Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 18, 2020

Повече млади педагози в клас

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-04-2020
в Брой 18, 2020
A A

Броят на младите учители в общообразователните училища у нас нараства със 791 през настоящата учебна година. Така в класните стаи вече има 6709 педагози до 35-годишна възраст при 5918 през учебната 2018/2019 г. Това показва последното изследване „Образованието в Република България през учебната 2019/2020 г.“ на Националния статистически институт. Данните потвърждават тенденцията от последните 5 години за макар и бавен ръст в броя на младите учители. За сравнение през учебната 2017/2018 те са 5264, година пред това – 4819, 3823 през 2015/2016 г. и 3688 през 2014/2015 г. А в началото на този век в класните стаи е имало 18 009 учители до 35 години.
През тази учебна година разпределението по възрастови групи сред педагозите показва, че под 25-годишна възраст те са 637, 2697 са от 25 до 29 години, 3375 – на 30 – 34 години, 4141 – на 35 – 39 години, 6895 – на 40 – 44 години, 8758 – на 45 – 49 години, 9891 – на 50 – 54 години, 10 054 – на 55 – 59 години, и 6653 са на 60 и повече години.
И в професионалните гимназии се регистрира нарастване броя на младите педагози, които през настоящата учебна година са вече 1414 при 1267 година по-рано. От тях под 25 години са 142, на 25 – 29 години – 556, и на 30 – 34 години – 716. Най-много учители в професионалните гимназии са в групите от 55 до 59 години – 2218, от 50 до 54 години – 2166, и на 60 и повече години – 2018.
Учителите, включително директорите и зам.-директорите с преподавателска заетост, в общообразователните училища през тази учебна година са общо 53,1 хиляди при 50,8 хиляди през предходната. В професионалното образование те са 12,3 хиляди при 11 702 година по-рано. В професионални гимназии (III степен ПК) работят 9263-ма педагози, в училищата по изкуствата и спортните училища – 1713, в професионални гимназии (II степен ПК) – 1077, в професионални колежи с прием след средно образование – 186, и в професионални паралелки
(I степен ПК) – 77. Професията продължава да е силно феминизирана, като в общообразователните училища работят 45 458 жени срещу 7643 мъже. В професионалните гимназии пък преподават 8999 дами и 3317 мъже.
Педагогическият персонал в детските градини нараства с 251 души и достига 20,1 хил. Детските учители са 18,8 хил, или 93,8% от заетите.
Данните на НСИ показват още, че към декември 2019 г. у нас възпитателна и образователна дейност се развива в 1840 самостоятелни детски градини с директор, което е ръст с 6 в сравнение с пред-
ходната година. В тях са записани 217,9 хил., или с 0,4% по-малко деца. Продължава негативната тенденция от последните години броят на децата да намалява – от 241,1 хил. през 2014/2015 г., 232 хил. през 2015/2016 г., 224,4 хил. през 2016/2017 г., 220,9 хил. през 2017/2018 г. и 218,8 хил. през 2018/2019 г. Обхватът на децата, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване за учебната 2019/2020 г., е 78,7% и се увеличава с 0,3 процентни пункта. Най-висок е той в област Перник – 88,6%, Благоевград – 88,3%, Смолян – 87,2%, Враца – 86,3%, а най-нисък е в Сливен – 64,4%, Кърджали – 65,7%, Търговище – 68,1%, и Пазарджик – 71,2%.
В страната функционират и 106 лицензирани частни детски градини, или с 5 повече от пред-
ходната година. Те са посещавани от 4982 деца
Статистическият институт отчита още, че към октомври 2019-а учебни занятия се водят в 1963 общообразователни училища, или с 8 повече от предходната година, като в тях влизат и българските училища в чужбина, финансирани от държавата. Броят на началните училища в страната е 133 начални, 1162 са основни, 70 – обединени, 114 са гимназии, а 484 са средни училища. Професионалното образование се води в 21 училища по изкуствата, 25 спортни училища, 358 професионални гимназии и 23 професионални колежа с прием след средно образование.
Отчита се нов спад на учениците в общообразователни училища, които са 572,5 хил. За сравнение година по-рано те са 581,3 хил., през 2017/2018 – 587 836,
и 605 729 през 2016/2017 г. Намаляват и учащите в професионални училища, като те са 135,1 хиляди при 136,2 хил. през предходната година и 142 021 преди две години. В професионалното образование преобладават момчетата, които са 60,2% от общия брой на обучаващите се.
Функционират и 86 частни общообразователни училища при 78 година преди това. От тях 7 са начални, 30 основни, 21 гимназии и 28 средни училища. В тях са записани общо 10 907 ученици. През учебната 2019/2020 година 1040 ученици се обучават в 31 частни професионални гимназии и частни професионални колежи с прием след средно образование.
Статистиката отчита още намаляване броя на учениците, напуснали общообразователните училища – през учебната 2018/2019 г. те са 15,8 хил. при 16,3 хил. година по-рано. Най-голям е относителният дял на децата, заминали в чужбина – 7000, или 44,4%, следван от напусналите по семейни причини – 6400, поради нежелание да учат – 1600.

