Във 2. НУ „Васил Левски“ в Омуртаг помагат на учениците да покажат най-доброто от себе си
Второ НУ „Васил Левски“ в град Омуртаг е малко училище. В него учат 64 деца, а малчуганите в подготвителната група са 9. Педагогическият колектив също е малък, но много задружен. 11 учители се грижат за обучението и възпитанието на всички ученици. „Демографският срив и нас не ни подмина. Преди 25 години, когато започнах работа, броят на децата беше 250“, започва разказа си директорката Вилдан Билялова. 99% от възпитаниците им са от социално уязвимите групи, затова и ролята на подготвителната група е изключително важна. Тя поставя основата за постъпването в I клас.
„Когато едно дете не е записано нито в детска градина, нито в подготвителна група, срещаме големи трудности. Понякога то дори не си знае името, а за общуване на български език и дума не може да става“, обяснява моята събеседничка. Посочва, че децата, които посещават подготвителната група, съставят ядрото в I клас и дърпат съучениците си напред. „Усилията, които полагаме, са много големи. Стремим се в рамките на училището да дадем на децата всичко. Искаме да ги ограмотим и да им дадем самочувствие, че не са по-различни от другите. Вкъщи родителите се интересуват само детето им да е нахранено и облечено, а образованието за тях остава на заден план“, казва Билялова. Разбира се, постоянно търсят подкрепата на родителите и се стремят да ги включат в живота на училището. За всеки празник подготвят различни инициативи, където те винаги са поканени. Радват се на помощта на бабите и дядовците. Всички те са грамотни и могат да помагат в обучението на внуците си.
Независимо че училището в Омуртаг е малко, постоянно търсят възможност за участие в различни проекти и национални програми както на МОН, така и на различни организации и фондации. Директорката благодари от сърце за усилената работа на своите колеги. Мотото им е, че трябва да оцелеят. Правят го с много труд, участие в много проекти и с много работа. „Така сме и оцелели досега. Колективът ни е много хубав – работещи, знаещи и можещи хора“, казва тя.
Активно си сътрудничат с Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“. По проекта „Подкрепа за успех“ имат образователен медиатор, който много им помага във всекидневната комуникация с децата и семействата от социално уязвимите групи. Вече втора година работят с него и са изключително доволни от „чудесата“, които прави всеки ден. Той задава правила, които децата се научават да спазват. Всеки ден трябва да ходят на училище, трябва да си пишат и домашните.
„Всичко, което знаят учениците ни, е плод от работата на учителите“,
казва директорката. Понякога се налага да възпитават родителите, а не децата. Тази година започват да работят по НП на МОН „Участвай и променяй – родителят активен партньор в училищния живот“. За тях тази програма е изключително полезна, защото, ако не спечелят доверието на родителя, работата им се обезсмисля. Директорката разказва, че по-голямата част от майките и бащите на възпитаниците им са приобщени към живота в училището. Те са съвестни и се стремят да помагат с каквото могат. Съвсем наскоро се е провел благотворителният базар „Деца помагат на деца“. Родителите са приготвили сладкиши и соленки за продажба. Със събраните средства са помогнали на нуждаещите се семейства. „Родителите бяха горди и щастливи да видят, че децата им се справят и развиват“, казва Билялова. За всеки празник в школото издават брой от училищния вестник „Звънче“. В ролята на журналисти всеки път влиза различен клас. Под ръководството на учителя си учениците списват най-важните новини от живота в училище. След това занасят по един брой от вестника в общината и РУО – Търговище.
Проектът „Изкуствотода променяменашия свят“ също е бил насочен към включването на родителите в живота на училището. Финансиран от Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства, той е имал за цел да социализира ученици, учители и родители чрез осъществяване на дейности за мобилност. „По време на пандемия ни бе трудно да осъществим всички инициативи, но се справихме“, разказва директорката. Любимата за всички е била почивката на морето. За седмица в Приморско заминават родители, учители и ученици. „Бюджетът на училището не може да покрие разходите по пътуванията, затова, когато имаме възможност, чрез различни проекти се стремим да извеждаме децата от града. Искаме да им покажем, че извън Омуртаг има друг свят и те имат хиляди възможности за реализация“, обяснява моята събеседничка.
През настоящата 2020/2021 г.
2. НУ „Васил Левски“ кандидатства за статут на иновативно училище на МОН, а нововъведението, което предлага, е чрез факултативния учебен час „Фолклор на етносите“ учениците да се запознаят с характерните особености, обичаи и занаяти на трите етноса в града – българския, турския и ромския. За четирите години на проектното предложение се предлагат различни дейности, в които активни изследователи и изпълнители са както учениците от училището, така и техните родители. По НП „Иновации в действие“ вече са гостували на ОУ „Васил Левски“ в Белене, а сега им предстои гостуване в ОУ „Панайот Хитов“ в Сливен.
Вилдан Билялова е на мнение, че обучението от разстояние за учениците от начален етап не е достатъчно ефективно. „Децата са прекалено малки и трудно се справят сами. Това, което може да се постигне в клас, никоя образователна платформа не може да го направи“, допълва тя. На учениците им е много трудно да учат вкъщи. Повечето семейства не разполагат с достатъчно устройства. Дори да имат у дома, то децата са повече от едно и всяко има нужда от компютър. Учителите са осигурили таблети, носили са материали и на хартия там, където се налага. „Но истината е, че по-добра от присъствената форма няма“, категорична е директорката. На мнение е, че българският учител не се плаши от трудности и може да намери изход от всяка ситуация.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg