Чуждоезиково обучение
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Професионално образование Съдържание на сп. “Професионално образование”, 2020 г.

Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2020, година XXII

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
25/08/2023
в Съдържание на сп. “Професионално образование”, 2020 г.
0
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

MЕТОДИКА И ОПИТ

Процедурата BLUP като статистически инструмент в педагогическо изследване за влиянието на web-базирани образователни ресурси при формиране на екологични компетентности в биологичната подготовка на седмокласници

Резюме. В изследването са представени акценти от педагогически експеримент за приноса на уеббазираните образователни ресурси за формиране на екологични компетентности в обучението по биология и здравно образование (БЗО) в VII клас. Установено е, че уеббазиранитe образователни ресурси са една от ефективните форми за реализация на ИКТ в БЗО. Експерименталните данни са подложени на статистическа обработка с процедурен модел BLUP (Best Linear Unbiased Prediction). Анализират се възможностите за приложение на този статистически модел в педагогическите изследвания.
Ключови думи: уеббазирани образователни ресурси; екологични компетентности; педагогическо изследване; Best Linear Unbiased Prediction (BLUP)

1)Златка Ваклева, 1)Маргарита Панайотова,
2)Тоня Георгиева, 2)Димо Пенков
1)Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
2)Аграрен университет – Пловдив

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 


ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ

Контролна дейност на директора в детската градина – споделяне на добри практики

Резюме. Една от основните функции на директора в детската градина е контролната дейност, която извършва. Обектът и предметът на контролната дейност на директора, методите на контрол, както и организацията на тази дейност се вписват в изготвения от директора план за контролна дейност, след което е необходимо да се извърши анализ на дейността. Анализът се представя на заседание на педагогическия съвет и се предлагат за обсъждане мерки за подобряване и усъвършенстване. На контрол в детската градина подлежат следните дейности: учебно-възпитателна, квалификационна, административно-управленска, социално-битова и стопанска, финансова. Целта на проследяването на контрола в една столична детска градина е осигуряване на достоверна информация за фактическото качество на дейността в детската градина и свързаните с това обстоятелства за причините, породили евентуални отклонения, и пътищата за тяхното отстраняване.
Ключови думи: директор; детска градина; контролни дейности; планиране; отчитане на резултати; анализ на резултати

Десислава Стоимчева-Коларска
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Златното сечение на златната маска

Резюме. В Регионалния исторически музей „Д-р Симеон Табаков“ – Сливен, се съхранява златна маска, открита през 2007 г. по време на редовни археологически разкопки от д-р Георги Китов в Далакова могила, с. Тополчане, Сливенско. Още преди 2500 г. древният тракийски майстор е използвал при изработването на скъпоценния предмет принципите на идеалната пропорция, съответстваща на „златното сечение“ в геометрията, изкуството и архитектурата. „Златното съотношение“ символизира хармония, красота и съвършенство, като тайните му се пазели ревностно и били известни единствено на посветените.
Ключови думи: златна маска; златно сечение; златна спирала; числата на Фибоначи; пентаграм; тракийско изкуство; траки

1)Денис Сираков, 1)Мариета Сиракова, 2)Николай Сираков
1)ППМГ „Добри Чинтулов“ – Сливен
2)Регионален исторически музей – Сливен

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Приложение на профилен подход при насочване на ученици за включване в образователната система

Резюме. Настоящият текст представя опит за прилагане на профилен подход при насочване на ученици за включване в образователната система. Описани са стъпките, изминати при прилагане на модела, методиките, които са използвани, и са представени резултатите. Направените изводи и резултати ще служат като основа за бъдеща работа по приложение на профилния подход в ПГГСД „Николай Хайтов“ – Варна.
Ключови думи: профилен подход; образователна система; модел; методика; ученици

Мария Георгиева, Мая Рогашка, Петя Йорданова,
Деница Русева, Емилия Кожухарова,
Златомира Михайлова, Петя Георгиева
ПГССД „Николай Хайтов“ – Варна

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 


УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ

Трудовоправна рамка на образователните политики за конкурентност на пазара на труда

Резюме. В статията се изследват актуалните норми в трудовото и осигурителното право, регламентиращи форми и образователни политики, насочени към повишаване конкурентността на работниците и служителите на пазара на труда. Акцент в изложението е поставен както на националните норми, така и на европейските политики с оглед привеждане на вътрешната ни уредба в синхрон с европейската. На база на изследването се правят изводи и се отправят препоръки за усъвършенстване на законодателството и адаптивна на новите изисквания практика на работодателите.
Ключови думи: образование; пазар на труда; дуално образование; учене през целия живот

Андрияна Андреева, Галина Йолова
Икономически университет – Варна

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 


УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Средно училище „Св. Паисий Хилендарски“ –
Върбица

От ученическото самоуправление до споделеното управление на училището, или за един демократичен модел на училищен мениджмънт

Резюме. Настоящият текст представя един изграден демократичен модел на училищно управление, в което учениците и родителите придобиват статут на равностойни партньори, на фактори в процеса на образование и възпитание с определящ глас и с равностойна позиция. Плавна адаптация между началния и прогимназиалния етап, ръст в средния точков актив от НВО в VII клас, устойчив нулев процент отпаднали ученици, утвърдена менторска мрежа – това са само част от резултатите, които Средно училище „Св. Паисий Хилендарски“ – гр. Върбица, обл. Шумен, отчита в края на изтичащата вече тригодишна иновация „Училище от ново поколение – пространство на споделеното управление“.
Ключови думи: иновация; споделено управление; ученически парламент; менторство; менторска мрежа; класни съвети; родителски клуб

Миглена Колева
СУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Върбица

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Капсула на времето

Резюме. Цел на настоящата статия е споделяне на един различен опит – плод на детското въображение. Породи се интересна идея в часа по литература в VI клас преди повече от една година. Постепенно идеята се превърна в мисия и е на път да се установи и като традиция в СУ „Св. Паисий Хилендарски“. Два шести класа направиха своя капсула на времето. Заровиха я в двора на училището, а докато стигнат до този момент, срещнаха и се справиха с различни затруднения.
Ключови думи: литература; Джералд Даръл; идея; послание; капсула на времето

Йозлем Искренова
СУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Върбица

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Проектобазираното обучение в часовете по английски език – средство за повишаване мотивацията на ученицит

Резюме. Статията разглежда прилагането на проектобазирания метод на обучение в часовете по английски език и възможностите, които той дава на учителите да създават задачи, чиято сложност и откритост имитират проблеми в реалния свят. Учениците могат да видят междупредметния характер на тези задачи и да осъзнаят, че всяка задача може да има повече от едно решение. Учениците, които имат свободата да избират различни стратегии и подходи, могат да се ангажират по-активно в процеса на обучение, повишавайки по този начин мотивацията си за изучаването на чуждия език. Представени и приложени в часовете са теоретичните основи на проектобазираното обучение, обсъдени са срещнатите трудности и са представени ползите от участието на учениците в проекта.
Ключови думи: проектобазирано обучение; обучение по английски език; мотивация

Ива Топчиева
СУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Върбица

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 


УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Езикова гимназия „Гео Милев“ – Добрич

Творческа лаборатория „Текстът Георги Марков“

Резюме. През месец октомври 2019 г. Ученическият институт на БАН (УчИ – БАН) обяви конкурс за създаване на Малки учебно-изследователски общности (МУИО) в рамките на финансираната от МОН и изпълнявана от БАН програма „Образование с наука“. Идейният проект на учителя по български език и литература Дияна Боева от ЕГ „Гео Милев“ – Добрич, Творческа лаборатория „Текстът Георги Марков“ е одобрен сред над осемдесет предложения от цялата страна. Настоящата статия показва аспекти от конкретния план на Лабораторията, разглежда някои възможности за провокация спрямо учениците и развитието на аналитичните им умения, така нужни за заниманието с наука. Преодолява се стереотипът, че литературното поле е недостижима абстракция и няма пряка връзка с науката. Четирима ученици със своя учител доказват, че името на Георги Марков е подходящо не само за проекция на изследователска общност, но е и начин да се легитимира хуманитаристиката във време, в което, умишлено или не, се противопоставя STEM образованието срещу studia humanitatis1).
Ключови думи: Георги Марков; образование; идеи, хуманитаристика; творческа лаборатория; писане

Дияна Боева
Езикова гимназия „Гео Милев“ – Добрич

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

STEM обучението – образование на бъдещето

Резюме. Статията запознава с понятието STEM обучение, причините които налагат навлизането му в образованието. Този все още недостатъчно познат подход в българската образователна система е проектно базиран, създава междупредметни връзки, провокира учениците и създава интерес към науката и технологиите. Разглеждат се варианти за STEM обучение в ЕГ „Гео Милев“ – Добрич, дават се насоки при подготовка на STEM урок. Посочват се проблемите при STEM обучение, както и положителни страни на този подход.
Ключови думи: STEM; проектно базиран подход; междупредметни връзки; ученици

Мария Кирилова
Езикова гимназия „Гео Милев“ – Добрич

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Учителят днес

Резюме. Статията представя личната гледна точка на човек, попаднал в образователната система след 20-годишен опит в друго професионално поприще. Текстът е опит за културологичен анализ на феномена „български учител“, задава различни аспекти на средата, в която той работи, и акцентира върху съществената промяна в неговата роля днес и произтичащите от това проблеми.
Ключови думи: морал; професионализъм; мултифункционалност; социална роля; междинно звено

Надежда Иванова
Езикова гимназия „Гео Милев“ – Добрич

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСп. „Професионално образование“, книжка 1/2020, година XXII Default ThumbnailСп. „Професионално образование“, книжка 3/2020, година XXII Default ThumbnailСп. „Професионално образование“, книжка 5/2020, година XXII Default ThumbnailСп. „Професионално образование“, книжка 6/2020, година XXII

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Дългият път на една ваксина

Следваща статия

Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2020, година LXIII

Следваща статия

Сп. „Математика и информатика“, книжка 4/2020, година LXIII

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.