Пет работни групи с участието на експерти от държавни ведомства и неправителствени организации в работен порядък генерираха нови идеи и подходи, които да залегнат в правителствен документ за пътища и мерки за повишаване уменията на възрастните.
На форум в Старосел те очертаха възможните варианти, които да мотивират възрастните да се включват в различни обучения; как да се създаде индивидуализирано предложение за обучение, съобразено нуждите на всеки възрастен; как да се облекчи процедурата за валидиране на уменията от неформално учене; как да се извършва предварителна оценка на уменията за заетост преди включването на възрастните в обучение за повишаване на уменията; как да се оказва подкрепа на работодателите за повишаване квалификацията на техните работници.
„Нуждата от обучението на възрастните нараства все повече, защото животът го изисква от нас. Непрекъснатото учене и квалификация се превръщат в необходимост за успешното реализиране на пазара на труда. Затова трябва да се набележат мерки за увеличаване броя на хората, които се включват в различните обучения, и ученето през целия живот да стане по-ефективно“, категорична е зам.-министърът на образованието и науката инж. Таня Михайлова.
Предложените идеи ще залегнат в нов документ за мерки за повишаване уменията на възрастните, който ще бъде подложен на широко обсъждане. По него правителството ще може да набележи бъдещите си политики в този сектор, пояснява Валентина Дейкова – национален координатор за изпълнение на Европейската програма за учене на възрастни. Тя уточни, че в координационния съвет на Националната платформа към момента членуват над 400 институции за образование и обучение. Очаква се до края на годината броят им да надхвърли 600. Във всяка област има и координатор, който изгражда местни структури. Основната им задача е да реализират по региони обучението на възрастните през целия живот.
Препоръката на Съвета на Европа за повишаване на уменията на възрастните предвижда всички страни членки на ЕС да създадат свои механизми, документи и програми, чрез които да мобилизират така наречения „спящ потенциал“. От него се очаква да реши проблема с острия недостиг на работна ръка. „Все по-рядко говорим за безработица. Но сме изправени пред друг проблем – създават се нови работни места, които остават незаети заради недостатъчната квалификация и липсата на нови умения, които се изискват от работодателите“, каза Дейкова. От бъдещите работници вече се очаква не само да притежават необходимите технически умения, но и да влагат емоции, да мислят критично, да взимат решения. Тези компетентности трябва да започнат да се изграждат още в училището и да се надграждат и развиват през целия живот.
Четете повече в бр. 17 – 18, 24 април – 8 май 2019 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg