Синкретизъм на изреченските признаци
Мариана Георгиева
Българска академия на науките
https://doi.org/10.53656/for2025-05-01
Резюме: Синкретизмът е обективно предопределен процес на признаково аранжиране на изреченската конструкция като прототип, разбира се. Обективността се осигурява от пресечната точка на двете оси на субектната езикова дейност – когнитивно креативна и комуникативно перспективна. Това сечение всъщност е феноменалната екстензия на когнициото от мисълта в езиковата и метаезиковата експликация през кръговрата съзнание, подсъзнание, емотивност. Посоката е от субекта с цялостната му иманентност навън, към експликацията в език и с език и напред, към другия субект. Векторът навън, към експликацията в език и с език, е по оста когнитивна креативност, а векторът напред, към другия субект, е по комуникативно перспективната ос.
Ключови думи: синкретизъм, изречение, характерен признак, български език, комуникация, лингводидактология
Типология на субектите в спортната журналистика
Антоанета Начева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/for2025-05-02
Резюме. Настоящата статия си поставя за цел да разгледа и типологизира субектите в българската спортна журналистика. Текстът проследява различните нейни подразделения, както и дейностите и характеристиките на упражняващите тази професия. Статията преминава през пътя на развитие на всяка от журналистическите специалности – репортер, телевизионен водещ, спортен коментатор, интервюиращ. Накрая изследването разглежда и една сравнително нова дейност сред субектите на спортната журналистика – водещия на подкаст в социалните мрежи, като обобщава, че субектите в спорната журналистика са средище между традицията и новото. Текстът има отношение към лингводидактологията, като разгръща анализа в по-широк съпоставителен контекст, в който се преплитат медийни, езикови и технологични аспекти от съвременната действителност.
Ключови думи: спортна журналистика, професии, типология, лингводидактология
The Conceptual Model of Content Analysis of Applicants’ Internal Motivation in Entrance Essays
Natalia Zhadko
Moscow City University (MGPU)
https://doi.org/10.53656/for2025-05-03
Abstract. The article discusses the methodological foundations and the sequence of developing a model for assessing the internal motivation of applicants to the master’s program in „Business Pedagogy“ at MGPU. An analysis of sources revealed that approximately 30% of students in higher education institutions in various countries do not complete their studies. Research confirms that one of the contributing factors is a low level of intrinsic motivation among applicants and students in general. The ability to identify internal motivation at the selection stage can help reduce the number of students dropping out during their studies. Within this work, the author developed and proposed a conceptual model and an assessment method based on analyzing entrance motivational essays.
Keywords: motivational essay, internal motivation, structure of internal motivation, conceptual modeling, conceptual model of internal motivation, content analysis of internal motivation in the texts of entrance essays of master’s applicants
Формиращото оценяване и компетентността по писмено общуване на английски език (4. клас) – резултати от педагогически експеримент
Пенка Кънева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
https://doi.org/10.53656/for2025-05-05
Резюме. В статията се представят резултати от педагогически експеримент, насочен към повишаването на компетентността по писмено общуване на английски език като чужд в 4. клас, проведен със 137 ученици от четири населени места в България[i]. Описват се накратко организацията и методиката на експерименталната дейност; съобщават се критериите, показателите и индикаторите, включени в диагностичния инструментариум. Посочват се статистически аргументи за валидността им и за ефектите от проведеното експериментално обучение. Въз основа на получените изследователски данни се открояват постиженията и предизвикателствата пред развитието на компетентността по писмено общуване на английски език като чужд.
Ключови думи: диагностика, компетентност, лингводидактология, писмено общуване, 4. клас
Критическият анализ на дискурса като методологическа основа на чуждоезиковото обучение за придобиване на демократични компетентности
Калина Ишпекова-Братанова
Университет за национално и световно стопанство
https://doi.org/10.53656/for2025-05-06
Резюме. В статията се прави опит да се докаже тезата, че критическият анализ на дискурса е ефективен метод за интегриране на чуждоезиковото обучение с обучението по демократични компетентности, тъй като съчетава езиковите умения с критичното мислене и социалната осъзнатост. В него се обсъждат неотдавнашни политически документи на Съвета на Европа, като например Европейската година на образованието по цифрово гражданство и Референтната рамка на компетентностите за демократична култура (РРКДК), които подчертават значението на многоезичието и демократичните компетентности в чуждоезиковото обучение. Статията също така представя казуси, за да покаже как критическият анализ на дискурса може да се прилага в чуждоезиковото обучение за насърчаване на демократичните ценности и междукултурната компетентност.
Keywords: лингводидактология; преподаване на чужди езици; критичен дискурсен анализ; образование за демократични компетенции; Референтна рамка на компетенциите за демократична култура
Training Future Teachers in Assessment Skills within the Framework of Linguodidactic Theory
Arapbek Aitzhanov
Abai Kazakh National Pedagogical University
Dimitar Vesselinov
Sofia University “St. Kliment Ohridski”
https://doi.org/10.53656/for2025-05-07
Abstract. This article examines the formation of future teachers’ assessment skills based on the principles of linguodidactic theory. The study emphasizes that assessment skills are not only a tool for measuring learning outcomes but also a pedagogical mechanism that fosters students’ motivation, supports their personal development, and enhances reflective learning. A literature review of Kazakh, Bulgarian, and Western scholars highlights the multidimensional and developmental nature of assessment. The research identifies several challenges, including the gap between theory and practice, limited use of innovative technologies, and insufficient development of future teachers’ reflective culture. The article proposes solutions to these issues and substantiates the importance of improving assessment competence as a key component of professional teacher training.
