Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 40, 09-15.10.2025 г.

Изследване на ОИСР: Българският учител е мотивиран, престижът на професията расте

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
08-10-2025
в Брой 40, 09-15.10.2025 г., Новини 2025
A A
Висока удовлетвореност и мотивация сред българските учители, нарастващ престиж на професията, подобрени условия на труд и силна подкрепа за младите кадри. Тези тенденции в България отчита Организацията за икономическо сътрудничество и развитие в изследването TALIS 2024
OECD

Висока удовлетвореност и мотивация сред българските учители, нарастващ престиж на професията, подобрени условия на труд и силна подкрепа за младите кадри. Тези тенденции в България отчита Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) в изследването

TALIS 2024 – най-мащабното проучване в света за прогимназиални педагози и училищни директори,

съобщи Пресцентърът на МОН.

В изследването участват учители от 55 държави, като

от България са се включили 3629 педагози в прогимназиален етап от 210 училища.

У нас проучването се координира от Института по образованието към МОН и се осъществява с финансовата подкрепа на ЕК.

Българските учители се отличават с висока удовлетвореност от професията – 96% заявяват, че са доволни от работата си,

при средно 89% за държавите от ОИСР. Любопитен факт е, че учителите в селата са толкова удовлетворени от работата си, колкото и тези в градските училища. От 2018 г. досега делът на удовлетворените от заплащането се е увеличил с 35 пункта и достига 65%. Повишава се и удовлетвореността от условията на труд, които не включват финансовите възнаграждения – 81% от учителите у нас споделят, че са доволни от тях, при средно 68% за ОИСР.

Престижът на професията също бележи съществен напредък.

42% от учителите смятат, че професията им е ценена от обществото – почти двойно повече от средното за ОИСР (22%)

и с 25 процентни пункта повече спрямо 2018 г.

Данните показват силна подкрепа в училищната среда. 95% от учителите споделят, че директорите имат добри професионални отношения с персонала и предоставят полезна обратна връзка, а 90% казват, че могат да разчитат на своите колеги. Това създава условия за положителен училищен климат и сътрудничество.

Особено важно е, че младите учители у нас получават подкрепа.

Почти всички – 97%, работят в училища, в които се предлагат менторски програми, докато средният дял за ОИСР е 81%. Делът на начинаещите учители с назначен наставник също се е увеличил със 7 процентни пункта от 2018 г. досега. Освен това 85% от наскоро завършилите учители оценяват качеството на първоначалното си педагогическо обучение като високо (при средно 75% за ОИСР).

17% от учителите в България посочват, че изпитват повече стрес в работата си, при средно 19% за ОИСР.

Този дял е намалял с 5 процентни пункта спрямо 2018 г.

Изследването показва също, че пред системата стоят и предизвикателства, свързани със застаряването на учителския състав и необходимостта от по-широко въвеждане на иновации и дигитални технологии в образованието и дисциплината в класната стая. В България учителите са на средна възраст 48 години, при средно за ОИСР – 45 години.

22 на сто от българските учители използват изкуствен интелект в работата си, като най-често той се използва за подготовка на план за провеждане на часа, обобщаване на теми и създаване на упражнения за учениците.

Дисциплината в класната стая остава предизвикателство.

Учителите у нас отделят средно 12% от времето в час за поддържане на реда,

като стойността за справяне с дисциплината остава под средното ниво за ОИСР (15%). Около 9% от българските учители съобщават, че губят значително време заради прекъсвания на урока от ученици – почти два пъти по-малко от средното за изследването (18%).

Your Image Description

Свързани статии:

Над 200 директори, заместник-директори, учители и експерти в областта на образованието обменяха във Вършец иновативни практики и идеи за подобряване качеството на учебния процесНад 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес Министър Красимир Вълчев проведе онлайн среща с началниците на регионалните управления на обраозваниетоМинистър Красимир Вълчев очерта приоритетите в средното образование РУО - София-област, отличи заслужили директори, учители и ученици за постиженията им през 2025 г. на церемония в Националния дворец на децатаРУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици България се присъединява към ОИСР в областта на образованието

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: TALIS 2024дисциплиназаплащанеиновациимлади педагозиОИСРподкрепапрестижРепортерудовлетвореностучители

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Предлагат 277 защитени и 946 средищни детски градини и училища

Следваща статия

Педагозите от 35. СЕУ печелят първото градско състезание „Учители в действие“

Следваща статия
Педагозите от 35. СЕУ печелят първото градско състезание „Учители в действие“

Педагозите от 35. СЕУ печелят първото градско състезание „Учители в действие“

Български учени разработиха повърхностни покрития и сплави за авиацията и космическите технологии

Български учени разработиха повърхностни покрития и сплави за авиацията и космическите технологии

Арт инсталация за дислексията гостува в МОН

Арт инсталация за дислексията гостува в МОН

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"