно със самостоятелната форма на обучение, гимназистите са 454. С тези уточнения започва разговорът с директора Ангел Живков. От 2016 г. насам, когато сяда в управленския стол, в училището вече се приемат и подготвят специалисти по още 5 специалности, като всичките се радват на засилен интерес от страна на младите хора. Живков поема училището, когато то е с две специалности: „Производство на кулинарни изделия и напитки“ и „Механизация на селското стопанство“, а общият брой на учениците е 142. „Тогава паралелките бяха 8, а сега са 18“, връща лентата назад директорът. Самият той е дипломиран педагог, преподавател по български език и литература и история. Но преди това завършва „Международни отношения“.
За уникалността на гимназията „Пейо К. Яворов“ може много да се говори. Такъв е случаят с нейния „Телефон на доверието“ 0751/60 461, разкрит с идеята „Ние помагаме винаги, когато някой има нужда“. Ангел Живков споделя: „За мен е важно да имаме обратната връзка за качеството на образование. На телефона звънят граждани, ученици, родители. Споделеното от тях е най-добрата оценка за работата ни.“ А кой отговаря на телефона – директорът, или натоварен да го замества човек.
Когато през 1929 г. се открива т.нар. Допълнително земеделско училище, чийто правоприемник е гимназията „Пейо К. Яворов“, то разполагало с 500 дка обработваема земя. Днес декарите са 289. Толкова ги заварва директорът. „Земята се ползва само и единствено по предназначение. Имаме лиценз за биопроизводство. Вкарали сме и трайни насаждения и култури. С отглеждането им учениците придобиват и умения. Така се подготвят да бъдат конкурентоспособни на пазара на труда, дори да организират собствена ферма и да не „висят“ пред бюрата по труда“, разказва Ангел Живков.
70 % от завършилите гоцеделчевската професионална гимназия продължават образованието си по специалностите, придобити в училището. От миналата година то е подписало договор за партньорство с Тракийския университет в Стара Загора. „Това е първият договор в България между професионална гимназия и университет с промените в Закона за висше образование – казва моят събеседник. – Учениците ни проявяват интерес към специалностите в Стара Загора. Заявяват участие още от първата сесия за прием. Наши възпитаници учат в Аграрния университет в Пловдив, в Университета по хранителни технологии, в Югозападния университет „Неофит Рилски“.
Миналата година журналисти от регионални медии направиха проучване – децата ни, завършвайки при нас, в по-голямата си част остават като специалисти в България“, гордее се директорът.
Разговорът продължава с темата за онлайн обучението. „За добрия ученик няма значение дали се обучава онлайн. Това важи и в живота – амбициозен ли е човекът, то той е такъв навсякъде“, разсъждава събеседникът ми. Училището разполага с едни от най-модерни кабинети за практическа подготовка. „За нас не представлява трудност да предлагаме онлайн обучение. Събраната информация показва, че има ученици, които се чувстват дори по-комфортно в такава среда – не губят време в път. Но нищо не може да замени личния контакт учител – ученик“, категоричен е Живков. .“
Резултатите от тазгодишните държавни зрелостни изпити показват, че няма отстъпление в качеството на образователния процес. Даже има повишаване на успеха, като по български език и литература то е с 30 пункта.
За втора години в гимназията приемат в дуално обучение по специалността „Техник трайни насаждения“. Първият випуск е от 12 ученици, а във втория вече са 29. „Специалността е много хубава и с бъдеще“, твърди директорът. Партньори са няколко фирми от региона и от столицата. А за несведущите пояснява какво се крие зад понятието трайни насаждения, широк спектър – от горските масиви, до плодовете на нашата трапеза. Специалистите, подготвени в училището, утре ще имат задачата да се грижат и за парковете и озеленяването на урбанизираните територии. „Подготвяме ги да работят със специфична земеделска техника,“ пояснява Живков. В „Пейо К. Яворов“ има и електроавтомобил, разбира се, със зарядна станция. Има Учебен център за обучение на водачи на МПС с три учебни автомобила за кат. В, учебен камион за кат. С, учебен мотоциклет и учебни трактори и земеделска техника. Създали са и електрически велосипед. „Опитваме се да го патентоваме, и да започнем производство – казва директорът. – Човек има ли желанието, винаги успява.“
36 са педагозите в гоцеделчевската гимназия. В нея приемат и деца със специални образователни потребности. Затова неделима част от екипа са психологът и ресурсният учител. Директорът с право се гордее с двамата абитуриенти със СОП, които завършват успешно тази година. „За нас всички ученици са еднакви. Пътувайки зад граница по „Еразъм+“, всеки път се убеждаваме, че професионалното ни образование е на много високо ниво.
В България има много гимназии, които могат да служат за пример за останалата част от Европа.“
Неотдавна на посещение в ПГМСС „Пейо К. Яворов“ са експерти от Националния инспекторат по образование. Какви и в кои области са препоръките, които училището е получило. „Препоръките са по отношение на външното оценяване, което нямаше как да се случи заради пандемичната обстановка. Други години организирахме пробни матури и канехме колеги от други училища за независимо оценяване. Но резултатите от минали години показват, че със стотни се разминават оценките от пробните матури и от реалните държавни зрелостни изпити. Обикновено в земеделските гимназии се наблюдава дефицит в знанията по български език. Има и ученици, чийто майчин език не е българският. Затова с тях трябва допълнително да се работи. Тук е ролята на добрия учител. Навреме да установи пропуските и да даде на младите хора това, от което имат нужда“, категоричен е Живков.
Не крие, че дефицитите се наследяват от семейната среда, детската градина и основното образование. Но задачата е те да се покрият. „Многократно съм казвал, че училищата не бива да се сравняват по резултатите от ДЗИ.
Досега в българското образование не се води статистика за т.нар. принадена стойност. Ако в някои търсени училища влизат ученици с отличен успех, а на ДЗИ показват по-нисък резултат, а в такива училища като нашето, в което преди мен влизаха с успех среден, а на изхода бяха с добър и много добър – кое училище е по-успешно. Няколко пъти съм поставял въпроса на регионално, и национално ниво, време е да говорим за принадената стойност. Едва тогава можем да очакваме реални резултати навсякъде.“
Как може да опише с няколко изречения гимназията, която ръководи Ангел Живков? „Като много силно училище. С добра организация, което дава шанс и осигурява възможности за развитие на ученици и учители. Моите колеги са силно мотивирани, защото виждат резултатите от своя труд. Всяка година отчитаме по-високи резултати. При нас се работи по-динамично.“
Гимназията работи по много проекти. На 22 юни втора група ученици – бъдещи готвачи, заминават за Болоня, Италия, и за Севиля, Испания. Младите хора участват и в национални състезания, едно от тях е „За хляба наш…“ в Благоевград. На последната надпревара гимназията печели второ място. Отлично е и представянето на националното състезание „Млад фермер“ – второ място. Педагогическият екип е част от проекта „Учители в действие“ по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“. Целта е повишаване на компетентности на 204 педагози от 8 училища за работа в мултикултурна среда.
А може ли да се изпълняват международни проекти без знаене на чужди езици. „Имаме отлични класирания на състезанията, организирани от Асоциацията на Кеймбридж училищата у нас. А някои специалности, като „Електрически превозни средства“ и „Митническо и данъчно обслужване“, са с разширено изучаване на английски език“, пояснява директорът.
Не може да не се гордее, че това, което си е поставил като задачи, поемайки ръководството на гимназията, днес вече е реализирано. Предлаганите специалности са затворен кръг – производство, обработка, приготвяне, консервиране, продажба чрез сайта на училищната тренировъчна фирма „Агролидер“, доставката им до адрес на клиента с електрическо превозно средство, отглеждане на каракачански овце и на птици. „Лидери сме в производството на екопродукти. А наши ученици редовно печелят награди на конкурси, организирани от Министерството на земеделието, храните и горите“, гордее се директорът. Сега работят по съвместен проект с Тракийския университет без аналог в България, насочен е към интелигентното животновъдство и лечението на животни. Спокойно гледа и на приема за новата учебна година. Досега предложенията му винаги са се реализирали на 100%. Но „спасяването“ по единично на професионалните гимназии не е изход от ситуацията намаляване броя на децата. „Трябва проучване за търсенето и предлагането на професии, които гарантират добро бъдеще в България. Трудно е да се предвиди от какви специалисти ще има нужда страната в близките години, но сме в готовност да откликнем на нуждите“, заключава Ангел Живков.

Your Image Description

Свързани статии:

Иновативен подход към толерантността Как се раждат идеи за иновации От декорация на плодова салата до работа на полето Предприемачеството е процес на създаване

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Чл.-кор. проф. д.х.н. Николай Денков, министър на образованието и науката: Не може да има качествено висше образование без наука и изследвания

Следваща статия

Иновативен подход към толерантността

Следваща статия
Иновативен подход  към толерантността

Иновативен подход към толерантността

Грижа навреме

Грижа навреме

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Начало за „Еразъм+“ и у нас

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"