Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 46, 20-26.11.2025 г.

Формули, които дават резултати

Зина Соколова от Зина Соколова
23-11-2025
в Брой 46, 20-26.11.2025 г.
A A
Снимки МГ „Баба Тонка“ – Русе

Галина Бобева е директор на Математическата гимназия „Баба Тонка“ в Русе от 7 години. Но в  самото училище работи, откакто е завършила висшето си образование – преподава там от 1997 година, дванайсет години е била ръководител на компютърни кабинети. А преди да заеме сегашния си пост, две години е заместник-директор.

Паралелките в гимназията след VII клас са профилирани.

В VIII клас се приемат четири паралелки с профилирана насоченост – две са математически, една е за софтуерни и хардуерни науки и една по природни науки. Още от 1995 г. започва прием на една паралелка в V клас, а от пет години те са вече две.

Интересът към предлаганите в гимназията профили е равномерно разпределен, като и в трите профила кандидатстващите след VII клас са приети по първо желание – местата са общо 104. В гимназиалния етап учениците от паралелката с природни науки изцяло се насочват към медицина, фармация и други сходни науки. Останалите пък избират професии в сферата на икономиката, архитектурата, сектора на информационните технологии, правото и други.

Допълнителният, трети профилиращ предмет, който имат право да избират учениците в XI и XII клас, различен от основните два, е математика, информатика, информационни технологии, биология, химия, физика и английски език. Така от общо задължителните 20 часа, остават два часа за разширена подготовка на учениците, които могат да изберат предмет и от обществените науки, свързани с техните интереси.

Галина Бобева, директор

„Учениците още в VIII клас имат часове по факултативна подготовка. Тези часове са извън нормативите, извън допълнителното заплащане, което е по бюджет. Но е доказано, че чрез тях се получават допълнителни надграждания на учебния материал и на желанията на учениците. И това също помага за тяхното израстване и доказване на състезания и национални олимпиади, където се включват значителен брой от нашите ученици“, казва директорката на гимназията д-р Галина Бобева. Заплащането на броя часове във факултативна подготовка се покрива от икономии. А целта е децата да бъдат максимално удовлетворени.

В гимназията се работи и по Националната програма за талантливи ученици, в която групите (18 на брой) се определят в зависимост от постиженията на учениците от предходната година. Възпитаници на МГ „Баба Тонка“ участват в олимпиадите по езици, математика, информатика, информационни технологии, лингвистика, история и цивилизации, философия, гражданско образование, биология, физика, астрономия. Педагозите работят допълнително с тях като извънкласна дейност, за да подпомогнат развитието им в областите, към които са се насочили.

Извънкласната дейност, която не е свързана с профилиращите предмети, се осъществява в 32 клуба – за народни танци, вокална група за малки и големи, театрална трупа, роботика, училищна медия, журналистика, предприемачество и други. Отделно са и различните спортни клубове, включващи ориентиране и занимания по шах.

Високите резултати и медалите, които учениците носят от различни олимпиади, разбира се, радват техните преподаватели.

Последните големи постижения са по физика и астрономия. Елена Йорданова от XIIБ клас завоюва златен медал от Международната олимпиада по астрономия, която се проведе в Мумбай, Индия през август. Месец по-рано тя е част от националния ни тим, който печели бронзови отборни медали на Международния турнир на младите физици (IYPT) в Швеция. През октомври тази година Марина Маринова (IX клас) се завръща със сребърно отличие от Младежката международна олимпиада по астрономия и астрофизика, проведена в Румъния. А в края на миналата учебна година Венцислав Велев получава златен медал на Международната олимпиада по гражданско образование в Италия, както и първо място на Междуродното състезание Brainfinity в Белград през май 2025 г. Много медали младите русенски математически таланти печелят и от различни национални състезания и конкурси.

В МГ – Русе, има SТEM център, изграден още по първата програма, с цел обезпечаване на профила по информационни технологии. В него е имало възможност за 3D моделиране и графична обработка. Част от центъра е и фотостудио, в което се обработват изображения и се снимат клипове. Преди малко повече от 10 години е създадена и биохимичната лаборатория, в която се правят експерименти, свързани с природонаучните профили. В момента се доизгражда и вторият SТEM център, финансиран по Националния план за възстановяване. Той е насочен към физико-роботиката, тъй като и в тези сфери възпитаници на гимназията имат интереси и постижения.