Keywords: Linguodidactology, assessment skills, future teachers, professional training, criteria-based assessment, competence, reflection, innovative technologies
Political Branding in Social Networks (USA Presidential Campaign’24 in Tik-Tok)
Svetlana Stankova
Sofia University “St. Kliment Ohridski”
https://doi.org/10.53656/for2025-05-08
Abstract. The subject of this paper is the communication strategies through which the candidates for the US presidency in 2024, Kamala Harris and Donald Trump, imposed their individual political brands in the social network Tik-Tok. The last three weeks of the election campaigns of the two candidates on Tik-Tok – the period between the 15th of October 2024 and the 5th of November 2024 – spans the timeline covered by the current study. This final stage of the campaign is often referred to as the phase of most intense „bombardment“ of the public with political messages. The focus here is laid on the specific image-building techniques and messages used by the two presidential candidates. The methods of data processing and interpretation used in the study include detailed information search, empirical evidence extraction, monitoring, discursive and comparative analysis of the data obtained. As a result, the current paper leads to the observation that Kamala Harris and Donald Trump demonstrated a high degree of adaptability to the new communication platform, effectively coding their brand messages in line with the expectations and attitudes of specific audiences.
Keywords: USA presidential campaign, communication strategies, political branding, brand message, social network Tik-Tok, lingvodidactology
Пространствена и езикова достъпност на ресурсите за адаптация към климатични промени и природни бедствия в многоезични общества
Климент Найденов
Софийски университет „Св. Кл. Охридски“
https://doi.org/10.53656/for2025-05-09
Резюме. Статията изследва пресечната точка между езиковата политика, климатичната адаптация и управлението на риска от бедствия, като поставя изследователския си фокус върху влиянието на езиковото разнообразие върху географската достъпност на ресурсите за адаптация в многоезичните общества. Ефективната адаптация към климата и готовността за бедствия зависят значително от достъпността при комуникация, но езиковите бариери могат сериозно да компрометират предаването и разбирането на важна информация, създавайки животозастрашаващи ситуации. Това предизвикателство е особено силно изразено в развиващите се страни, където множество местни езици съществуват едновременно с официални или колониални езици, което често води до несъответствие в разпространението и разбирането на политиките и ресурсите, свързани с климата. Този проблем се утежнява допълнително от разпространеното използване на сложен технически жаргон в дискурса за изменението на климата, който често произхожда от глобалните езици и впоследствие отчуждава неспециализираните и езиково разнообразни общности от жизненоважни знания за климата и адаптивните стратегии. Освен това непропорционалното доминиране на английския език в науката и политиките за устойчиво развитие изостря този проблем, създавайки значителна празнина между теорията и практиката и пренебрегвайки трансезиковите практики, необходими за културно и личностно релевантно разбиране между различните групи от населението. Неотложността на глобалните действия в областта на климата, подчертана от Цел 13 на Организацията на обединените нации за устойчиво развитие, налага критичен преглед на тези езикови пречки, особено след като настоящите пазарно ориентирани процеси на икономическо развитие се считат за неустойчиви. Следователно цялостното разбиране за това как езиковите политики влияят върху достъпността и ефективността на стратегиите за адаптация към климата, е от съществено значение за насърчаване на справедливи и приобщаващи усилия за изграждане на устойчивост.
Ключови думи: езикови бариери, многоезични общества, пространствена и езикова достъпност, лингводидактология
Обучението по немски език в УНСС – десетилетия на традиции, приемственост и развитие
Силвия Василева
Университет за национално и световно стопанство
https://doi.org/10.53656/for2025-05-10
Резюме. Статията проследява в диахронна последователност сто и петгодишната традиция на преподаване на немски език в УНСС. Подчертава се европейското и немскоезичното културно влияние на първооснователите, като се обръща внимание на обществените условия в различни исторически периоди и тяхното влияние върху учебния процес. Подробно се анализират някои от многобройните учебни помагала, издадени от действащите преподаватели в Университета през годините. Набляга се на приемствеността в преподаването, както и на работата на катедрата за въвеждане на иновативни образователни методи.
Ключови думи: лингводидактология, немски език, професионално обучение, лингводидактологична история
Мопасан като предмодернист?
Светла Черпокова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/for2025-05-11
Соня Александрова-Колева. Предмодернистични характеристики в творчеството на Мопасан. Пловдив: Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, 2023, 364 с., ISBN 978-619-202-923-4
Резюме. Рецензията представя книгата на Соня Александрова-Колева „Предмодернистични характеристики в творчеството на Мопасан“. Поставени са акценти върху приносните моменти на изследването с кратко резюме на отделните ѝ части.
Ключови думи. Мопасан, френска литература, предмодернизъм, екфразис, лингводидактология