България привлича чужди студенти

Нарастване на чуждестранните и намаляване на българските студенти отчита Националният статистически институт за учебната 2019/2020 г. В родните университети и специализирани висши училища се обучават 195 хил. български граждани, или с 3700 по-малко от предходната академична година (година преди това намалението е 7600 души). В същото време, чуждестранните студенти нарастват с 5,5% до 16,3 хил., което е с цели 43% повече спрямо учебната 2015/2016 г. Най-голям е делът на студентите от Гърция – 23,7%, следват тези от Обединеното кралство – 16,1%, Германия – 8,8%, Украйна – 6,3%, и Турция – 6%.
Обобщените данни показват, че и през тази учебна година намалява общият брой на студентите в България, записани в четирите образователно-квалификационни степени „професионален бакалавър“, „бакалавър“, „магистър“ и „доктор“. Те са общо 226,6 хил., или с 2900 по-малко. Година по-рано спадът е от 6900 души. В частни учебни институции се обучават 26,7 хил. Студенти, или 12,6% от записаните в ОКС „бакалавър“ и „магистър“.
Преподавателите в университетите и специализираните висши училища намаляват отново и са 20,2 хил. души, докато година по-рано те са били 21,1 хиляди. От тях на основна работа са 12,7 хил., или 63%. Малко над половината от преподавателите – 50,3%, са жени. Преподавателите в колежите са 676, от които на основен трудов договор са 307. Те обучават за придобиване на образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър“ общо 8233 студенти. От тях 1597 души са в частни колежи.
Към края на миналата година в страната има общо 6440 докторанти, като се отчита спад от 27 души в сравнение с предходната 2018 г. От тях чуждестранните докторанти са 558. Най-много представители имат Гърция – 19,2%, Република Северна Македония (9,5%) и Албания (9,0%).
В частни институции са зачислени 4,1% от докторантите, а от тях 103-ма души, или 39,0% са чужденци.
През 2019 г. в университетите и специализираните висши училища са се дипломирали 48,3 хил. души. За сравнение през 2018-а техният брой е 51,2 хил., а през 2017 г. – 53,3 хил.
От завършилите през миналата година 25,8 хил.
са придобили ОКС „бакалавър“, а 22,5 хил. – ОКС „магистър“. Макар и да намалява, най-висок остава броят им в област „Бизнес и администрация“ (13 595 души), „Науки за обществото и човешкото поведение“ (5715 души) и „Образование“ (5063 души), където се отчита ръст в сравнение с 4875 души през 2018-а.
Общо 1843 души са придобили ОКС „професионален бакалавър“. Дамите са 60,9%, а най-голям е броят на дипломираните в област „Здравеопазване“ (674), „Персонални услуги“ (285),
„Технически науки и технически професии“ (284),
„Бизнес и администрация“ (269) и „Образование“ (136).
Образователна и научна степен „доктор“ през 2019 г. са придобили 1285 души, от които 56,1%, са жени. Наблюдават се съществени различия в структурата на дипломираните мъже и жени по области на образование.

Your Image Description

Свързани статии:

Превенция на риска Уроци по креативност по латвийски Обогатяват историческия кът на ПМГ – Гоце Делчев 10% отстъпка от абонаментите на издателство „Аз-буки“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне5Tweet
Предишна статия

Борис и книгите

Следваща статия

Нищят „мистерията на Вселената“

Следваща статия
Нищят „мистерията на Вселената“

Нищят „мистерията на Вселената“

Пробив в борбата  с COVID-19

Пробив в борбата с COVID-19

По-голямо старание при е-обучението

По-голямо старание при е-обучението

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"