Нерядко родителите решават бъдещето на училищата
Много често решенията на родителите, а не решенията на местната власт, предопределят съдбата на едно или друго училище. Те могат да вземат решение децата им да учат в друго населено място или да се преместят със семействата си. Това коментира пред Би Ти Ви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по повод протестите в някои села срещу закриването на училищата в тях. Той отбелязва, че до затваряне на едно школо може да се стигне единствено след решение на местната община и одобрение от МОН.
„В последните години имаме малък брой закрити училища. Направил съм 8 отказа за закриване, откакто съм министър“, заявява още Красимир Вълчев. И пояснява, че всеки случай се разглежда индивидуално и се прави анализ по различни показатели, така че да се намери балансът между различните аргументи и в крайна сметка да се гарантира равнопоставено и качествено образование и социализация на децата. Просветният министър припомня, че у нас има над 150 защитени училища, които, ако се закрият, децата би трябвало да пътуват на повече от 20 км в равнинен терен и приравнени на 20 в планински условия. „В тези села, където сме взели такива решения, временно се стопираха процесите на обезлюдяване, на изтегляне на семействата. Но тенденцията не спря окончателно. Водещи са демографските процеси и вътрешната миграция“, коментира той.
По думите на министър Вълчев при решаване на закриване на училище от първостепенно значение не е финансовият аспект. И припомня, че правителството е предоставило допълнително 60 млн. лв. за финансиране на малките училища. Над 30 млн. лв. годишно пък се предоставят и на училища и детски градини с деца от уязвими групи. Министърът отбелязва, че например в гоцеделчевското с. Михнево, където местните протестират срещу решенията на местната власт за закриване на школото, проблем не са парите, а това, че наесен ще има само 1 ученик в I клас. Мнозина от родителите в с. Поликраище, които днес протестират, са решили децата им да учат в Горна Оряховица.
Преди дни министър Вълчев посети горнооряховското село и разговаря с представители на местната власт и с протестиращите срещу затварянето на последното училище в селото. В него учат около 30 деца от уязвими групи – повечето от околни населени места. „В с. Поликраище имат 10 първокласници, но там проблемът е т.нар. вторична сегрегация. И той е много по-сериозен от минималната оптимизация на училищната мрежа, която трябва да се направи в определени райони“, категоричен е министърът.
След посещението му стана ясно, че най-вероятно МОН няма да подкрепи решението на ОС в Горна Оряховица за закриване на училището в Поликрайще. Но оцеляването му зависи от това дали училищният екип ще съумее да преодолее проблемите и да увеличи броя на децата и реалната посещаемост, да подобри учебния процес и образователните резултати. Министър Вълчев дава за пример и село от съседна община, където с активна работа училищното ръководство и педагогическият персонал са успели да интегрират всички деца.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg