Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Математика и информатика Съдържание на сп. "Математика и информатика"

„Математика и информатика“, книжка 2, година LVI, 2013

от
27-04-2013
в Съдържание на сп. "Математика и информатика"
A A

 СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS

Тема на броя: компютърните технологии в обучението по математика
Развитието на информационните технологии дават възможност за превръщане
на математиката в експериментална наука. Настоящият брой е посветен на
проучвателния подход в ученето, който се основава на използването на компютър.

Експериментална математика в училище
[Experimental Mathematics at School] /
С. Гроздев / S. Grozdev / Б. Лазаров / B. Lazarov – стр. 104

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

„Выход в пространство“ с интерактивной геометрической средой
[„Exit Into The Space“ By Interactive geometric Environment] /
М. Шабанова / M. Shabanova / С. Котова / S. Kotova – стр. 113

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Математика с компютър
[Mathematics With Computer] /
С. Гроздев / S. Grozdev / Д. Деков / D. Dekov – стр. 123

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Интерактивно изучаване на описани четириъгълници в динамична среда
[Interactive Study Of Circumscribed Quadrilaterals In Dynamic Environment] /
Б. Царева / B. Tsareva / Р. Тодорова / R. Todorova – стр. 142

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Елиптичен Арбелос
[Elliptic Arbelos] /
П. Лазарова / P. Lazarova – стр. 159

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Три свойства на триъгълника, определени от височините му
[Three Properties Of The Triangle Generated By Its Altitudes] /
С. Гроздев / S. Grozdev / В. Ненков / V. Nenkov – стр. 176

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Маркетингови проучвания с училищни знания
[Marketing Research With School Knoledge] /
В. Бизова – Лалева / V. Bizova – Laleva – стр. 184

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ /CONTEST PROBLEMS
Рубриката се води от д-р Веселин Ненков и д-р Живко Желев
Конкурсни задачи на броя – стр. 192
Решения на конкурсните задачи от брой 3, 2012 – стр. 193

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

В новите броеве на списанията на издателство „Аз-буки“ четете /
Read in The Latest Issues of „Az Buki“ Journals – стр. 195

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 197

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 


 ЕКСПЕРИМЕНТАЛНАТА МАТЕМАТИКА В УЧИЛИЩЕ

Сава Гроздев, Борислав Лазаров

Резюме. В статията е представен обзор на идеите за мястото и ролята на експеримента в обучението по математика.

Keywords: Socratic style, experimental approach, synthetic competence, individual educational trajectory.

 

EXPERIMENTAL MATHEMATICS AT SCHOOL

Abstract. The paper presents a review of ideas concerning the place and the role of experiment in Mathematics teaching.

Sava Grozdev
Professor, Doctor in Mathematics, DSc in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Sofia, Bulgaria

Borislav Lazarov
Associated Professor, Doctor in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Sofia, Bulgaria

нагоре


 

 „Выход в пространство“ с интерактивной геометрической средой


Мария Шабанова, Светлана Котова

Резюме. В статье представлены методические приемы использования возможностей интерактивных геометрических сред в создании виртуальных инструментальных моделей геометрических объектов. Авторы показывают, как приемы „выход в пространство“ и „уход на плоскость“ могут быть использованы при обучении геометрии для преодоления недостатков развития пространственного воображения и мышления учащихся.

Keywords: Geometry education, interactive geometric environment, virtual model of instrumental type

 

„EXIT INTO THE SPACE“ BY INTERACTIVE GEOMETRIC ENVIRONMENT

Abstract. The paper presents a methodological approach to the applicable possibilities of interactive geometric environment for the creation of virtual instrumental models of geometric objects. The authors show how „exit into the space“ and „going to the plane“ could be used in Geometry education to overcome defects in the development of spatial imagination and thinking of students.

