Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 49, 2022

Гимнастика за мозъка

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-12-2022
в Брой 49, 2022
A A
Акад. Петър Кендеров поздравява наградени участници в Деветата сесия на Ученическия институт на БАН
за високите им постижения

Зина СОКОЛОВА

Над 50 проекта на ученици от 15 града участват в Деветата научна сесия на Ученическия институт на Българската академия на науките (УчИ – БАН).
„Броят на сесиите вече говори за известна традиция, но винаги има изненади – заяви пред „Аз-буки“ акад. Петър Кендеров, научен ръководител на Ученическия институт. – Независимо от пандемията и всякакви други политически и геополитически кризи, децата искат да работят, да се занимават с изследвания. Имат желание да покажат какво са направили, което е похвално. Докато го има този стремеж у младите да правят нещо, това дава надежда за по-нататъшно развитие на цивилизацията. Залагаме изключително на качеството на разработките, а не на техния брой. Важното е да се държи високо равнище. Да се откриват онези млади хора, които искат да се развиват, и техните научни ръководители, които са в състояние да ги доведат до високи постижения. Целта е да има разработки с висока стойност, чиито автори един ден ще станат наши колеги. Но дори да не се случи това, времето, което са инвестирали да развиват способностите си, не е загубено. Хората правят гимнастика, за да тренират мускулите си. Но малко хора си дават сметка, че същото се отнася и за „мускулите“ в мозъка. Ако ги оставим без напрежение и не ги натоварваме всекидневно, те не се развиват. Така че и от тази гледна точка трябва да се разглежда дейността на Ученическия институт. Стремежът ни е да изтъкнем силните и да им помогнем да се развият. През цялата година работят малки учебно-изследователски общности от ученици и научен ръководител, който може да бъде учител, родител, някой специалист. Всяка разработка получава писмена рецензия, в която има критични бележки и препоръки. Много интересни, разнообразни и напредничави са темите. Те имат малко общо с това, което се учи в училище. За наша радост, научни ръководители на няколко разработки са бивши възпитаници на Ученическия институт, които са студенти или докторанти в чужбина. И оттам подсказват теми, които няма как да са измислени тук, защото още не сме се сблъскали с такива проблеми – те се появяват първо във високо развитите в технологично отношение държави. Резултатите от усилията на учениците и техните ръководители са впечатляващи. Участваме и на световни форуми с тях и се представяме много добре. В тази област България е далеч по-напред от всички други области.“
„Темите на учениците и техните ръководители са достойни за разработки в лабораториите и кабинетите на БАН“, заяви при откриването на сесията и заместник-председателят на БАН чл.-кор. Евдокия Пашева. Независимо кой ще бъде отличен в състезанието, по-важното е, че при подготовката на проектите младите хора са се докоснали до магията на науката, която предлага изключителни предизвикателства.
Проектите, представени в деветото издание на националния форум, впечатляват членовете на петте журита в различните тематични области със задълбочените познания на своите автори. Над 60 ученици от VI до XII клас са наградени. Поощрителни насоки и коментари получават всички автори и техните ръководители.

 

Наградените в Деветата ученическа научна сесия

В област „Хуманитарни и обществени науки“, научна област „Езикознание“ I награда получава темата „Фамилни имена в българския език, мотивирани от названия на професии и занаяти“ с автори Велислав Борисов и Катерина Прончева, X клас, МГ „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив, ръководител Невена Ичевска, учител по български език и литература.
II награда е за „Цветовете във фразеологията“ на Емилия Карамфилова, X клас, СУ „П. Р. Славейков“ – Кърджали, и ръководител Антония Маровска, учител по БЕЛ. Консултант – доц. д-р Ваня Мичева, Институт за български език – БАН.
В научна област „Литературознание“ І награда е за „Художественият свят на Христо Ботев през погледа на учениците“ на Жулиде Муталибова, X клас, СУ „П. Р. Славейков“ – Кърджали, с ръководител Антония Маровска, учител по БЕЛ, и консултант доц. д-р Ваня Мичева, Институт за български език – БАН.
В научна област „История“ І награда е за разработката „Церемониалната зала на византийските императори във виртуалната реалност“ на Мартин Гърбачев, XII клас, 9. ФЕГ – София. Втора награда получава темата „Генерал Владимир Вазов“ на Иван Балабанов, X клас, Езикова гимназия – Пловдив.
В научна област „Социални отношения“ І награда заслужава темата „Остров Света Анастасия и Ченгене скеле – минало и настояще“ на Магдалена Стоянова, ХІIБ клас, Румяна Драгнева, ХІIБ клас, Стоян Добрев, ХІIА клас, Христо Химитлийски, ХБ клас, от ПГСАГ „Кольо Фичето“ – Бургас, с ръководители Петя Кудева и Яна Иванова.
Втора награда е за „Овластяване на жените в българския политически процес – тенденции и предизвикателства през XX и XXI век“ с автори Стела Тодорова, XВ клас, Карина Стефанова, XВ клас, Александра Бахчеванова, XГ клас, Немска езикова гимназия „Гьоте“ – Бургас, и ръководител д-р Тонка Костадинова, учител по история.
В научна област „Етнология и фолклористика“ I награда печели разработката „Архивът за Аспарухово: практически опит за отварянето, подреждането и оползотворяването на етнографски материали“ на Надежда Добрева, Никол Данова, Георги Георгиев и Филип Чиков, XII и X клас, СУ за хуманитарни науки и изкуства „Константин Преславски“ – Варна, и ръководители Елеонора Николова, главен учител по български език и литература, Мария Русева, старши учител по музика, и Марина Стоилова, бакалавър по антропология във Виенския университет.
Втора награда е за „Духовни хоризонти на българите в Молдова“ с автори Гилгамеш Алджабари, Ивета Стоянова, Мария Боева, XIIЕ клас, ЕГ „Гео Милев“ – Добрич, с ръководител Дияна Боева, преподавател по БЕЛ, и консултант (история) доц. д-р Цветелин Недков, Регионален исторически музей – Добрич, и консултант (литература и междукултурни връзки) доц. д-р Христо Боев, преподавател по английска и американска литература, Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“.
В научна област „Философия“ I награда е за „Светът: между митология и философия“ на Елина Атанасова, XI клас, 91. немска езикова гимназия „Проф. Константин Гълъбов“ – София, с ръководител д-р Аглая Денкова.
Наградени проекти в област „Математика“
Грамоти за отлично представяне получават Мария Дренчева, XI клас, СМГ „Паисий Хилендарски“ – София, с тема „Независимост, доминиране и аналог на хипотезата на Уилкокс в сферичния шах“; ръководител Мирослав Маринов, и Ясен Пенчев, XI клас ПМГ „Акад. Иван Гюзелев“ – Габрово, за „Върху някои вариации на близнаци в пермутации“, с ръководител Мирослав Маринов.
С I награда са отличени няколко проекта. „Фиксирани системи на Shapley-Shubik и Banzhaf индексите с един или двама президенти“ на Демира Недева, X клас, МГ „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив, ръководител Мирослав Маринов. „Двудиагонални разлагания на потенциално необратими структурирани матрици“ на Стивън Спасов, XII клас, СМГ „Паисий Хилендарски“ – София, с ръководител Пламен Коев. „Върху една задача на Титу Андрееску от олимпиада“ на Стефан Гайдаров, X клас, МГ „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив, и ръководител Константин Делчев.
II награда печелят проектите „Разлагане на полиноми по модул прости числа“ на Деян Божков, X клас, Американски колеж в София, с ръководител Катерина Велчева. „Доказателство на хипотезата на Думит-Гранвил-Кисилевски за “ на Никола Гюлев, X клас, МГ „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив, и ръководител Мирослав Маринов. „Теория на групите в кубчето на Рубик“ на Павлин Панов, IX клас, ПМГ „Иван Вазов“ – Добрич, с ръководител Светлана Василева.
Грамота за успешен дебют получава Антонина Рашева, XI клас,
91. НЕГ „Проф. Константин Гълъбов“, за проекта „Птолемей, Кейси и Фойербах“, ръководител Даниела Петрова.
Наградени проекти в областите „Биология“, „Биомедицина“, „Биоразнообразие и екология“
І награда е за „Проучване качеството на водата и седиментите в силистренския сектор на река Дунав“ на Мохаммад-Мурад Рашад Халвани, XII клас, Обединен детски комплекс (ОДК) – Силистра, с ръководител Йорданка Маринова, учител по химия и екология в ОДК – Силистра, научни консултанти проф. Диана Рабаджиева, Институт по обща и неорганична химия, БАН; проф. Ирена Пейчева и доц. Златка Милаковска – Геологически институт – БАН.
ІI награда е за „Биоматериали в човешкото тяло. Устройства за мониторинг на здравето“ с автори Стоян Добрев и Алекс Цветанов, X клас, НПМГ „Акад. Любомир Чакалов“ – София, и ръководител доц. Вера Кольовска, ИЕМПАМ – БАН; консултанти: инж. Васил Кольовски и инж. Димитър Димитров.
III награда печелят три проекта. Темата „Райският газ – Ад или Рай? 30-те секунди в Рая, които всъщност са по-близо до Ада“ на Симона Николова и Мартин Тодоров, XII клас, Профилирана гимназия с преподаване на чужди езици „Димитър Димов“ – Плевен, и ръководител Людмила Бояджиева, преподавател по биология и химия.
„Вибрионите – опасни и безвредни“ на Андреас-Стефанос Константинос Кицос и Тодор Белев, Първа АЕГ и Втора АЕГ – София, ръководител доц. Вера Кольовска, ИЕМПАМ – БАН, и научни консултанти проф. д-р Димитър Масларов, гл. ас. д.м.н. Румяна Енева.
„За билките и медицината“ с автори Вяра Георгиева и Иво Цонев, IX клас, ПМГ „Иван Вазов“ – Добрич, и научни консултанти д-р Светлана Василева, учител по информатика, ПМГ „Иван Вазов“ – Добрич, Иван Георгиев, Медицински университет – Плевен.
Поощрителни награди са присъдени на:
„Термографски изменения в мускулите на ръката при контролирано писане“ с автори Кристиан Найденов, Ема Станева, Венцислав Дунев, Теодор Асенов, Атанас Диамандиев, X клас, Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София, и ръководител Емануил Найденов, Клиника и катедра по неврохирургия, УМБАЛ „Св. Иван Рилски“, София.

„Влиянието на компютрите върху човека на ниво атоми, молекули, йони, клетки, тъкани, органи, системи, организъм“ на Христина Лозанова, 91. немска езикова гимназия – София, ръководител Ирина Славкова.
„Бойци в борбата с рака“ на Габриела Лазарова, XI клас, ЕГ ,,Акад. Л. Стоянов“ – Благоевград, с ръководител Дамяна Грънчарова, учител по химия, физика и астрономия.
„Стабилност на генома – устойчиво развитие“ на Александра Христова, XI клас, Александър Будуров, XII клас, Стефан Василев XII клас, СУ „Стоян Заимов“ – Плевен, с ръководители Катя Трифонова, учител по БЗО и доц. Милена Георгиева, Институт по молекулярна биология – БАН.
„Пасивната къща – строителният стандарт на бъдещето“ на Розалина Влахова и Анас-
тасия Алексиева, XIIВ клас, Профилирана природо-математическа гимназия „Добри Чинтулов“ – Сливен, ръководител Цветалина Топракчиева, старши учител по история и цивилизация.
„Асоциация между генетични варианти и човешки заболявания“ на Мария Кирилова, XII клас, Весела Николова,
X клас, МГ „Баба Тонка“ – Русе, с ръководител Ванеса Гецева, доктор от Колумбийския университет.
Наградени участници с проекти в област „Информатика и информационни технологии“
Награди за отлично представяне – I място за Анакин Ърфан, XII клас, МГ „Баба Тонка“ – Русе, за „TiHub – платформа за автоматизирана оценка“, ръководител Сюзан Феимова. Делян Бойчев, ПМГ „Васил Друмев“ – Велико Търново, за „Повишаване на интерпретируемостта на моделите за компютърно зрение“ с ръководител Христо Тодоров, Станфордски университет, Калифорния, САЩ. Мирослав Балев, XI клас, НПМГ „Акад. Л. Чакалов“, за „Вътрешна система за Регионално управление на образованието – София-град“ с ръководител Мирослава Николова, НПМГ. Стоян Ганчев, X клас, МГ „Кирил Попов“ – Пловдив, за „Откриване и анализ на симптомите на грип с хардуер за обратна връзка в реално време“, ръководител Габриела Чавгова, ТУ, Айндховен, Нидерландия.
Специални награди получават Велислав Митрев и Николай Паришев, VII клас, МГ „Баба Тонка“ – Русе, за „Изобразяване на музикални инструменти чрез основни символи и знаци“, ръководител Сюзан Феимова. Габриел Горанов, VIII клас, ПМПГ „Св. Климент Охридски“ – Монтана, за IBLend, ръководител Бистра Луканова. Даниел Колев, Мартин Костов, X клас, 125. СУ „Боян Пенев“ – София, за CryptoPI, ръководител Фабиен Теофанис Кунис. Никола Великов и Любослав Димов, VII клас, МГ „Баба Тонка“ – Русе, за темата „Познай столицата – игра“, ръководител Сюзан Феимова. Светлозара Кирова, Никол Георгиева, XI клас, МГ „Баба Тонка“ – Русе, за „Математиката в балетното изкуство“, ръководител Сюзан Феимова.
Наградата за дебют отива при Ивелин Василев, Никол Николова, VI клас, МГ „Кирил Попов“ – Пловдив, за „Здравословно хранене + спорт = успех!“, ръководител Дарина Брънчева.
Почетни грамоти получават Деян Хаджи-Манич, Анастасия Людмилова, XI клас, МГ „Д-р Петър Берон“ – Варна, за темата „Контрол на движението“, ръководител Елеонора Павлова. Радостин Чолаков, XI клас, МГ „Кирил Попов“, Пловдив, за темата „Ефективни, ориентирани към задачи диалогови системи с избор на отговор като спомагателна задача“.
Наградени участници в област „Изобразително изкуство“
Специална награда получава Вяра Пенчева, VII клас, ПМГ „Акад. Иван Гюзелев“ – Габрово, с ръководител Румен Трифонов, детска школа „Енкаустика“ – Габрово, за проекта „Икона със заглавие: „Света Богородица с Младенеца“.
Награда за дебют получава Аника Нгуен Дък, XI клас, Национална професионална гимназия по прецизна техника и оптика „М. В. Ломоносов“ – София, за представянето си с проект „Седемте мои ценности“, ръководител Радостина Драгиева, преподавател.

 

Your Image Description

Свързани статии:

Средище на науката и спорта Учителите и сигурността на децата са приоритет Удължават програмата за подготовка на преподаватели на бъдещи учители Търсете собствен стил! Не копирайте

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Как Монтесори методът променя класната стая

Следваща статия

Учителите и сигурността на децата са приоритет

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Учителите и сигурността на децата са приоритет

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

13,5 млрд. евро за наука и иновации

Готова е кулата за новия телескоп в Рожен

Готова е кулата за новия телескоп в Рожен

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"