В гимназията активно работи и Клубът по предприемачество. Организират се иновативни лагери и различни състезания. Формират се екипи от млади предприемачи, които участват в тях и печелят много награди. Интерес има и към финансовата грамотност и лингвистиката. Според директорката участието в подобни дейности показва на децата, че имат възможност да се развиват в почти всички сфери.

„Широка е картината на интересите и правим всичко възможно да имаме добра материална база, където децата да разгръщат своите таланти. Моите колеги се стараят да дават всичко от себе си. И след като виждат добрите резултати, са наясно, че към момента „формулите“ ни работят правилно“, отбелязва Галина Бобева.

Директорката приветства предложението за промяна в Закона за предучилищното и училищното образование математическите гимназии да станат специализирани училища, като учениците, влезли в тях в V клас, да имат право да продължат обучението си там и след VII клас. С вътрешен изпит ще може да се прецени дали влезлите в V клас поддържат и в VII клас същото ниво на интерес към математиката, или са се насочили другаде. „Така или иначе, 90% от учениците продължават след VII клас да учат в нашата гимназия“, казва Бобева.

За успехите на гимназията говори и фактът, че тази година двама нейни възпитаници – Тея Чобанова и Венцислав Велев, са удостоени с отличието „Национална диплома“ на МОН. Освен пълни шестици на двата държавни зрелостни изпита те са пълни отличници и през курса на обучение, имат и отлични постижения в национални и международни състезания и олимпиади.

Мобилните телефони в прогимназията се събират сутрин и се връщат в края на задължителните часове. Тази мярка внася доста спокойствие в часовете и помага на учениците да бъдат по-съсредоточени, отбелязват от МГ – Русе.

Директорката Галина Бобева очертава като най-големи предизвикателства в работата на своя екип две неща. Едното е, че има ученици, които са мотивирани, следват интересите си, надграждат знанията си и имат желание за работа. Но има и такива, които са се оставили на течението и се налага малко по-усилено да бъдат мотивирани от своите преподаватели.

Според нея напрежението в обществото се отразява и в училище. Случват се и спречквания при по-малките класове, но всяка ситуация се докладва на директора и започва процедура по нейното изясняване. Но в огромната си част учениците общуват в рамките на нормалното, разговарят по всякакви теми, търсят се през междучасията, разменят идеи.

„За съжаление, виждам, че психическото състояние на учениците е много колебливо и те бързо се поддават на депресии. Това е притеснителното, което наблюдавам. Работим усилено с психоложката, правим срещи в паралелките“, коментира директорката. Добавя, че всяка сутрин се старае да посреща с усмивка учениците на входа на училището, и наблюдава тяхната реакция.

„Много от тях отвръщат на поздрава за добро утро, но има и такива, които още не са се събудили или са станали леко накриво. Не е хубаво да не знаят какви са елементарните обноски на общуване, и затова ще продължавам да им ги показвам“, категорична е тя.

Другото голямо предизвикателство пред педагозите е опасността от употребата на наркотични вещества, опиати, вейпове и енергийните напитки. Колкото срещи и разговори да се правят, все има моменти, които могат да се изпуснат. А според Галина Бобева в семействата трудно могат да се разберат някои неща. Лошото е, че макар педагозите доста да се стараят да опознават и усещат учениците, те нямат кой знае какви права.

„Нито мога на входа да проверявам учениците, нито мога да ги тествам. Това е сложният момент, много добре го разбирам, защото, в личен план, съм преминавала през някои подобни ситуации и знам какво е. Но трябва да предпазваме по някакъв начин децата. Те невинаги искат да ни разберат, че правим всичко за тях“, подчертава директорката.

Но родителите разбират ли го? С част от тях не се общува лесно, но повечето подкрепят педагозите в техните инициативи за децата.

„Винаги е трудно. Те разчитат на нас, ние пък не можем без тях. Връзката е двупосочна“, казва Бобева. Колкото до въпроса с наказанията, педагозите от МГ – Русе, смятат, че е крайно време учителите да имат повече права, независещи от мнението на родителите.



Your Image Description

Свързани статии:

Детството влиза в нова ера Училището в село Страцин ще посрещне новата учебна година със STEM център Деца в снегаSTEM кабинет и за най-малките Амбицията да си върнеш статута на гимназия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: STEM центървисоки резултатиизвънкласна дейностматематическа гимназияМГ „Баба Тонка“ – Русеобразованиеолимпиадипрофилирана насоченостРегиони

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Създадоха виртуален образ на мозък на мишка

Следваща статия

Споделянето на знания стимулира изследователската дейност

Следваща статия
Споделянето на знания стимулира изследователската дейност

Споделянето на знания стимулира изследователската дейност

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"