Maria Shabanova
Professor, DSc in Pedagogy
Institute of Mathematics and Computer Science
Arkhangelsk, Russia

Svetlana Kotova
Associated Professor, PhD in Pedagogy
Institute of Mathematics and Computer Science
Arkhangelsk, Russia

нагоре


 

 МАТЕМАТИКА С КОМПЮТЪР

Сава Гроздев, Деко Деков

Резюме. Авторите дискутират въпроса за използването на език за програмиране в средното училище за решаване на задачи от учебния материал по математика. Предложена е програма за решаването на конкретна задача.

Keywords: problem solving, computer, programming language, browser, JavaScript, PHP, the money-exchanging problem

 

MATHEMATICS WITH COMPUTER

Abstract. The authors discuss the use of programming language to solve curriculum mathematical problems in high school. A programme is proposed for the solution of a particular problem.

Sava Grozdev
Professor, Doctor in Mathematics, DSc in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Sofia, Bulgaria

Deko Dekov
Associated Professor, PhD in Mathematics
Stara Zagora

нагоре


 

 ИНФОР МАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА:
СРЕДСТВО ЗА ИЛИ БАРИЕРА ПРЕД ФОР МИРАНЕТО НА АБСТРАКТНО МИСЛЕНЕ

Таня Тонова, Николина Николова

Резюме. В статията се прави кратък преглед на актуалното състояние на използването на информационните технологии в обучението изобщо и по математика в частност. Специално място е отделено на основната цел на математическото образование – да развие абстрактното мислене и способността да се извършват дедуктивни заключения. Анализирана е ролята на информационните технологии
за постигане на тази цел в общ и конкретен план. Приведени са примери от реалната учебна практика. В заключение са формулирани препоръки на базата на направените изводи.

Keywords: mathematics education, integration of IT in education интегриране, abstract thinking, school practice

 

INFORMATION TECHNOLOGIES IN MATHEMATICS EDUCATION:
TOOL FOR OR BARR IER AGAINST 
FORMING ABSTRACT THIN KING

Abstract. In the article is reviewed the current state of using ICT in education in general and specifically in the field of mathematics education. Special attention is devoted to the fundamental goal of mathematics education – to develop abstract thinking and the ability to conduct deductive reasoning. The role of ICT for achieving this goal in analyzed both broadly and in specific aspect. Examples of the actual school practice are shown. Finally, some recommendations are formulated based on the reached conclusions.

Tanya Tonova
Faculty of Mathematics and Informatics
Sofia University „St. Kl. Ohridski”
Sofia, Bulagria

Nikolina Nikolova
Faculty of Mathematics and Informatics
Sofia University „St. Kl. Ohridski”
Sofia, Bulagria

нагоре


 

 ИНТЕРАКТИВНО ИЗУЧАВАНЕ НА ОПИСАНИ ЧЕТИРИЪГЪЛНИЦИ В ДИНАМИЧНА СРЕДА

Бистра Царева, Радка Тодорова

Резюме. Статията е посветена на подхода на проучването с помощта на компютър, приложен към темата „описани четириъгълници“.

Kеуwords: learning, circumscribed quadrilateral, computer, dynamical environment.

 

INTERACTIVE STUDY OF CIRCUMSCRIBED QUADRILATERALS IN DYNAMIC ENVIRONMENT

Absract. The paper is dedicated to the computer based inquiry approach to the topic of circumscribed quadrilaterals.

Bistra Tsareva
Associated Professor, PhD
Plovdiv University „P. Hilendarski“
Plovdiv, Bulgaria

Radka Todorova
Mathematics teacher
High School „H. Prodanov“
Karlovo, Bulgaria

нагоре


 

 ЕЛИПТИЧЕН АРБЕЛОС

Пролет Лазарова

Резюме. В статията се разглежда фигурата елиптичен арбелос – елипса и две допиращи я окръжности с центрове във фокусите й. Разгледани са три типа елиптичен арбелос – тангенциален, пресекателен и непресекателен. Доказани са някои основни резултати, дадени са примери за конфигурации тип Сангаку. Изследвана е конструкция от допирателни и перпендикуляри към тях и връзката с типовете
елиптичен арбелос. Въведено е понятието Архимедови окръжности в елиптичния арбелос и е описан алгоритъм за построяването им със система за динамична геометрия. Формулирани са отворени въпроси.

Keywords: elliptic arbelos, Sangaku, Archimedes’ circles

 

ELLIPTIC ARBELOS

Abstract. The article considers an extension of the concept of the Archimedes arbelos. The elliptic arbelos consists of two circles (generating circles) which define an ellipse with foci in their centers. Three types of elliptic arbeloses are considered: tangential, intersecting and non-intersecting. Basic properties of the figure are established and formed as theorems. A Sangaku-type problem in a Bulgarian mathematical journal
inspired the author to examine a specific configuration of tangents and perpendicular lines and their relation to the elliptic arbelos. The concept of generalized elliptic arbelos and Archimedes’ circles in the generalized elliptic arbelos are introduced and an algorithm for their construction is designed. Some open questions are stated.

Prolet Lazarova
Student
Faculty of Physics,
„St. Kliment Ochridski“ University,
Sofia, Bulgaria

нагоре


 

 ТРИ СВОЙСТВА НА ТРИЪГЪЛНИКА, ОПРЕДЕЛЕНИ ОТ ВИСОЧИНИТЕ МУ

Сава Гроздев, Веселин Ненков

Резюме. С помощта на компютърната програма „The Geometer ’s Sketchpad “ е изследвана една задача от Международната олимпиада по математика през 2012 г. Открити и доказани са няколко интересни свойства на триъгълника във връзка с височините му.

Keywords: problem solving, triangle, altitude, The Geometer ’s Sketchpad

 

THREE PROPERTIES OF THE TRIANGLE GENERATED BY ITS ALTITUDES

Abstract. A problem from the International Mathematical Olympiad in 2012 is investigated by means of the computer software „The Geometer ’s Sketchpad “. Some interesting properties of the triangle in connection with its altitudes are discovered and proved.

Sava Grozdev
Professor, Doctor in Mathematics, DSc in Pedagogy
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Sofia, Bulgaria

Veselin Nenkov
Doctor in Pedagogy
Technical College Lovech
Lovech, Bulgaria

нагоре


 

 МАРКЕТИНГОВИ ПРО УЧВАНИЯ С УЧИЛИЩНИ ЗНАНИЯ

Ваня Бизова – Лалева

Резюме. Предлагат се приложения на математически знания от елементарната геометрия, изучавани в средното училище и програмната среда GeoGebra, за решаване на практически задачи за разпределение на пазара на потребителите на стоки и услуги.

Keywords: dynamic software, GeoGebra, practical tasks

 

MARKETING RESEARCH WITH SCHOOL KNOWLEDGE

Abstract. There are some applications of mathematical knowledge of elementary geometry, which is taught at the secondary school level, and the programming environment GeoGebra, for the solution of practical problems in the market distribution of consumers of goods and services.

Vania Bizova–Laleva
National School of Commerce, Plovdiv
Plovdiv, Bulgaria

нагоре


 

 

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default Thumbnail„Математика и информатика“, книжка 2, година LV, 2012 Default Thumbnail„Математика и информатика“, книжка 3, година LV, 2012 Default Thumbnail„Математика и информатика“, книжка 1, година LVII, 2014 Default Thumbnail„Математика и информатика“, книжка 2, година LVII, 2014

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Стратегии на образователната и научната политика, година XXI, книжка 2, 2013

Следваща статия

“Az Buki” National Publishing House

Следваща статия

“Az Buki” National Publishing House

Сп. „Химия“, книжка 3/2013

сп. „Педагогика“ , книжка 5, година LXXXV, 2013

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"